ماه مبارک رمضان، راهکاری برای تقویت ایمنی بدن

یک متخصص تغذیه گفت: روزه داری در ماه مبارک رمضان کمک کننده خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.

پیام فرح بخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: روزه داری در ماه مبارک رمضان و همراه شدن با اپیدمی ویروس کرونا، نه تنها عارضه‌ای برای افراد سالم ایجاد نمی‌کند؛ بلکه کمک کننده خوبی برای تقویت سیستم ایمنی، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان آور و بهبود واکنش‌های بدن محسوب می‌شود؛ بنابراین کلیه افراد کمتر از سن ۶۵ سال با رعایت موارد بهداشتی تغذیه، می‌توانند روزه بگیرند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره سیستم ایمنی و روزه داری افراد گفت: اگر فردی تعادل و تناسب را در گروه‌های غذایی رعایت کند، در این دوره با مشکل خاص رو به رو نمی‌شود. اما افرادی که وعده غذایی را حذف و حالت تک وعده‌ای عمل می‌کنند، برای مثال فقط وعده سحر یا افطار را غذا مصرف کنند؛ دچار ضعف ایمنی بدن می‌شوند. افراد روزه دار باید بعد از افطار، میان وعده‌های غذایی مناسب مانند میوه و سبزی‌های تازه را استفاده و همچنین وعده سحری را به طور کامل همراه با لبنیات و سبزیجات مصرف کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پیام فرح بخش افزود: افراد روزه دار برای تقویت سیستم ایمنی لازم است منابع غذایی حاوی ویتامین E، D ، C، A و مواد دارای املاح آهن، روی و سلنیوم را برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و پیشگیری از ویروس کرونا در برنامه غذایی خود درنظر بگیرند.

او ادامه داد: برای تامین ویتامین A بدن، از انواع سبزی و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز، مرکبات و منابع حیوانی مثل زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنید. برای دریافت ویتامین D می توانید ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ را در برنامه غذایی خود لحاظ کنید.

این متخصص تغذیه افزود: برای تامین ویتامین E که بعنوان آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود، می‌توانید از روغن‌های آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجات استفاده کنید. همچنین استفاده از انواع آجیل مانند فندق، گردو و بادام در فاصله بین افطار تا سحر، بسیار موثر است. مصرف انواع میوه و سبزیجات مانند کلم، گوجه فرنگی، سبزی خوردن، جوانه گندم، پرتقال، کیوی، لیمو ترش و شیرین را برای تامین ویتامین C فراموش نکنید. برای دریافت ویتامین‌های خانواده  D از مصرف شیر، لبنیات، گوشت، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، مغز دانه‌ها و حبوبات غافل نشوید.

فرح بخش بیان کرد: برای پیشگیری از عفونت‌های ویروسی، تامین ویتامین B۱۲ کافی که در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات یافت می‌شود بسیار موثر است. دریافت آهن کافی در این شرایط زمانی بسیار مهم است که توصیه می‌کنیم مصرف منابع حیوانی دارای آهن مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ را فراموش نکنید.

 تناسب در وعده‌های غذایی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان تشریح کرد: توصیه می‌کنیم تعادل و تناسب در وعده‌های غذایی حتما رعایت شود. همچنین مصرف ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم را در برنامه غذایی خود لحاظ کنید تا بدن دچار کمبود آب نشود و از مصرف غذا‌های شور، چرب، کنسروها، ترشی، سوسیس، کالباس و فست فود‌ها به شدت پرهیز کنید تا با کاهش میزان آب و تضعیف سیستم ایمنی بدن رو به رو نشوید. مصرف موادی که میزان بالایی از شیرینی را به خود اختصاص داده اند مانند زولبیا، بامیه، شله زرد و حلوا را در وعده غذایی سحر به دلیل کاهش قند خون و احساس ضعف در ساعت‌های اولیه صبح؛ توصیه نمی‌کنیم.


بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا؛ چه کسانی نباید در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند؟

تنقلاتی که در روزهای کرونایی نباید بخورید

نکاتی ساده و ضروری برای داشتن قلب سالم


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار