مشاور بایدن: بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران «ریاکاری محض» دولت ترامپ است

«تونی بلینکن» تلاش‌های دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در سازمان ملل را «ریاکاری محض» دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه المانیتور، تونی بلینکن، معاون پیشین وزیر خارجه و مشاور ارشد سیاست خارجی ستاد انتخاباتی جو بایدن، نامزد دموکرات ها، از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای تکیه بر یک سازوکار در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که موجب بازگشت تحریم‌های چندجانبه علیه ایران می‌شود، انتقاد کرد و آن را «ریاکاری محض» دانست.

بر این اساس، در صورت شکست سازمان ملل در اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران که در ماه اکتبر (مهر) منقضی می‌شود، آمریکا سازوکار جدید در نظر دارد.

بلینکن در نشست مجازی شورای دموکراتیک یهودیان آمریکا گفت: تحسین نکردن این ریاکاری محض در این دولت [دولت ترامپ] سخت است. این دولت می‌خواهند دیگر کشور‌های شورای امنیت را وادار کند تا راهی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بیابند.

این مقام که در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا نقش داشته است، ادامه داد: واشنگتن در آن زمان موفق شد تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را در بخشی از این توافق که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن به طور یکجانبه خارج شد، بگنجاند. با این حال، تهدیدات دولت ترامپ در خصوص استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران و بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه تمامی ندارد، مگر آنکه اروپا، روسیه و چین در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با آمریکا همراه شوند.

بلینکن گفت: آنچه در توافق هسته‌ای طراحی کرده ایم این است که در شورای امنیت از حق وتو برخوردار باشیم تا امکان فعال کردن مکانیسم ماشه فراهم باشد. دولت ترامپ به دنبال آن است که از این بند توافق برای اطمینان از ادامه تحریم‌های هسته‌ای استفاده کند. اما مشکل اینجاست که آمریکا با واسطه خروج از توافق هسته‌ای ایران دیگر جزء اعضای مشارکت کننده نیست.

پیش از این، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که آمریکا از جامعه ملل می‌خواهد تحریم‌های سازمان ملل برای جلوگیری از فروش تسلیحات متعارف به ایران را تمدید کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما تسحیلات شما رو نخواستیم خودمون می سازیم احمق های دزد
آخرین اخبار