اهمیت سلامت مواد غذایی در دوران کرونا و ماه مبارک رمضان

اهمیت سلامت مواد غذایی در دوران اپیدمی کرونا و همزمان شدن با ماه مبارک رمضان، از هر زمان دیگری بیشتر است.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سلامت مواد غذایی در دوران اپیدمی کرونا و مقارن شدن با ماه مبارک رمضان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا تاثیر مستقیم روی سیستم ایمنی و دستگاه گوارش بدن می‌گذارد؛ بنابراین در این ایام باید به بهداشت مواد غذایی توجه ویژه‌ای داشت.

اولیایی اظهار کرد: با توجه به قدمت گیاه تاجریزی در طب سنتی، مشخص شده است که این گیاه در ساخت دارو‌های مختلف مانند ضد تورم، آسم، تومور، سرفه و تب موثر بوده است. مطالعاتی در مورد تاثیر این گیاه به تنهایی و با ترکیب گیاهان دیگر، نسبت به از بین بردن میکروب‌های بیماری زا در صنعت مواد غذایی شکل گرفته است تا میزان حساسیت موارد فاسد در مواد غذایی مشخص شود. بیماری‌های ناشی از مصرف غذای آلوده به باکتری‌های بیماری زا، می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی زیادی را به جوامع تحمیل کند. در حال حاضر از نگهدارنده‌های شیمیایی برای پیشگیری از فاسد شدن مواد غذایی استفاده می‌شود که متاسفانه اثرات زیان باری مانند بیماری‌های دستگاه گوارش، کلیه، سرطان و واکنش‌های آلرژیک را به دنبال خواهد داشت.

این متخصص تغذیه بیان کرد: اگر بتوانیم از گیاهان دارویی به تنهایی و یا ترکیب با گیاهان مختلف به منظور نگهداری مواد غذایی و در صنایع  مربوط استفاده کنیم، از عوارض مصرف نگهدارنده‌های شیمیایی به شدت جلوگیری می‌شود. در مطالعات اخیر چندین گیاه که در نگهداری مواد غذایی کاربرد داشت، مورد استفاده قرار گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گیاه تاجریزی اشاره کرد. با توجه به وسعت میکروب‌های بیماری زا در صنایع غذایی و استفاده از ترکیبات گیاهی برای نگهداری این مواد به جای ترکیبات شیمیایی مضر؛ نیازمند تحقیقات بیشتری است. اما اگر بتوانیم ترکیب‌های گیاهی را جایگزین نگهدارنده‌های شیمیایی کنیم، فوائد بسیاری برای سلامتی مصرف کنندگان در پی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:

علائم کرونا از مشکلات تنفسی به سمت گوارشی تغییر کرده است

نقش ویتامین c در پیشگیری و درمان کرونا

نکاتی که باید در مراقبت از مادران باردار در شرایط کرونایی رعایت کنیم

اقدامات لازم برای پیشگیری از شکستگی استخوان در روز‌های کرونایی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.