باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

گام بلند شهرک علمی تحقیقاتی برای مقابله با ویروس کرونا/ از ساخت مخازن اکسیژن تا راه اندازی سامانه رهتاب

پیوند صنعت و دانشگاه امری است که همواره به عنوان موتور محرکه اقتصاد در کشور‌ها شناخته می‌شود و هرچه این پیوند محکمتر و علمی‌تر باشد، تولید با جهش و رونق بیشتر انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  شرکت‌های دانش بنیان بستری برای اشتغال و شکوفایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشمندان در حوزه تخصصی آنهاست و ایجاد "مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری" به توسعه و حمایت این شرکت‌ها دامن زده است.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به طور جدی با راه‌اندازی اولین مرکز رشد در کشور آغاز کرد و به عنوان حلقه‌ی واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و نهایتا تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است، حالا با شیوع ویروس کرونا چند ماهی است که عمده فعالیت برخی شرکت‌های دانش بنیان این شهرک به مقابله با این بیماری اختصاص یافته است.

گام بلند شهرک علمی تحقیقاتی برای مقابله ویروس کرونا/ از ساخت  مخازن اکسیژن تا راه اندازی سامانه رهتاب



فعالیت ۳۰ شرکت دانش بنیان برای مقابله کرونا

 جعفر قیصری رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در خصوص اقدامات شرکت‌های فناور و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: در ابتدای شیوع این ویروس، ۱۵ شرکت فناور مستقر در رابطه با تولید محصولاتی از جمله مواد ضد عفونی‌کننده، الکل و ماسک‌های نانو فعالیت می‌کردند.

او افزود: پس از اینکه جامعه با نیاز‌های زیادی در مورد محصولات مقابله با کرونا مواجه شد ۱۵ شرکت دیگر با تغییر خط تولید خود به جمع ۱۵ شرکت پیشین پیوستند و در حال حاضر ۳۰ شرکت فناور و دانش بنیان در حال تولید محصولاتی برای مقابله با این ویروس هستند. این شرکت‌ها آمادگی دارند در جهت نیاز استان، تولید خود را افزایش دهند.

قیصری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ شرکت در زمینه مواد ضدعفونی کننده، ۵ شرکت در زمینه تجهیزات بیمارستانی و تنفسی، ۴ شرکت در زمینه تولید ماسک و یک شرکت در زمینه تولید تصفیه هوا فعالیت می‌کنند، ادامه داد: همچنین یک شرکت در زمینه تولید تب سنج غیر تماسی، ۴ شرکت در زمینه دستگاه‌های ضدعفونی کننده، ۴ شرکت در زمینه سامانه‌های برخط و خدمات IT و یک شرکت در زمینه خط تولید ماسک فعالیت می‌کنند.

او از اعطای تسهیلات و مساعدت‌های مالی از صندوق پژوهش و فناوری، تست و آزمایشات در اعتبار‌سنجی محصولات، انتخاب ۴ فناوری کلیدی مرتبط و تشکیل گروه‌های کاری، حفاظت از کارکنان و استقرار سامانه دورکاری و هماهنگ‌سازی و تقویت روابط همکاری بین شرکت‌های شهرک، به عنوان حمایت‌ها و اقدامات مرتبط با بحران کرونا در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نام برد.
 

راه اندازی سامانه جامع میکروسکوپ مجازی


رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: "سامانه جامع میکروسکوپ مجازی" به عنوان یک سامانه آموزشی نوآورانه و با هدف ارتقا کیفیت و بهره‌وری نظام آموزشی کشور و پس از انجام بررسی‌های تخصصی پیرامون چالش‌ها و محدودیت‌های موجود در حوزه آموزش دروس عملی آزمایشگاهی مراکز آموزشی و تحقیقاتی، توسط شرکت پرتو نور آسمان، مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و راه‌اندازی شد.

او ادامه داد: این سامانه در راستای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری و به عنوان تکمیل کننده آموزش دروس عملی و آزمایشگاهی طراحی شده است.

قیصری ادامه داد: همچنین با بررسی دقیق محدودیت‌های روش‌های فعلی آموزش از قبیل، هزینه بالای تهیه و نگهداری میکروسکوپ‌های مختلف و به تعداد مورد نیاز، عدم امکان استفاده و مشاهده همزمان نمونه‌ها، آسیب به نمونه میکروسکوپی به مرور زمان و یا در اثر استفاده مداوم، عدم امکان بازنگری مجدد نمونه و یادداشت‌گذاری و علامت‌گذاری روی نمونه و همچنین ذخیره تصاویر مهم و پرکاربرد، اقدام به راه‌اندازی و به روزرسانی سامانه " جامع میکروسکوپ مجازی " به آدرس parnoa.ir شده است.
 
گام بلند شهرک علمی تحقیقاتی برای مقابله ویروس کرونا/ از ساخت  مخازن اکسیژن تا راه اندازی سامانه رهتاب
 

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: این سامانه همانند یک میکروسکوپ مجازی عمل کرده و در آن امکان تعامل اساتید و دانشجویان در رایانه و یا تلفن همراه وجود داشته و سعی شده است تا با امکان مشاهده، مدیریت، اشتراک‌گذاری و تجزیه و تحلیل تصاویر و استفاده از ابزار علامت‌گذاری و نشانه گذاری تصاویر و امکان مشاهده اعماق نمونه‌ها در زوم‌های مختلف با حفظ کیفیت، فرایند تدریس و آزمون در مفاهیم دروس آزمایشگاهی از قبیل رشته‌های علوم پزشکی، زیست شناسی، کشاورزی، مهندسی مواد و ... آسان شود.

او افزود: در دهه اخیر علاوه بر اینکه میکروسکوپ‌های مجازی توانسته وظایف میکروسکوپ‌های معمولی را نیز انجام دهد، به اساتید و دانشگاهیان اجازه داده است تا از مزایای دنیای دیجیتال در ارتقاء بهره‌وری، ذخیره سازی، سرعت و اشتراک گذاری اطلاعات نیز استفاده کنند.
 

سامانه رهتاب، طرحی نوآورانه در رصد و توزیع اقلام


عباس رضایی استاندار اصفهان گفت: ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ضمن انجام وظایف محوله، به چندین طرح نوآورانه در مدیریت این بیماری دست یافته است. شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای مقابله با ویروس کرونا محصولاتی تولید کردند تا هرچه سریع‌تر این ویروس ریشه‌کن شود.

او افزود: با توجه به بحران توزیع اقلام بهداشتی برای مقابله و پیشگیری از این ویروس، استانداری اصفهان با همکاری یکی از شرکت‌های دانش بنیان سامانه‌ای با عنوان رهتاب (راهکار هوشمند تنظیم الکترونیکی بازار) را ایجاد کرده که قابلیت رصد و توزیع عادلانه اقلام مذکور تا سطح خریدار نهایی را داراست.

رضایی ادامه داد: در این سامانه، شهروندان از طریق سامانه پیامک و براساس کد ملی، نسبت به ثبت نام اقدام کرده و پس از آن با مراجعه به فروشگاه‌های منتخب (فیزیکی یا مجازی) اقلام را خریداری می‌کنند.

او اضافه کرد: با به کارگیری سامانه رهتاب، امکان رصد جریان کالا از بدو ورود به انبار‌های تامین کنندگان استان و سپس انبار‌های توزیع کنندگان و پذیرندگان فراهم می‌شود و احتکار و یا قاچاق کالا کاهش چشمگیری خواهد یافت.
 
 
گام بلند شهرک علمی تحقیقاتی برای مقابله ویروس کرونا/ از ساخت  مخازن اکسیژن تا راه اندازی سامانه رهتاب


استاندار اصفهان گفت: طراحی و ساخت دستگاه استریل باکس توسط یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان است که قابلیت ضدعفونی محصول خریداری شده از هایپرمارکت را برای مشتریان فراهم می‌آورد و محصول ضدعفونی شده را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

او طراحی و ساخت دستگاه کنترل باکس و هندست تخت بیمار را از دیگر محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: افشانه و محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح، همچنین دستگاه اتمایزر ضدعفونی کننده محیط و فیلتر‌های تصفیه هوا با گرید بالا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تولید شده است.

رونق تولید در حوزه ساخت دستگاه‌های مخازن اکسیژن

سید محمدرضا محمودیان عضو هیت مدیره شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان از ارز آوری یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری ناشی از صادرات دستگاه‌های مخازن اکسیژن تولید شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان به کشور‌های خارجی برای مقابله با ویروس کرونا خبرداد.

او اظهارداشت: از آنجایی که امروزه ویروس کرونا جهان بین الملل را فرا گرفته خوشبختاته با ساخت و توسعه دستگاه‌های مخازن اکسیژن در شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان توانستیم با ورود به داخل بازار‌های صادراتی با کشور‌های جهان ارز اوری یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری ناشی از این صادرات را برای استان اصفهان به ارمغان بیاروریم.

عضو هیت مدیره شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان افزود:بحث تولید دستگاه‌های مخازن اکسیژن در شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان از سال‌های گذشته کلید خورده و خوشبختانه در سال جدید به نتیجه مطلوبی دست یافته است به طوری که این دستگاه‌ها می‌توانند با خروج بسیار بالا و به صورت پایدار اکسیژن بیمارستان‌های تحت حوزه سلامت را در مدت زمان بسیار طولانی تامین کنند.

محمودیان تاکید کرد: در حال حاضر دستگاه‌های مخازن اکسیژن تولید شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان به کشور‌های ایتالیا، عراق، افغانستان و سوریه صادر می‌شود.

او ادامه داد: از آنجایی که دستگاه‌های مخازن اکسیژن بازدهی بسیار مطلوبی دارند می‌توانند در رونق اقتصادی حوزه سلامت کشور نقش مهمی ایفا کنند و در جبهه مقابله با ویروس کرونا نقش موثری داشته باشند. در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان که سازنده این دستگاه مهم به شمار می‌روند با ۳۰۰ نفر نیروی متخصص تنها تولید کننده دستگاه‌های مخازن اکسیژن در استان اصفهان محسوب می‌شوند.

عضو هیت مدیره شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان یادآور شد: یکی از اقدامات بسیار موثر شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان قبل از شیوع ویروس کرونا تجهیز بیش از ۹۰ درصد از بیمارستان‌های استان به دستگاه‌های مخازن اکسیژن بوده که این اقدام در افزایش روند بهبودیافتگان این بیماری نقش بسزایی داشته است.

محمودیان اضافه کرد:میزان تولید شرکت‌های سازنده این دستگاه در مقایسه با قبل از شیوع ویروس کرونا ۳۰ درصد رشد افزایش یافته و ماهانه به صورت ۳ شیفت بیش از ۴۰ دستگاه مخازن اکسیژن در این شرکت‌ها در استان اصفهان ساخته می‌شود.

او ادامه داد:باید در نظر داشت که مهم‌ترین بخش دستگاه‌های مخازن اکسیژن قطعه پی ان‌ای دی است که عملکرد آن در برداشت گاز اکسیژن در این مخازن بسیار موثر واقع شده و در حال حاضر بسیاری از کشور‌های پیشرفته حوزه پزشکی در جهان سازنده این قطعه مهم و گران بها هستند.

عضو هیت مدیره شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان اضافه کرد: خوشبختانه یکی از موفقیت‌های بزرگ شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان در حوزه ساخت مخازن اکسیژن بومی سازی و بروز رسانی قطعه مهم پی ان‌ای دی بوده که این اقدام مهم استان اصفهان در خارج شدن میلیون‌ها ارز از داخل کشور جلوگیری کرده است و هم اکنون شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان سازنده و دارننده این قطعه مهم هستند.

محمودیان یادآور شد: تا پیش از این، این قطعه مهم از کشور‌های اروپایی به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شد که در حال حاضر توسط متخصصان و مهندسان داخلی استان اصفهان ساخته و با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان کمتر از نمونه خارجی در بازار فروخته می‌شود.

او گفت: با توجه به وضعیت هشدار شیوع ویروس کرونا در کشور اصلی‌ترین ماموریت شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان ارائه و تامین دستگاه‌های مخازن اکسیژن به بیمارستان‌های تحت مراقبت بیماران کرونایی کشور است.

عضو هیت مدیره شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان یادآور شد:باید اشاره داشت که با اوضاع بیماری ویروس کرونا اصلی‌ترین نیاز بیمارستان‌های کشور و به خصوص استان تامین مخازن اکسیژن است به طوری که مصرف مخازن اکسیژن بیمارستان‌های استان اصفهان در مقایسه با سال گذشته ۵ برابر بیشتر شده است و این باعث شده تا باارائه تسهیلات لازم افزایش تولید این دستگاه‌ها در شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان صورت گیرد.
 
 
گام بلند شهرک علمی تحقیقاتی برای مقابله ویروس کرونا/ از ساخت  مخازن اکسیژن تا راه اندازی سامانه رهتاب
 
محمودیان اضافه کرد:در حال حاضر این دستگاه‌های مخازن اکسیژن شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان به استان‌های مازندران، قم، گیلان و تهران صادر می‌شود.


راه اندازی سامانه تب سنج کایبراسیون اتوماتیک در قالب دوربین ثابت

 
منصور بشیرنیا مدیر عامل شرکت‌های نوآوری شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان اظهارداشت:شرکت‌های نوآوری شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان در حوزه تولید دستگاه‌ها تب سنج نخستین بار در سال‌های گذشته با راه اندازی خط تولید سنسور‌های حرارتی و حرارت سنج در این صنعت ورود پیدا کرده و توانسته اند با توسعه، این حوزه را در واحد‌های تولیدی استان ارتقا دهند تا جایی که امروزه شاهد تولید نخستین دستگاه تب سنج کایبراسیون اتوماتیک در قالب دوربین ثابت در دنیا باشیم.

او افزود: از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد و ناشناخته این دستگاه را می‌توان به استفاده تکنولوژی مادون قرمز و اندازی گیری درجه حرارت بدن افراد زیر یک ثانیه از فاصله ۶۰ سانتی متری، دقت بالای اندازی گیری و کالیبره شدن اتوماتیک در محیط‌های مختلف، نصب سریع و عدم نیاز به اپراتور، عدم نیاز به هیچ گونه سخت افزار و نرم افزار جانبی و قابل نصب و شناسایی بر روی اتصالات مکان‌های مختلفی همچون کیت‌های ورودی و خروجی افراد مبتلا به ویروس کرونا اشاره داشت.
 
 
 
گام بلند شهرک علمی تحقیقاتی برای مقابله ویروس کرونا/ از ساخت  مخازن اکسیژن تا راه اندازی سامانه رهتاب
 

بشیر نیا گفت: کاربرد این دستگاه بسیار زیاد است به طوری که می‌توان آن را در مکان‌های مختلفی مانند جاده ها، خیابان ها، مراکز تفریحی، فروشگاه ها، مساجد، فرودگاه ها، ایستگاه‌های اتوبوس، قطار، مترو و تاکسی و رستوران‌ها برای شناسایی افراد مبتلا به این بیماری استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت‌های نوآوری شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان اضافه کرد: سطح کیفیت و کاربری این محصول بسیار بالا است و هیچ نمونه خارجی هم در دنیا ندارد و در تلاش هستیم تا بتوانیم این دستگاه‌ها را با کمترین قیمت در بازار‌های مختلف سراسر کشور ارائه دهیم.

بشیر نیا افزود: می‌توانیم با دریافت تسهیلات لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی میزان تولید این دستگاه‌های تب سنج را در شرکت‌های نوآوری شهرک علمی تحقیقاتی افزایش دهیم به طوری که هم کنون میزان تولید این دستگاه‌ها در شرکت‌های نوآوری شهرک علمی تحقیقاتی استان ماهانه ۱۰۰ دستگاه است.

او ادامه داد:در حال حاضر بیش از ۳۰ نفر از متخصصان این حوزه در خط تولید این محصول در شرکت‌های نوآوری شهرک علمی تحقیقاتی استان مشغول فعالیت هستند. هم اکنون تنها صادرات داخلی این دستگاه به استان تهران و از آن به دیگر استان‌ها صورت می‌گیرد. پیش بینی می‌شود این دستگاه ماه آینده در سراسر سطح شهر اصفهان نصب و مجهز شود.


گزارش از سولماز محمدی

 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.