طرح کشت فراسرزمینی چغندر در افغانستان دنبال می‌شود

از ظرفیت زمین‌های بکر افغانستان، برای کشت فرا سرزمینی چغندر سه استان خراسان استفاده می‌کنیم.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رضوان زاده رئیس انجمن کشت فراسرزمینی اتاق بازرگانی مشهد در کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه بیش از ۲ دهه است که کشاورزی فراسرزمینی در ایران جریان دارد، گفت: آنچه که امروز اهمیت دارد، امنیت غذا برای آینده کشورمان است.
 
او افزود: ۴ سال و یک ماه پیش دولت آیین نامه‌ای را برای این موضوع تصویب کرد که کارآمدی کافی را نداشت. در وزارت جهاد کشاورزی نیز متولی مناسبی برای این موضوع وجود ندارد، تلاش ما این است که بتوانیم ظرفیت‌های موجود را در اقتصاد کشاورزی محقق کنیم. امروز کشور‌هایی در حوزه مذکور فعال هستند که تنها به حوزه امنیت غذا توجه نمی‌کنند بلکه مسائل دیگری نیز دنبال می‌کنند.

رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ادامه داد: نگاه ما این است که بتوان از ظرفیت‌های آب، خاک، نیروی انسانی ارزان و نزدیکی مسافت کشور همسایه، یعنی افغانستان، در موضوع کشت چغندر بهره برداری کنیم. بر این باوریم که می‌توان از ظرفیت زمین‌های بکر و کمتر استفاده شده برای تامین فرصت فعالیت کارخانه‌های چغندر سه استان خراسان بهره برداری کنیم. این مراکز تولیدی در حال حاضر با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خویش فعالیت می‌کنند.

رضوان زاده با بیان اینکه مدل پیشنهادی ما این است که یک شرکت یا هولدینگ با سه شرکت زیرمجموعه تشکیل شود که سهامداران آن فعالان اقتصادی دو کشور باشند، بیان کرد: اتاق بازرگانی افغانستان نسبت به این موضوع توجه دارد و مقدماتی را مهیا کرده اند تا با مشارکت و سرمایه گذاری لازم بتوان در حوزه خرید تضمینی و پیش خرید چغندر در مرحله اول اقداماتی را انجام داد؛ از طرف دیگر کارخانجات ما نیز این آمادگی را دارند تا برای خرید محصول، برنامه خرید تضمینی و انعقاد قرارداد‌های حق العمل کاری اقدام کنند.

او تصریح کرد: تولید در کشت فراسرزمینی حتما به صرفه است. سال ۲۰۱۹ روسیه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار واردات ماهی‌های گرم آبی داشت. از هفته پیش بانک توسعه اورآسیا به اعضای این اتحادیه برای تولید شیلات وام با یک درصد سود می‌پردازد که فرصت خوبی برای ما به شمار می‌آید. آنچه که در روسیه مشغول به آن هستیم، خرید سلف محصولات کشاورزی است. این مسئله نیازمند ساختار بانکی و بورس کالای قوی است که متاسفانه همراهی خوبی در این رابطه انجام نشد. این عدم همراهی به دلیل نبود ثبات در نرخ ارز است.

رضوان زاده تاکید کرد: در آیین نامه کشت فراسرزمینی ۵ وزارتخانه نقش دارند که ما تنها توانسته ایم با همکاری وزارت خارجه شیوه نامه‌ای برای این منظور تدوین نماییم. در این شیوه نامه که به همه دفاتر وزارت خارجه در خارج از کشور ابلاغ گردید، تکالیفی در رابطه با مراجعه کننده خواهان کشت فراسرزمینی مشخص شده است. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی متولی این موضوع است؛ البته این تمایل از سوی وزیر جهاد کشاورزی وجود دارد، اما متاسفانه در لایه‌های میانی جهاد کشاورزی این همت را شاهد نیستیم.

انتهای پیام// ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.