ابعاد تازه‌ای از تنش در روابط واشنگتن-پکن؛

آمریکا صدور روادید برای روزنامه‌نگاران چینی را سخت‌تر کرد

وزارت امنیت میهن آمریکا با تدوین آئین‌نامه جدیدی، قوانین صدور روادید برای روزنامه‌نگاران چینی را سخت‌تر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا روز جمعه قانون جدیدی را به منظور تشدید دستورالعمل‌های صدور روادید برای روزنامه نگاران اهل چین صادر کرد.

وزارت امنیت میهن آمریکا روز جمعه با صدور آئین نامه جدیدی، اقدامات چین را «سرکوبگری روزنامه نگاری مستقل» عنوان کرد. این وزارتخانه اعلام کرد این اقدام در واکنش به رفتار مشابه با روزنامه نگاران این کشور در چین صورت می‌گیرد.

این آئین نامه جدید که از روز دوشنبه اعمال می‌شود، روادید روزنامه نگاران چینی را به مدت ۹۰ روز تمدید می‌کند و گزینه تمدید آن را محدود کرده است. یک مقام وزارت امنیت میهن آمریکا اعلام کرد آئین نامه جدید به ما این امکان را می‌دهد که درخواست صدور روادید از سوی روزنامه‌نگاران چینی را به طور مداوم بررسی کنیم و شمار کلی روزنامه‌نگاران چین در سطح کشور را کاهش دهیم.

پکن و واشنگتن طی ماه‌های اخیر درگیر اقدامات تلافی جویانه‌ای علیه یکدیگر در خصوص روزنامه‌نگاران هر دو کشور بوده‌اند.

در ماه مارس چین چندین روزنامه‌نگار آمریکایی را از این کشور اخراج کرد. این اقدام یک ماه پس از آن صورت گرفت که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد رسانه‌های دولتی چین باید نام کارکنان و فعالیت‌های مستقر در آمریکا را ثبت کنند. بر این اساس، دولت ترامپ از این پس دیگر خبرنگاران پنج رسانه اصلی چین را به عنوان عامل دولت پکن شناسایی خواهد کرد.

این پنج رسانه چینی شامل خبرگزاری شین هوا، سی جی تی ان، رادیو چین، چاینا دیلی و پیپل دیلی می‌شوند.

پس از آن وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد پنج رسانه که ماه گذشته از سوی واشنگتن بار دیگر به عنوان نمایندگی‌های خارجی طبقه‌بندی شدند، از ۱۳ مارس می‌توانند حداکثر صد تبعه چین را به خدمت بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار