گزارش/

سرنوشت تحویل ۵۰۰ اتوبوس به شهرداری تهران چه‌شد؟

در حالی که وعده مسئولان برای تحویل ۵۰۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران عملی نشده، قرار است طرح ترافیک از اولین روز کاری بعد عید فطر دوباره اجرا شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که روز یکشنبه ۲۴ فروردین برگزار شد تاکید کرد: باید وزارت راه و شهرسازی، اتوبوس‌های بین شهری را برای رفع مشکل کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در تهران آماده کند و در اختیار بگذارد و در مرحله دوم اتوبوس‌هایی که مورد نیاز است، خریداری شود.

وی افزود: اگر در تهران مثلاً ۵۰۰ اتوبوس مورد نیاز است و استان‌های دیگر هم مجموعاً ۱۵۰۰ اتوبوس مورد نیاز است اگر بتوانند، اتوبوس داخلی و یا خارجی را ظرف ماه اردیبهشت تا پایان اردیبهشت به خدمت بگیرند، آن وقت ما هم حاضریم در این زمینه به عنوان دولت کمک کنیم.

امروز ۳۱ اردیبهشت است و نه تنها ۵۰۰ اتوبوس که حتی یک اتوبوس هم به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه نشده است.

پیش از این هم یوسف حجت سرپرست سابق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به سخنان رئیس جمهور گفته بود: اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد و مشکل مالی نداشته باشیم، سفارش امروز خرید اتوبوس ما تا زمان تحویل بازه زمانی سه ماهه را طلب می‌کند و به طور حتم نمی‌توان در اردیبهشت ماه وعده خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را عملی کرد.

قرار است از اولین روز کاری بعد عید فطر طرح ترافیک دوباره اجرا می شود و مردمی که دیگر نمی توانند از خودروی شخصی استفاده کنند باید از مترو و اتوبوس استفاده کنند.

در این شرایط اگر اتوبوس‌ها نرسند، شهروندان ناچار خواهند بود، فاصله اجتماعی را کاهش دهند و کاهش فاصله اجتماعی هم احتمال ابتلا به کرونا، از افراد ناقل به سالم را افزایش خواهد داد. در این شرایط شهرداری تهران وضعیت ترافیک تهران را نامناسب می داند و تصمیم گرفته است که این طرح را اجرا کند.

سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه وضعیت ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی که رئیس جمهور وعده داده بود، به خاطر شرایط کرونایی تا آخر اردیبهشت تحویل شهرداری تهران دهد، در چه مرحله‌ای است، گفت: به نظر می‌رسد، وقتی تا الان این کار انجام نشده، در این ۱ روز باقی مانده هم انجام نمی‌شود.

عضو شورای شهر تهران در خصوص تصمیم شهردرای برای اجرای طرح ترافیک، خاطرنشان کرد: محدوده مرکزی تهران ظرفیت ۱۰۰ هزار خودروی سواری را دارد و اگر طرح ترافیک اجرا نشود و قرار باشد، ۶ میلیون خودرو وارد این محدوده شوند، آن وقت وضعیت طوری می‌شود که در این مدت شاهد بودیم که خیابان‌های مرکزی مملو از حضور خودرو‌ها و ترافیک طولانی بود؛ لذا نمی‌توان ادعا کرد که اجرای طرح ترافیک سبب کاهش فاصله اجتماعی می‌شود.

او  با بیان اینکه ۹ سال است اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه نشده است، گفت: یک بار در سال ۹۷ بحثی مطرح شد تا ۱۹ هزار اتوبوس تولید و بین شهر‌ها توزیع شوند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران باید ۹ هزار اتوبوس داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر شهر تهران ۵۳۰۰ اتوبوس بالای ۱۱ سال دارد، در حالیکه عمر مفید اتوبوس ۱۰ سال است و بعد این مدت باید از ناوگان خارج شود.

او با بیان اینکه روزانه ۳۵۰ اتوبوس در تهران خراب می‌شود و مسافرین را پیاده می‌کنند،گفت: در تولید اتوبوس می‌توانیم ۳۰ درصد تولید داخل داشته باشیم و در مورد ۶۴۰ واگنی هم که پیش بینی شده بود به مترو برسد، ۵۰ درصد آن ساخته شده است.

میرلوحی با بیان اینکه ۶ سال است که برای ساخت اتوبوس داخل، واردات اتوبوس نداشتیم، گفت: بعد ۶ سال که این کار انجام نشد، و پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، حالا امکان خرید هم دشوار شده است. در حالی که قبل برجام این کار به راحتی امکان پذیر بود، ولی انجام نشد.


بیشتر بخوانید:

۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری فرسوده است/ به ۲ هزار واگن مترو نیاز داریم

روایت حنا‌چی از نقره داغ کردن مردم در پاریس برای کاهش ترافیک/ کمبود ۳ هزار و ۵۰۰ اتوبوس در تهران

3هزار و 500 اتوبوس فرسوده بالای 8 سال نوسازی شوند

سرخو:تهران به 11 نوار اتوبوس نیاز دارد/تنها 40 درصد اعتبارات حمل و‌نقل عمومی تحفیض داده شده


انتهای پیام/

برچسب ها: اتوبوس ، ترافیک ، کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار