ایران برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا باید چه ساز و کاری داشته باشد؟

رئیس اسبق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ساز و کار‌های لازم برای کسب میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا را تشریح کرد.

عباس ترابیان، رئیس اسبق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درخواست میزبانی ایران برای رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا بیان کرد: با توجه به فعالیت خودم در زمینه نظارت برای اعطای میزبانی رقابت‌های مختلف می‌دانم AFC برای انتخاب یک کشور به عنوان میزبان چه مسائلی را زیرنظر دارد. فیفا و AFC برای انتخاب میزبان جام جهانی یا جام ملت‌ها به موارد زیادی اهمیت می‌دهند. این موضوع پروسه‌ای دارد. برای اینکه ایران، به عنوان یکی از نامزد‌های میزبانی جام جهانی فوتسال مدنظر فیفا قرار بگیرد این مراحل را طی کردیم.

او ادامه داد: در مرحله اول یک تعهدنامه به شکل قرارداد برای متقاضیان میزبانی ارسال می‌شود. در این پروسه ابتدا وزارت ورزش و جوانان به عنوان متصدی اصلی ورزش کشور باید شرایطی را مطالعه کرده و برای عمل به این تعهدات امضاء بدهد. به صورت مثال وزارت ورزش باید متعهد شود تمام امکانات ورزشی که مربوط به میزبانی جام ملت‌های آسیا است و باید در اختیار این مسابقات قرار بگیرد، بدون هیچ شک و شبهه و هزینه‌ای در اختیار مجریان و برگزار کنندگان تورنمنت قرار بدهد تا آن‌ها بتوانند از این امکانات به صورت کامل استفاده کنند.

ایران برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا باید چه ساز و کاری داشته باشد؟

ترابیان تصریح کرد: دومین بحث مربوط به وزارت خارجه است. این وزارت خانه باید در تعهدنامه کلی که در اختیار AFC قرار می‌گیرد، متعهد شود که برای تمام تیم‌ها و افرادی که می‌خواهند برای جام ملت‌ها به کشورمان بیایند، در سریع‌ترین زمان ممکن روادید صادر کند و اما و اگر‌هایی در این زمینه وجود نداشته باشد. وزارت خارجه برای ورود و خروج به کشور، نباید سد راه میهمان‌ها یا مدعوین باشد. همچنین وزارت اقتصاد و دارایی باید در این تعهدنامه امضاء بزند که در زمینه مسائل مالی و بانکی همکاری بدون قید و شرطی خواهد داشت.

او ادامه داد: گمرک ایران باید تعهد بدهد تمام امکاناتی که AFC قصد دارد برای اجرای مسابقات وارد ایران کند، بدون دریافت عوارض گمرکی وارد کشورمان شود. نیرو‌های امنیتی و انتظامی ایران هم باید اجرای کامل موارد امنیتی را تعهد کنند. وزارت ارشاد در ارتباط با اهالی رسانه باید تضمین بدهد که امکانات خوبی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و روادید آن‌ها هم به شکل درستی صادر می‌شود.

ترابیان در ادامه با اشاره نقش فدراسیون در تامین زیرساخت‌های لازم برای میزبانی جام ملت‌ها گفت: فدراسیون هم متناسب با تعداد شهر‌های میزبان مسابقات، باید زمین‌های تمرینی و ورزشگاه‌های استاندارد را در اختیار تمام تیم‌ها قرار بدهد. باید ورزشگاه‌هایی معرفی شوند که بدون قید و شرط مورد تائید قرار می‌گیرند. درب‌های ورودی و خروجی، پارکینگ ها، مرکز رسانه‌ای CIP، VIP، VVIP، سالن کنفرانس، اتاق دوپینگ، پزشکی، ۶ تا ۷ رختکن، میکسدزون مجهز و استاندارد باید در ورزشگاه‌ها موجود باشد.

او افزود: از طرفی باید تعداد شهر‌های میزبان هم مشخص باشد. در این شهر‌ها باید هتل‌های ۵ ستاره با تعداد مشخصی سوئیت و اتاق‌های تک و ۲ تخت خوابه به تعداد کافی موجود باشد. شهر‌های میزبان باید فرودگاه‌های بین المللی داشته باشند تا بتوان از طریق آن‌ها پرواز بین المللی انجام داد. فدراسیون فوتبال همچنین باید گزارش‌های مرتبی از ورزشگاه‌های نیمه کاره، در حال ساخت و تکمیل شده به AFC ارائه بدهد. حتی باید هزینه‌هایی که برای ساخت ورزشگاه‌ها انجام می‌شود هم در این گزارش‌ها قید شود.

ایران برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا باید چه ساز و کاری داشته باشد؟

ترابیان ادامه داد: کشور میزبان به دنبال درآمدزایی از جام ملت‌ها و آبادانی کشورش است. موضوع مورد اهمیت دیگر بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها است. اگر به واقع ما می‌خواهیم برای میزبانی جام ملت‌های آسیا اقدام کنیم، باید حضور بانوان را تعیین تکلیف کنیم.

او تصریح کرد: AFC به تیم‌های متقاضی میزبانی برای ارائه این مدارک زمان می‌دهد و حدود ۹ وزارت خانه باید زیر تعهدنامه را امضاء بزنند. کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از مطالعه این مدارک، در دومین گام این موضوع که یک کشور در دوره قبلی میزبانی اش از یک رقابت مهم مثل جام ملت‌ها چگونه عمل کرده و در کل این میزبانی مربوط به چه زمانی است بررسی می‌کند. همچنین فاصله کشور‌های شرکت کننده با کشور میزبان را ارزیابی می‌کند. به همین دلیل به ندرت پیش می‌آید که میزبانی جام ملت‌های آسیا به کشوری مانند استرالیا اعطا شود چراکه کشور‌های منتهی الیه غرب آسیا مانند ایران برای سفر به این کشور باید هزینه زیادی را تقبل کنند.

رئیس اسبق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال توضیح داد: همچنین روابط کشور میزبان با کشور‌های دیگر قاره اهمیت فوق العاده‌ای دارد و AFC بحث اختلاف‌های سیاسی بین کشور‌ها را هم درنظر می‌گیرد.

او با اشاره به مثبت بودن وضعیت اقتصاد بین الملل کشور میزبان گفت: AFC این موضوع را هم در نظر می‌گیرد که کشور میزبان از لحاظ اقتصادی تا چه میزان آمادگی دارد چراکه این نهاد برای پرداخت پول به برگزار کننده جام ملت‌ها نباید دچار محدودیت‌های انتقال پول باشد. در حال حاضر با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشورمان وجود دارد، انتقال پول به ایران بسیار دشوار است.

ترابیان تصریح کرد: در مرحله بعدی AFC از بین متقاضیان، ۳ تا ۴ کشور را انتخاب کرده و بازرسان خود را برای بررسی میزان صحت تضمین‌های ارائه شده و امکانات آن کشور‌ها به آن‌ها اعزام می‌کند. این بازرسان هم باید گزارش مفصلی تهیه کرده و پس از ارائه به دبیرخانه به کمیته مسابقات AFC تحویل بدهند. اعضای کمیته مسابقات باید درباره این گزارش تصمیم گیری کنند. در نهایت کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور رئیس AFC تصمیم گیری نهایی را برای انتخاب میزبان انجام می‌دهد.

او ادامه داد: بهتر است مسئولان فدراسیون درباره تضمین‌های اخذ شده و اقدام‌های صورت گرفته برای کسب میزبانی صحبت کنند.

ایران برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا باید چه ساز و کاری داشته باشد؟

ترابیان درباره اینکه ایران آخرین بار در زمان ریاست علی کفاشیان برای کسب میزبانی جام ملت‌های ۲۰۱۹ اقدام کرد، گفت: در آن زمان که سازمان تربیت بدنی با ریاست علی سعیدلو اداره می‌شد، قسمت اول کار را پشت سر گذاشتیم. من آن زمان به عنوان مسئول روابط بین الملل فدراسیون تمام امضاء‌های لازم را از وزارت خانه‌های مختلف گرفتم و در سریع‌ترین زمان ممکن برای AFC ارسال کردیم، اما در بخش دوم همکاری‌های لازم صورت نگرفت.

او افزود: کشوری که دنبال میزبانی جام ملت‌ها است باید تمام ارکان آن هم صدا باشند و این موضوع را به عنوان یک بحث بسیار مهم ملی تلقی کنند. به صورت مثال زمانیکه ژاپن برای میزبانی جام جهانی ۲۰۰۲ استارت زد، ستادی را با ریاست جینجو اوگورا، رئیس فدراسیون فوتبال خود تشکیل داد که در آن ستاد قوی‌ترین افراد و تصمیم ساز‌ترین افراد عضو بودند. برای همین نه وقت را کشتند و نه تصمیمی گرفتند که بعد‌ها این تصمیم تغییر کند. با توجه به توانایی‌های کشورشان در میزبانی این رقابت‌ها موفق هم بودند.

ترابیان ادامه داد: ما هم اگر بحث میزبانی جام ملت‌ها را در سطح یک تعارف معمولی دنبال نمی‌کنیم باید ستادی قوی تشکیل بدهیم که افراد تصمیم ساز با اختیار تام در آن عضو شده و اقدام‌های بنیادی انجام بدهند.

او درباره اینکه با توجه به شرایطی که بازی تیم‌های ایرانی با عربستانی‌ها در زمین ثالث و دیدار‌های نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی طرف وجود دارد آیا AFC ایران را هم جزء گزینه‌های جدی میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ قرار می‌دهد، گفت: به هر حال AFC روابط ایران با برخی کشور‌های قاره را هم در نظر می‌گیرد مگر اینکه با طرحی از قبل تعیین شده در جلسات مختلف مربوط به انتخاب میزبان این رقابت‌ها شرکت کنیم. یعنی فردی که می‌خواهد به عنوان نماینده ما در جلسه شرکت کند، لکنت زبان نداشته و به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد تا در زمان ارائه برنامه‌های ایران تمام افراد حاضر در جلسه سراپا گوش باشند.

ترابیان افزود: زمانیکه قصد گرفتن میزبانی جام باشگاه‌های فوتسال آسیا در سال ۲۰۱۰ را داشتیم، قطر هم در کنار ما درخواست میزبانی این رقابت‌ها را مطرح کرده و بازرسان AFC امکانات دوحه را بهتر از اصفهان می‌دانستند. حتی در جلسه نهایی برای انتخاب میزبان فیلمی را نشان دادند که ثابت کرد امکانات قطر از ایران بهتر است. در آن جلسه به مسئولان AFC گفتیم آیا قطر مانند ایران می‌تواند تماشاگران زیادی را به سالن بیاورد و شور و هیجان لازم را ایجاد کند؟

ایران برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا باید چه ساز و کاری داشته باشد؟

مدیر اسبق تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: مورد دومی که در آن جلسه گفتیم این بود AFC مدام دم از نداری می‌زند. به صورت مثال هزینه گرفتن یک اتاق در هتل‌های قطر با تخفیف ۱۵۰ دلار است، اما این هزینه در ایران به ۵۰ دلار هم می‌رسد. به مسئولان کنفدراسیون گفتیم آیا حاضر هستید تیم‌ها و هواداران ۳ برابر هزینه کنند تنها به این دلیل که امکانات قطر از ایران بیشتر است؟ تمام حاضران مات و مبهوت مانده و در نهایت میزبانی اصفهان را تایید کردند.

او درباره اینکه آیا هواداران ایرانی به صورت مثال از دیدار تیم‌های فیلیپین و پاکستان استقبال زیادی خواهند کرد که ما بتوانیم طبق آن AFC را مجاب کنیم میزبانی مهم‌ترین رقابت فوتبال قاره را به کشورمان بدهد، توضیح داد: من باید مثالی بزنم. وقتی تایلند می‌خواهد میزبانی یک تورنمنت مهم را عهده بگیرد، وزارت آموزش و پرورش همکاری‌های لازم را با فدراسیون فوتبال یا وزارت ورزش این کشور انجام داده و مدارسی که علاقه دارند دانش آموزان آن‌ها حضور پرشور و فعالی در زمینه پرکردن ورزشگاه‌ها داشته باشند، با استفاده از روش‌های مختلف آموزش لازم را ارائه می‌دهند تا دانش آموزان ورزشگاه را در کنند.

ترابیان در پایان اظهار داشت: فوتبال برای کشور ایران یک نعمت و ثروت است. همین حالا با وجود تمام مشکلات کشور دست کم ۵۰ میلیون نفر پیگیر اخبار فوتبال هستند و باید به آن اهمیت بدهیم و اگر قصد میزبانی جام ملت‌ها را داریم از افراد نخبه و مطلع استفاده کنیم. به نظر من برای کسب میزبانی باید ستاد قوی داشته باشیم و تمام بار مسئولیت به روی شانه وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نیفتد. اگر این ستاد تشکیل نشود بعید می‌دانم موفق شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار