اصلاح ۴ هزار اصله درخت از باغات سنتی زیتون رودبار برای نخستین بار در کشور

برای نخستین بار در کشور ۴ هزار اصله درخت از باغات سنتی زیتون در رودبار اصلاح می‌شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،منوچهر پارسافر،مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اصلاح ۲۰ هکتار از باغات سنتی زیتون در رودبار برای نخستین بار در کشور، گفت: امسال ۴ هزار اصله درخت اصلاح می شوند.

او گفت: بهبود وضعیت تولیدی و افزایش درآمد باغداران از طریق تغییر ارقام کم بارده و غیر اقتصادی به ارقام پربازده از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان این طرح بر روی ۴۰۰۰ اصله درخت زیتون اجرا می‌شود، افزود: در این طرح از رقم بومی زرد به عنوان رقم دو منظوره، سازگار و با سال آوری کمتر، ارقام آربکین، کرونا یکی به عنوان ارقام روغنی، پربار و زود بارده به همراه رقم مانزانیلا به عنوان رقم کنسروی مطلوب و بازارپسند، استفاده خواهد شد.

پارسافر با اشاره به تولید ۱۷ هزار و ۵۵۰ تن زیتون سال گذشته در استان گیلان، گفت: سهم محصول روغنی ۵۵ درصد و سهم محصول کنسروی ۴۵ درصد بوده است.

او با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور در شهرستان رودبار ۲۰ هکتار از باغ‌های سنتی زیتون با کشت نهال جدید بازسازی شده است، تصریح کرد: در این طرح درختان قدیمی زیتون حذف و ریشه کنی شده و به جای آن نهال ارقام جدید که قابلیت تولید بالاتر و با کیفیت تر دارند جایگزین شد.

انتهای پیام/عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.