صفحه ریحانه منتشر کرد؛

یادآوری نکاتی مهم درباره مواسات و همدلی

صفحه اینستاگرامی ریحانه، منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، در ارتباط با نکات فراموش شده مواسات، پستی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به توصیه‌های فراوان در مورد انجام مواسات و همدلی مؤمنانه به خصوص در این روزها، صفحه اینستاگرامی ریحانه، منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، نکاتی را در ارتباط با مواسات و همدلی مؤمنانه منتشر کرده و نوشت:


" مواسات | چند نکته درباره‌ی یک سنت فراموش شده
سبک زندگی

۱،ریشه‌ی کلمه مواسات به معنای «درمان‌کننده، معالجه‌کننده و اصلاح‌کننده‌ی دردها، ناراحتی‌ها و اندوه‌ها» است.
یعنی دیگران را در دسترنج و حاصل تلاشهای خود، شریک ساختن.

۲،مصداق اصلی مواسات در روایات، همان «مواسات مالی» است. این مصداق با معنای لغوی آن و کارکرد مواسات (رفع فقر از جامعه اسلامی) هماهنگ‌تر است. هرچند بقیه‌ی مصادیق نیز نباید مغفول بماند.

۳،در صدر اسلام، انصار در خانه‌های خود با مهاجرین مشترک زندگی می‌کردند، محصول خرمای خود را با مهاجرین تقسیم می‌کردند. این رفتار پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به خوبی نشان میدهد اساساً نسخه‌ی کارآمد برای «قوی کردن» نظام اسلامی در دوران سختی‌ها و مشکلات، عمل به «مواسات» است.

۴،در مواسات، نباید به دیگران منت گذاشت و آنها را با زبان و کنایه نرنجاند. اگر کسی وسعت مالی و امکان مواسات مالی ندارد، میتواند به مصادیق دیگر مواسات (آبرویی، علمی و...) عمل نماید.

۵،بهتر است "جوانان، اجتماعات خانوادگی تشکیل دهند و کمکهای افراد خانواده را جمع کنند و در درجه اوّل به مصرف فقرا و نادارهای همان خانواده و فامیل برسانند و اگر نیازی نبود، به فقرای دیگر رسیدگی کنند." ‌

1

1

1

1

1

1


بیشتر بخوانید: ماه رمضان، ماه انفاق، ایثار و کمک به مستمندان است + تصویر نوشته


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار