بفرما طاعون!

رئیس‌جمهور آمریکا که از لغو تحریم‌های ایران در موقعیت مبارزه با شیوع کرونا خودداری کرده است، در نشست خبری کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران گفت: ایران پر از طاعون شده است که من این را نمی‌خواهم.

بفرما طاعون!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که تحت شدیدترین انتقادات به دلیل عدم مدیریت بحران کرونا بویژه عدم تدارک مناسب تجهیزات پزشکی قرار دارد، ادعای آمادگی کشورش در ارسال تجهیزات پزشکی به ایران را مطرح کرد؛ ادعایی که یک بررسی گذرا از آمار‌های جهانی و تحلیل‌های کارشناسان بین‌المللی مضحک بودن آن را به وضوح نمایان می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا که از لغو تحریم‌های ایران در موقعیت مبارزه با شیوع کرونا خودداری کرده است، در نشست خبری کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران گفت: ایران پر از طاعون شده است که من این را نمی‌خواهم. به آن‌ها پیشنهاد کمک داده‌ام، اگر ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) نیاز داشته باشند که دارند من برای آن‌ها ونتیلاتور می‌فرستم. ما هزاران ونتیلاتور اضافی داریم. تصاویری از تعداد زیاد کیسه‌ها [ی اجساد]را در تلویزیون نشان می‌دهند.

اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که پیشینه دولت آمریکا و اهتمام همه‌جانبه‌اش برای گروگان گرفتن سلامتی مردم ایران برای پیگیری سیاست‌های تمامیت‌خواهانه‌اش نشان‌دهنده یک رویکرد ثابت در این زمینه است. تحریم‌های غیرانسانی آمریکا به طور اعم و تحریم‌های دارویی کشورمان به طور اخص نشانی کامل از تلاش منفعت‌طلبانه سیاسی آمریکا در جریان مسائل مربوط به بهداشت و درمان است.

تحریم‌های مالی آمریکا و تلاش همه‌جانبه برای ممانعت از انجام هرگونه مبادله تجاری که باعث هموار شدن مسیر واردات دارویی به کشورمان می‌شود را می‌توان مصداقی روشن از پیگیری منافع سیاسی و اقتصادی با زیر پا گذاشتن حق حیات مردم سایر ملل از جمله مردم ایران دانست که قربانی‌های زیادی نیز در این عرصه داشته است.

به خطر انداختن سلامت و حق حیات مردم ایران برای پیگیری منافع سیاسی دولت آمریکا از جمله قرار دادن مردم کشورمان مقابل حکومت یکی از رویه‌های ثابتی است که تاریخ اعمال خبیثانه این دولت، گواهی بر آن است. با شیوع ویروس کرونا در ایران افکار عمومی جهان مطالبه رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران را داشت تا روند کمک‌رسانی به بیماران کرونایی تسهیل شود.

آمریکا که خود را تحت فشار افکار عمومی می‌دید، چندین‌بار اعلام کرد تحریم‌ها شامل موارد دارویی و بهداشتی نمی‌شود؛ ادعایی قویا از سوی مسؤولان کشور تکذیب شد. معاون اول رئیس‌جمهور آن را «دروغ بزرگ» خواند و وزیر بهداشت در گفت‌وگویی در این‌باره اظهار داشت: اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند هیچ تحریمی در حوزه دارویی نداریم یک دروغ آشکار است و آن‌ها به خیال خام خویش می‌خواهند ما را به زانو درآورند.

روزنامه واشنگتن‌پست نیز در این‌باره نوشت: گزارش‌های فصلی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) نشان می‌دهد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده شمار مجوز‌هایی را که به شرکت‌ها برای صادرات اقلام خاص پزشکی به ایران می‌دهد، کاهش داده است.

فهرست کالا‌هایی که نیازمند مجوز خاص از این نهاد است، شامل دستگاه تولید اکسیژن، ماسک تنفسی با پوشش کامل صورت و تجهیزات تصویربرداری حرارتی می‌شود که به گفته پزشکان، برای درمان بیماران و محافظت از کادر درمان ضروری است. ترامپ در حالی در اظهارات جدیدش ادعا کرد آمریکا هزاران ونتیلاتور اضافی دارد که چندی پیش پایگاه اینترنتی رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) از نیاز کادر درمانی و پرستاران بیمارستان‌ها در سراسر این کشور به تجهیزات حفاظت شخصی و دستگاه‌های تنفس مصنوعی خبر داد.

خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز در این‌باره به نقل از یک منبع آگاه در کنگره نوشت که ارسال تجهیزات پزشکی به خارج از این کشور متوقف شده است. ترامپ نیز در همین راستا تاکید کرده است: خودمان کلی نیاز داریم. به گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا از کشور‌های دیگر خواسته اجناسی از ضدعفونی‌کننده دست گرفته تا دستگاه تنفس مصنوعی را به این کشور اهدا کرده یا بفروشند.

نیاز آمریکا به تجهیزات پزشکی به حدی رسید که از دشمن راهبردی خود مجبور به خرید این تجهیزات شد. وزارت دفاع روسیه در این‌باره اعلام کرد، یک فروند هواپیمای روسی حامل تجهیزات پزشکی عازم آمریکا شده است. تعجب‌برانگیزترین ادعا‌های ترامپ جایی بود که ادعا کرد وضعیت آمریکا درباره کرونا از همه کشور‌های جهان بهتر است و برای تعداد بالای کشته‌شدگان بیماری کرونا در ایران اظهار تاسف کرد و از دفن اجساد با کیسه‌ها ابراز ناراحتی کرد.

ترامپ در حالی این ادعا‌ها را مطرح می‌کند که بر اساس آخرین آمار جهانی، آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان، به مجموع ۷۳۸ هزار و ۹۱۳ مبتلا رسیده است؛ تاکنون ۳۹ هزار و ۱۵ آمریکایی مبتلا نیز جان خود را از دست داده‌اند که در نوع خود رکوردی دست‌نیافتنی در مرگ‌ومیر بیماران کرونایی به حساب می‌آید.

آمار بسیار بالای کشته‌شدگان آمریکایی بر اثر ویروس کرونا به حدی است که تصاویر چیدن طبقاتی اجساد این بیماران در بیمارستان‌های آمریکا و دفن گروهی آنان موجب شگفتی و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در سطح جهان شده است. استقرار ماشین‌های بزرگ سردخانه در سطح شهر نیویورک به منظور جلوگیری از تلنبار شدن جنازه‌ها در سطح بیمارستان‌های این شهر به‌علت تکمیل شدن ظرفیت سردخانه‌های بیمارستانی از دیگر تصاویری بود که طی روز‌های گذشته از آمریکا مخابره شد و تعجب و تاسف مردم سایر نقاط جهان را برانگیخت.

بردنمایی آقای بازنده!

ترامپ در بخش دیگری از اظهارات خود به تحولات غرب آسیا اشاره کرد و مدعی شد: وقتی من روی کار آمدم، در ایران یک حکومت تروریست وجود داشت. ایران اکنون کشوری متفاوت از آن چیزی است که قبلا بود. در اوایل روی کار آمدنم، ایران قصد داشت کل خاورمیانه را بگیرد، اکنون آن‌ها فقط می‌خواهند زنده بمانند و هر هفته با اعتراض‌هایی مواجه هستند.

ترامپ در حالی ایران را به شکست در خاورمیانه متهم می‌کند که بر مبنای نظریات بسیاری از کارشناسان، آمریکا بویژه بعد از اشتباه استراتژیکش در ترور سردار سلیمانی عملا در باتلاقی فرورفته که با هر دستاویزی به دنبال خروج از آن است. ترور سردار سلیمانی احساسات ضدآمریکایی مسلمانان خاورمیانه را برانگیخت تا جایی که اثر زودهنگام آن در مصوبه پارلمان عراق درباره الزام نیرو‌های آمریکایی بر خروج از این کشور خود را نشان داد.

یک روز پس از این اقدام پارلمان عراق، خبرگزاری فرانسه سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به سرکردگی آمریکا به ارتش عراق اعلام کرده است، با احترام به حاکمیت عراق و درخواست پارلمان و دولت بغداد، در راستای ایجاد مقدمات جهت تغییرات پیش‌رو ظرف روز‌ها و هفته‌های آینده، جابه‌جایی نیرو‌های خود را آغاز می‌کند. حدود یک ماه بعد، اسکای‌نیوز عربی، به نقل از «علی الغانمی» عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق خبر داد خروج نیرو‌های آمریکایی از پایگاه‌های محل حضورشان در عراق آغاز شده است.

الغانمی ۲۱ بهمن در سخنانی گفت: آمریکا خروج از ۱۵ پایگاه نظامی در عراق را آغاز کرده است. وی افزود: آمریکایی‌ها حضور خود را تنها به ۲ پایگاه محدود کرده‌اند که یکی در اربیل و دومی پایگاه عین‌الاسد در الانبار است. الغانمی همچنین گفت: آمریکا به باقی ماندن در ۲ پایگاه اربیل و الانبار اصرار دارد، اما فشار مردمی و پارلمانی برای اخراج نیروهایش از همه پایگاه‌ها ادامه دارد.

این اقدام آمریکایی‌ها در حالی انجام شد که ۴ بهمن‌ماه میلیون‌ها نفر از مردم عراق در تظاهراتی تاریخی و بی‌نظیر خواستار پایان اشغالگری نظامیان آمریکایی در این کشور شدند. علاوه بر این چندی پیش اخباری مبنی بر احتمال حمله آمریکا به مقر گروه‌های مقاومت عراق در برخی رسانه‌های غربی منتشر شد. همزمان آرایش و چینش نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق تغییر کرد.

رسانه‌های محلی گزارش دادند آمریکا نیروی نظامی خود را از برخی پایگاه‌هایش در عراق بیرون کشیده و عمدتا به پایگاه عین‌الاسد منتقل کرده است. رسانه‌های غربی با انعکاس خبر تغییر چینش نیرو‌های نظامی آمریکایی در عراق عمدتا اینگونه نتیجه‌گیری می‌کردند که این جابه‌جایی نیرو‌ها به منظور تمرکز آنان در یک پایگاه نظامی برای حمله به مقر‌های حشدالشعبی است؛ حمله‌ای که هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد، اما زیر سایه این جوسازی خبری، آمریکا برخی پایگاه‌های نظامی خود را در عراق تعطیل کرد. در افغانستان نیز وضعیت مشابه عراق است. آمریکا برنامه خروج نظامیانش از افغانستان را در دستور کار دارد.

سرعت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان حتی بالاتر از جدول زمانبندی اعلام شده توسط این کشور است. علاوه بر این مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد شیوع کرونا مانع تخلیه نیرو‌های آمریکایی از افغانستان نمی‌شود. *** ظریف خطاب به ترامپ: بزودی صادر‌کننده ونتیلاتور می‌شویم وزیر امور خارجه کشورمان به ادعای اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره آمادگی کشورش برای کمک به ایران واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره کمک به مردم ایران، خطاب به او در صفحه توئیترش نوشت: آقای ترامپ! ایران ظرف چند ماه آینده صادر‌کننده دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) خواهد بود. تنها کاری که شما باید بکنید این است که دخالت در امور داخلی دیگر ملت‌ها بویژه ملت ما را متوقف و باور کنید ما از «هیچ» سیاستمدار آمریکایی مشورت نمی‌پذیریم».

ستاری: به توان صادرات تجهیزات پزشکی درمان کرونا دست یافته‌ایم معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از ورود ایران به مرحله صادرات تجهیزات پزشکی در حوزه بیماری کرونا خبر داد و گفت: با تولیدات روزافزون شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه کیت‌های تشخیص و تجهیزات پزشکی در زمینه بیماری کرونا، اکنون برای صادرات این محصولات آماده می‌شویم.

«سورنا ستاری» تصریح کرد: ما در حوزه تولید تجهیزات پزشکی معتبر نظیر ونتیلاتور و دستگاه‌های مختلف اتاق عمل شاهد تحولات فوق‌العاده‌ای در کشور هستیم به طوری که این شرکت‌ها اکنون تاییدیه‌های لازم را دارند و می‌توانند محصولات خود را حتی به اروپا صادر کنند.

****** ناامیدی ایالت‌ها از ترامپ؛ فروپاشی فدرالیسم؟

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا دیروز ۷۰۰ هزار نفر را هم پشت سر گذاشت و به ۷۴۲,۴۵۹ نفر رسید. تلفات در این کشور هم با نزدیکی به مرز ۴۰ هزار نفر، به ۳۹,۶۵۱ نفر رسید. نکته اینکه آنچه اعلام می‌شود آمار رسمی دولت آمریکاست و آمار واقعی بر اساس آنچه رسانه‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر به آن پرداخته‌اند، بالاتر از این عددهاست.

در این شرایط بحران مدیریت کرونا در این کشور هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. فارغ از دعوت ترامپ از هوادارانش در چند ایالت برای نافرمانی مدنی و وادار کردن فرمانداران به لغو قرنطینه یا ادامه دعوای وی با فرمانداران، آنچه در ایام کرونا بر باد رفت، اعتماد نصف و نیمه ایالت‌ها به دولت مرکزی آمریکا بود.

شواهد فراوانی در یک ماه و نیم گذشته برای این موضوع در رسانه‌ها منتشر شده است که جدیدترین آن اعلام پرواز‌های محرمانه فرماندار یکی از ایالت‌های آمریکا به چین برای خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز کادر درمان ایالتش بوده است. اقدام این فرماندار از چشم دولتمردان آمریکایی شاید کاری زشت تلقی شود، اما با توجه به اوضاع و احوال مدیریت کرونا در این کشور، وی در چشم مردمش احتمالا به مثابه یک قهرمان خواهد بود.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، «جی‌بی پریتزکر» فرماندار ایالت ایلینوی برای خرید میلیون‌ها عدد ماسک و دستکش، به انجام یک سلسله پرواز‌های محرمانه به مقصد چین دست زده و از پکن این اقلام را خریداری کرده است. به نوشته بیزینس اینسایدر، فرماندار ایلینوی به دلیل نگرانی از تصاحب ماسک‌ها و دستکش‌ها توسط دولت دونالد ترامپ، یک سلسله پرواز‌های محرمانه با هواپیما‌های چارتر به مقصد چین را انجام داده است.

این روزنامه محلی در شیکاگو همچنین از رویت ۲ صورتحساب فرمانداری ایلینوی به ارزش ۸۸۸.۲۷۵ دلار برای خرید هواپیمای چارتر به مقصد شانگ‌های چین تحت عنوان «پاسخگویی به بحران کرونا» خبر داد. گفته می‌شود این ایالت ۱۷۴ میلیون دلار صرف خرید دستگاه‌های تنفس مصنوعی، تجهیزات حفاظت شخصی و دیگر اقلام مرتبط با اقدامات لازم برای مقابله با کرونا کرده است.

یک منبع مطلع درباره این خرید‌ها گفته است: ما گزارش‌هایی درباره تلاش ترامپ برای تصاحب تجهیزات حفاظت شخصی بعد از ورودشان به ایالات متحده دریافت کرده بودیم. دفتر جی‌بی پریتزکر، فرماندار ایلینوی آمریکا ضمن امتناع از پاسخ به رسانه‌ها درباره جزئیات پرواز‌های انجام شده برای خرید تجهیزات، اذعان کرده این ایالت برای به دست آوردن آن‌ها چالش‌هایی داشته است.
سخنگوی فرماندار ایلینوی گفت: زنجیره تامین (تجهیزات حفاظت شخصی) شبیه غرب وحشی شده است و وقتی تجهیزات را خریدید، از اینکه آن‌ها به ایالت برسند هم یک اقدام شاهکار و خارق‌العاده است.

یک مسؤول دیگر این ایالت هم به رسانه‌ها گفته است: با انجام این پرواز‌ها میلیون‌ها ماسک و دستکش در اختیار پرسنلی که به آن‌ها نیاز دارند، قرار می‌گیرد و برنامه‌ریزی شده این پرواز‌ها طی هفته‌های جاری در ایلینوی به زمین بنشینند و فرمانداری دارد تلاش می‌کند از تامین این تجهیزات بسیار مورد نیاز اطمینان حاصل شود.

بیزینس اینسایدر در بخش دیگری از گزارش خود از تلاش دولت دونالد ترامپ برای تصاحب تجهیزات پزشکی ایالت‌های آمریکا خبر داد. در گزارش آمده است: تعدادی از گزارش‌ها اسناد مربوط به تلاش‌های دولت فدرال برای تصاحب دستگاه‌های تنفس مصنوعی، ماسک‌ها و دیگر تجهیزات حفاظت شخصی از ایالت‌ها را منتشر کردند که در بین آن‌ها مواردی از صدور فرمان تصاحب و انتقال آن‌ها بدون هرگونه توضیحی دیده می‌شود.

فرماندار ایلینوی آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه «سی‌ان‌ان» ضمن انتقاد از عملکرد دولت فدرال این کشور گفته بود او به اجرای وعده‌های دولت ترامپ درباره ارسال تجهیزات به این ایالت امیدی ندارد. خبر‌ها درباره خرید‌های محرمانه ایالت ایلینوی از چین از ترس تصاحب تجهیزات مورد نیاز این ایالت برای مقابله با کرونا توسط دولت آمریکا در حالی منتشر شده که پیش از این متحدان اروپایی آمریکا هم از روش‌های مافیایی واشنگتن در ربایش تجهیزات پزشکی بشدت انتقاد کرده بودند.

*ادامه کشمکش بر سر قرنطینه

اینکه مسؤول اعلام پایان قرنطینه چه کسی است همچنان محل دعوای ترامپ با فرمانداران ایالت‌هاست. اگرچه پنجشنبه گذشته ترامپ به صورت صوری شأن قانونی فرمانداران ایالت‌ها را به رسمیت شناخت، اما چراغ سبز وی به لشکرکشی هوادارانش در خیابان‌های ایالاتی که فرمانداران‌شان ساز مخالف با وی می‌زنند، نشان از تمایلش برای ادامه این تنش دارد.

در تازه‌ترین اتفاق در این ارتباط، کار به نامه‌نگاری حامیان وی با مقامات قضایی آمریکا رسیده است. بر همین اساس گروهی از سران محافظه‌کار آمریکایی از سراسر آمریکا با نام اختصاری «سی‌اِی‌پی» در نامه‌ای به «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا، از وی خواستند وزارت دادگستری این کشور علیه فرمانداران ایالت‌ها به دلیل آنچه سوءاستفاده بی‌حدوحصر از اختیارات بر مبنای قانون اساسی خواندند، شکایت کند.

پایگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا گزارش داد این گروه خطاب به بار نوشتند: ما از شما می‌خواهیم همه دستوراتی را که از سوی ایالت‌ها و دولت‌های محلی در سراسر کشور صادر شده است، سریعا بررسی کنید. اگرچه این دستورات با هدف کاهش سرعت شیوع کروناویروس صادر شده، ماهیت و نحوه اجرای آنها، نگرانی‌هایی جدی را درباره نقض حمایت‌ها و حقوقی که قانون اساسی آمریکا آن‌ها را تضمین می‌کند، ایجاد کرده است.

در این نامه تعدادی از اقداماتی که درباره قانونی بودن آن‌ها ابراز تردید شده مانند ممنوعیت خرید سلاح گرم فهرست شده و همچنین مقررات مربوط به خانه‌نشینی برای ممانعت از شیوع کرونا غیرضروری و اعتراض به آن جزو حقوق شهروندان خوانده شده است.

*روایت گاردین از آینده تاریک فدرالیسم در آمریکا

آنچه بین فرمانداران و دولت آمریکا می‌گذرد از نگاه رسانه‌های غربی پنهان نمانده است و بسیاری این روز‌ها از ناکارآمدی فدرالیسم می‌گویند و می‌نویسند. روزنامه انگلیسی گاردین دیروز در یادداشتی نوشت: کرونا فدرالیسم آمریکا را به چالش کشیده است. این روزنامه افزود: شیوع ویروس کرونا در آمریکا منازعه میان دولت فدرال و ایالت‌ها را افزایش داده و فدرالیسم را در این کشور به چالش کشیده است. در این یادداشت آمده است، مطابق اصول فدرالیسم در آمریکا، مقامات هر ایالت مسؤول حفظ جان شهروندان خود در برابر ویروس کرونا هستند و دولت فدرال تنها وظیفه هماهنگی و رهبری پاسخ ملی در برابر این بیماری را دارد. ارسال منابع مورد نیاز به مناطق مختلف و اقداماتی نظیر اعمال قرنطینه باید بر اساس برنامه ملی انجام شود و همان‌طور که «اندرو کومو»، فرماندار نیویورک در این‌باره می‌گوید مرز‌های ایالتی برای این ویروس معنایی ندارند.

این یادداشت می‌افزاید: ترامپ به قدری بی‌پرده بر پایه‌های جمهوری‌خواهی چنگ زده است که فرمانداران ایالت‌های دارای اکثریت جمهوری‌خواه به ناچار حفظ روابط خود با رئیس جمهوری را بر دیگر اولویت‌ها ترجیح داده‌اند. سیاست‌گذاری‌های محلی به قدری رنگ و بوی ملی گرفته است که فرمانداران جمهوری‌خواه درباره مسائل داخلی خود نیز باید جلب رضایت ترامپ را در اولویت قرار دهند.

این یادداشت در پایان می‌نویسد: پیام بسیار شفاف است؛ فرمانداران دموکرات باید خودشان فکری به حال ایالت‌شان کنند و فرمانداران جمهوری‌خواه نیز باید خود را به رئیس‌جمهور بچسبانند که بیشتر خود را یک، ولی نعمت فئودال می‌داند تا رهبر یک ملت. در حال حاضر اوضاع آمریکا دقیقا برعکس چیزی است که بنیانگذاران آن انتظار داشتند. روی هم رفته این تحولات حاکی از این است که فدرالیسم نیز یکی از تلفات بی‌توجهی این ریاست‌جمهوری بی‌سابقه نسبت به تمام چیز‌هایی است که آمریکا بر آن تکیه دارد.

* ترامپ: تلفات کرونا در اروپا و چین از آمریکا بیشتر است ترامپ که این روز‌ها بشدت تحت فشار انتقاد رسانه‌های کشورش در ارتباط با مدیریت کروناست و با رهبری کرونایی وی آمریکا طی ۵۰ روز تبدیل به پرتلفات‌ترین کشور دنیا شد، در اظهاراتی تلفات اروپا و چین را بیشتر از تلفات آمریکا دانست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد دیروز در ادامه لاف‌زنی‌های خود درباره عملکرد خوب دولتش در مقابله با شیوع ویروس کرونا، مدعی شد نقطه اوج این بیماری در ایالات‌متحده به پایان رسیده است. ترامپ در نشست خبری کارگروه کرونای کاخ سفید با ادعای اینکه تاکنون در آمریکا ۴ میلیون تست ابتلا به ویروس کرونا انجام شده، گفت: «تعداد مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در آمریکا از کشور‌های اروپایی پایین‌تر است».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، ترامپ گفت: پیک کرونا در آمریکا تمام شده است. وی ضمن متهم کردن دولت چین به مخفی‌کاری در اعلام آمار جان‌باختگان ویروس کرونا، ادعا کرد: چین نباید عدم انتشار ارقام واقعی قربانیان ویروس کرونا را توجیه کند. آن‌ها از نظر تعداد تلفات بسیار جلوتر از ما هستند. این بیماری را می‌شد در چین متوقف کرد، اما جهان اکنون به دلیل ناتوانی آن‌ها در این کار، زجر می‌کشد.

ترامپ با ادعای اینکه نشانه‌های مثبتی از بهتر بودن وضعیت آمریکا در مقایسه با کشور‌های اروپایی وجود دارد، افزود: ایالت‌های مختلف که توسط دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اداره می‌شود، اقدامات برای رفع محدودیت‌های تردد را آغاز کرده‌اند.

دکتر «دبرا برکس» هماهنگ‌کننده کارگروه کرونای کاخ سفید هم در این نشست خبری با نمایش دادن نمودار‌هایی از آمار شیوع ویروس کرونا در آمریکا، تلویحا مدعی شد کشور‌هایی مانند چین در ارائه آمار فریبکاری می‌کنند، اما فقط اروپا و آمریکا در این باره حقیقت را می‌گویند. این در حالی است که وی پیش‌تر گفته بود حتی اگر دستورالعمل‌های کنونی فاصله‌گذاری اجتماعی هم رعایت شود، ویروس کرونا می‌تواند ۱۰۰ تا ۲۴۰ هزار قربانی روی دست دولت آمریکا بگذارد.

* مقام ارشد آمریکایی: کرونا در آزمایشگاه چین ساخته نشده است یکی از چالش‌های خنده‌دار ترامپ در ایام کرونا تفاوت ساختار‌های سخنان وی با آنتونی فاوچی، متخصص سرشناس آمریکایی در زمینه بیماری‌های عفونی و یکی از مشاوران اوست. هر چه ترامپ در یک ماه گذشته تلاش کرده کرونا را ساخته و پرداخته چینی‌ها معرفی کند، اما حالا مشاور وی می‌گوید کرونا ساخته آزمایشگاه‌های چین نیست. فاوچی مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در آمریکا و یکی از مشاوران دونالد ترامپ است، اما موضع‌گیری‌های کارشناسی او و سخنانش که باب میل ترامپ نیست، او را تا مرز اخراج از کاخ سفید پیش برده است.

ترامپ چند روز پیش در توئیتر پیشنهاد فردی را که خواستار اخراج فاوچی شده بود بازنشر کرد. یک خبرنگار در کنفرانس خبری از این پزشک پرسید: آیا می‌توانید درباره حرف‌ها یا نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه این ویروس به نوعی ساخته بشر است و احتمالا از آزمایشگاهی در چین به بیرون درز کرده توضیح بدهید؟ فاوچی در پاسخ گفت: اخیرا پژوهشی انجام شده که می‌توانیم آن را در اختیار شما قرار دهیم.

در آن مقاله گروهی از ویروس‌شناسان تکاملی به بررسی توالی ژنی این ویروس و تکامل آن در خفاش‌ها پرداخته‌اند. جهش‌های ژنی این ویروس تا نقطه‌ای که الان به آن رسیده کاملا با انتقال ویروس از حیوان به انسان مطابقت دارد. وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که ژنوم ویروس نشان می‌دهد این ویروس در شرایط آزمایشگاهی ساخته یا تقویت نشده است.

*** [کارزار انتخاباتی ترامپ به پسران او پول می‌دهد!]

چند روز پیش در رسانه‌ها خبر‌هایی از هزینه ده‌ها میلیون دلاری تامین امنیت سفر‌های غیرضروری خانواده ترامپ منتشر شده بود. حالا روزنامه هافینگتون‌پست نوشته: کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به صورت مخفیانه به «کیمبرلی گویل‌فویل» نامزد پسر نخست ترامپ و لارا ترامپ همسر اریک ترامپ دیگر پسر رئیس‌جمهور آمریکا ماهانه ۱۵ هزار دلار پرداخت می‌کرده است. چند مشاور کاخ سفید که از این پرداخت مطلع هستند به هافینگتون‌پست گفتند در واقع هر کدام از پسران ترامپ سالانه ۱۸۰ هزار دلار دریافت می‌کنند.

۲ منبع وابسته به حزب جمهوری‌خواه نیز دریافت این مبلغ توسط ۲ پسر ترامپ به بهانه مشارکت در کارزار انتخابات مجدد ترامپ برای سال ۲۰۲۰ را تایید کرده‌اند. این پرداختی‌ها از طریق شرکت‌های تحت مالکیت برد پارسکیل، مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ پرداخته شده است که این کار نیز با هدف دور زدن کمیسیون انتخاباتی فدرال است که کارزار‌های سیاسی باید گزارش جزئیات هزینه‌های خود را اعلام کنند. پارسکیل در پاسخ به سوال روزنامه هافینگتون‌پست درباره این پرداختی‌ها گفت: من می‌توانم به آن‌ها پرداخت کنم؛ من می‌خواهم به آن‌ها پرداخت کنم.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.