سایه شوم کرونا بر اقتصاد استان کرمان / محدودیت های صادرات محصولات کشاورزی برداشته شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه اثرات کرونا بر وضعیت اقتصادی استان کرمان عمیق بوده، گفت: اگر به فوریت، فکری برای این مسائل نشود در سال‌های آینده، کسب و کار رشته‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،تتتت

 سیدمهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، صبح امروز در جلسه شورای استانی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری کرمان برگزار شد، گفت: جبران اثرات کرونا بر وضعیت اقتصادی استان کرمان سخت است و اگر به فوریت، فکری برای این مسائل نشود در سال‌های آینده نیز کسب و کار رشته‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او افزود: در ایام شیوع کرونا، اتاق بازرگانی به سهم خود به کمک کادر درمان پرداخته و بخش خصوصی بنا به مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه خوش درخشیده است.

طبیب زاده با اشاره به فعالیت واحد‌های تولیدی در شرایط سخت کرونا و تحریم تصریح کرد: بین ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و رسیدن به اجرایی شدن آن‌ها در سازمان‌های استانی و شهرستانی فاصله بسیار است و درخواست داریم که این مصوبات و ابلاغ آن‌ها از سوی دولت و رسانه ها، به منزله لازم الاجرا بودن تلقی شود.

او  گفت: قوانین مختلفی در سال‌های گذشته برای حمایت از تولید داشته ایم؛ اما لازم است نحوه اداره بنگاه‌های اقتصادی در شرایط بحرانی در یک جا جمع و مصوب شود.

رییس اتاق بازرگانی کرمان افزود: ما در اتاق بازرگانی کرمان همه آنچه را که در زمینه مالیات، بانک‌ها و بیمه لازم بوده، گردآوری کرده ایم تا در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مصوب و در شورای کشور نهایی کنیم و آمادگی تدوین این قانون کلی را در استان کرمان داریم.

باید محدودیت‌های ناشی از صادرات محصولات کشاورزی به حداقل برسد

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  با اشاره به خسارت‌های وارده ناشی از شیوع کرونا بر واحد‌های تولیدی گفت: براساس مصوبات ستاد ملی کرونا، حدود ۳ هزار میلیارد تومان تعهد بیمه در زمینه بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت امسال است.

او با اشاره به مشکلات فروش محصولات کشاورزی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که محدودیت‌های ناشی از صادرات برای بازه زمانی کوتاه مدت یک ساله لغو شود و هیچ وضع تعرفه‌ای صورت نگیرد تا بتوانیم صادرات را جلو ببریم.

پورابراهیمی راهبرد دیگر را ارائه مشوق‌های صادراتی عنوان و تصریح کرد: مصادیق مربوط به این دو بخش را اتاق بزرگانی احصاء کند که در صورت تصویب ستاد کرونای کشور، استان کرمان سهم زیادی از مصوبات خواهد داشت و این موضوعات اهمیت زیادی دارد.

 او  افزود: باید کار کارشناسی در این زمینه صورت بگیرد و محدودیت‌های ناشی از صادرات محصولات کشاورزی در کشور به حداقل ممکن برسد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: محصولات کشاورزی استان کرمان، سهم مهمی در صادرات غیرنفتی کشور دارند و کاهش میزان محدودیت‌های صادراتی، اهمیت زیادی دارد.

او با بیان اینکه بخشی از مسائل به سیاست‌های دولت در تنظیم بازار مربوط می شود، گفت: باید دیپلماسی اقتصادی در نمایندگی وزارت امور خارجه استان فعال شود.

سعید برخوری، رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در این جلسه گفت: کشاورزان ما ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در ایام کرونا خسارت دیده اند.

منبع: ایسنا 
انتهای پیام/ م 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار