کاهش کانون بیماریهای ویروسی در سطح مزارع پرورش ماهی آذربایجان غربی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت:درنتیجه اجرای اقدامات بهداشتی کانون بیماریهای ویروسی در سطح مزارع پرورش ماهی آذربایجان غربی کاهش یافته است.

کامیار داهیم مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه،گفت: با اجرای برنامه‌های بهداشتی و مراقبت از انواع بیماری‌های آبزیان و نظارت‌های بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی استان کانون بیماری‌های ویروسی در سطح مزارع پروش ماهی آذربایجان غربی از ۱۰ کانون در سال ۱۳۹۷به ۲ کانون در سال ۱۳۹۸ کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های پیشرو در تکثیر و پرورش انواع آبزیان در کشور می‌باشد گفت: علیرغم اینکه این استان یکی از استان‌های غیر ساحلی است درآن فعالیت‌های صید و صیادی از رونق بالای برخوردار بوده وسال‌های متمادی رتبه اول را در کشور در تولید و برداشت ماهی ازمنابع آبی کشور (دریاچه‌های پشت سد‌ها و آبند ها) در بین استان‌های غیر ساحلی را به خود اختصاص داده است.

او گفت: این استان دارای ۵ مزرعه تکثیر ماهیان قزل آلا و حدود ۴۰۰ مزرعه پروش انواع ماهیان در آبند‌ها و دریاچه‌های پشت سد‌ها بوده که سالانه حدود ۱۵ هزارتن انواع آبزیان با نظارت‌های بهداشتی و مراقبتی کارشناسان دامپزشکی تولید و روانه بازار مصرف می‌گردد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه:دسترسی به منابع پروتئینی سالم از حقوق شهروندان می‌باشد افزود: اداره کل دامپزشکی استان جهت حمایت ازتولید و حفظ سرمایه‌های تولید کنندگان این بخش و اشتغال پایدار، سالانه با اجرای برنامه‌های بهداشتی و مراقبت از انواع بیماری‌های آبزیان و نظارت‌های بهداشتی، تلاش دارد با مبارزه، ریشه کنی و کنترل بیماری‌ها در این صنعت، از ضرر‌های اقتصادی درمزارع تکثیرو پرورش ماهی بکاهد.

داهیم تصریح کرد: به منظور نظارت بهداشتی در مزارع پرورش ماهی، علاوه بر بازدید‌های دوره‌ای و مستمر و انجام برنامه‌های پایش و مراقبت به‌منظور کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آبزیان و براساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی در طول سال در مزارع تکثیر، تفریغ و پرورشی منابع آبی مشترک اقدام به نمونه برداری جهت انجام آزمایشات مولکولی و تکمیلی جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های آبزیان و پایش باقیمانده سم مالاشیت گرین که از جهات زیست محیطی و ماندگاری در بافت ماهی خطر ناک است در جهت ارائه محصولی سالم جهت سفره غذایی خانوار، از مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی استان انجام می‌گیرد.

او همچنین افزود: آزمایشگاه این اداره کل به عنوان آزمایشگاه منطقه‌ای برای تشخیص بیماری‌های ویروسی ماهیان قزل آلا تجهیز شده که علاوه بر انجام آزمایش نمونه دریافتی از مزارع استان، نمونه‌های مزارع پرورشی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل نیز را پذیرش می‌نمایند.

انتهای پیام/ن م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.