توصیه‌هایی برای مبتلایان به بیماری‌های گوارشی

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: روزه‌داری برای افراد دارای علائم سوءهاضمه مفید است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کاترین بهزاد، فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره تأثیر روزه‌داری بر بیماران گوارشی، گفت: بیماری‌های گوارشی بیماری‌های مختلفی هستند که تأثیر روزه‌داری در هر کدام می‌تواند متفاوت باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بیماران مبتلا به بیماری گوارشی و سایر بیماری‌های مزمن حتماً در مورد مصرف دارو‌ها از زمان افطار تا سحر باید با پزشک خود مشورت کنند تا دارو‌های لازم در زمان روزه‌داری قطع نشود و بیمار دچار عوارض بیماری نشود.

تأثیر مثبت روزه‌داری در بیماران مبتلا به کبد چرب

بهزاد با بیان اینکه افراد مبتلا به کبد چرب می‌توانند روزه بگیرند، تصریح کرد: باتوجه به اینکه درمان اصلی کبد چرب کاهش وزن است، در صورت اجتناب از مصرف تنقلات شیرین و غذا‌های پرکالری در زمان افطار، این بیماران می‌توانند روزه بگیرند.

او ادامه داد: افراد مبتلا به کبد چرب بهتر است ضمن روزه‌داری سعی کنند وزن خود را کم کنند که کمک قابل توجهی در جهت درمان بیماری‌شان خواهد بود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با توجه به اینکه بسیاری از مبتلایان به کبد چرب هم‌زمان به بیماری دیابت مبتلا هستند، گفت: این افراد باید دارو‌های کاهنده قند خون استفاده ‌کنند و درباره روزه‌داری با پزشک معالجشان مشورت کنند.

بهزاد بیان کرد: دسته‌ای دیگر از بیماری‌های گوارشی علائم سوءهاضمه مثل احساس تورم، پری و اتساع شکم (تورم ناحیه شکم که اغلب ناشی از تجمع گاز یا مواد دفعی است) بعد از غذا خوردن و سیری زودرس دارند، این افراد به راحتی می‌توانند روزه‌داری را تحمل کنند و معمولاً به دنبال روزه گرفتن علائم آن‌ها بهتر شده و کاهش پیدا می‌کند.

افرادی که زخم معده دارند، می‌توانند روزه بگیرند؟

او درباره افرادی که زخم معده و اثنی عشر دارند، گفت: در صورتی که فردی مبتلا به شکل حاد و شدید بیماری است، خصوصاً زمانی که زخم‌های گوارشی یا عوارض گوارشی مثل خونریزی معده داشتند، بهتر است از روزه گرفتن اجتناب کنند، چون گرسنگی طولانی می‌تواند باعث وخامت و تشدید این دسته از بیماری‌ها باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره افرادی که مبتلا به شکل خفیف و درمان شده زخم معده هستند، بیان کرد: این افراد در صورت صلاحدید پزشک معالج‌شان می‌توانند، روزه بگیرند. البته روزه‌داری برای افراد دارای علائم سوءهاضمه مفید است.

بیماران مبتلا به کرون می‌توانند روزه بگیرند؟

بهزاد درباره بیماری التهابی روده مثل کرون و بیماری کولیت السروز، گفت: مبتلایان به این دسته از بیماری‌ها در صورتی که علائم گوارشی مربوط به بیماری مثل خونریزی، اسهال و درد شکم دارند؛ باید از روزه گرفتن اجتناب کنند.

او ادامه داد: روزه‌داری برای بیمارانی که مبتلا به علائم شدید هستند و از دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد در پایان گفت: افرادی که بیماری‌شان در فاز کنترل شده است و در حال حاضر علائمی ندارند، فقط بعد از تأیید و صلاحدید پزشک می‌توانند روزه بگیرند.


بیشتر بخوانید:

آشنایی با علایم گوارشی و غیر گوارشی بیماری التهاب روده

غذا‌هایی که دستگاه گوارشتان را زیرورو می‌کند!/ معرفی غذا‌هایی برای تقویت گوارش

6مشکل ساده دستگاه گوارش که حتما باید جدی بگیرید!

شرایط روزه‌داری برای مبتلایان به بیماری‌های گوارشی

توجه به علائم گوارشی باعث تشخیص زودتر بیماری کرونا می‌شود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار