تهیه خمیر پیراشکی حرفه ای به روشی ساده

در مطلب زیر می‌خواهیم طرز تهیه خمیر پیراشکی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش ما دو نوع خمیر که مناسب درست کردن پیراشکی هستند را آموزش می‌دهیم .

تهیه خمیر پیراشکی حرفه ای به روشی ساده

مواد لازم برای خمیر ویژه

آرد ۳ لیوان
خمیر مایه ۳ قاشق چایخوری
تخم مرغ ۱ عدد
شیر یا آب ۱ لیوان
روغن ۶ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
شکر ۴ قاشق چایخوری

طرز تهیه خمیر ویژه

این خمیر بسیار ترد و سبک است و مناسب برای انواع غذاها، پیراشکی، کلوچه، نان صبحانه، نان شکم پر، پیتزا و … است، حتی می‌توانید آن را در روغن سرخ کنید، این خمیر جادویی خمیری همه کاره است.

خمیر مایه، شیر ولرم (شیر گرمی که دست را نسوزاند) و ۱ قاشق چایخوری شکر را داخل کاسه‌ای بریزید و مخلوط کنید سپس ۵ – ۱۰ دقیقه کنار قرار بدهید تا خمیر مایه عمل کند (کف کند). تخم مرغ، باقی مانده شکر، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند، خمیر مایه را با چند قاشق آرد مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند سپس باقی مانده آرد را اضافه کنید. پس از مخلوط کردن مواد را با دست ترکیب کنید تا خمیر جمع شود، روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید، خمیر را ۱۰ دقیقه ورز دهید (مکرر روی سطح کار بکوبید و باز کنید)، آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.

خمیر پیراشکی

داخل کاسه‌ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار بدهید، روی خمیر را بپوشانید و در جای گرمی ۱ ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر ۲ برابر شود، پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید. این خمیر بسیار خوش دست بوده و کار با آن بسیار راحت است، بافت و ماندگاری خوبی دارد و می‌توانید تا چند روز در یخچال و داخل کیسه فریزر بسته بندی و نگهداری اش کنید.

مواد لازم برای خمیر پیراشکی

آرد ۱/۵ پیمانه
نمک ۱ قاشق چایخوری
روغن ۳ قاشق غذاخوری
خمیرترش ۱/۵ قاشق غذاخوری
آب ولرم نصف پیمانه
شکر کمی کمتر از ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه خمیر پیراشکی:

خمیر ترش را با آب ولرم و شکر مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه بگذارید به عمل بیاید. آرد و نمک و روغن را مخلوط کنید و با دست هم بزنید تا از حالت آرد بودن بیرون بیاید سپس خمیرترش به عمل آمده را اضافه کنید اگر آب لازم بود اضافه کنید تا خمیرتان آماده شود البته این خمیر کمی به دست می‌چسبد بعد از ورز دادن ۳-۴ قطره روغن کف دستتان بریزید تمام سطح خمیر را به روغن آغشته کنید تا خشک نشود روی آن را بپوشانید و ۱ ساعت استراحت بدهید.

بعد از استراحت زیر و روی خمیر را آرد بپاشید و خمیر رو مستطیل شکل باز کنید. (خیلی نازک نشود، کلفت هم نباشد، زیرا پس از استراحت حجم آن ۲ برابر می‌شود).

مواد لازم برای خمیر پیراشکی

آرد ۲ لیوان
شکر ۱ قاشق چایخوری
مایه خمیر فوری ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
بکینگ پودر ۱/۲ قاشق چایخوری
آب ولرم ۳/۴ پیمانه
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خمیر پیراشکی

آرد را به همراه شکر و مایه خمیر و نمک و بکینگ پودر داخل ظرفی بریزید و مخلوط کنید. آب ولرم را کم کم اضافه کنید و با قاشق آن را مخلوط کنید. مقدار آب بستگی به نوع آرد دارد ممکن است کمتر یا بیشتر آب لازم باشد برای همین آب را در چند مرحله و کم کم اضافه کنید. خمیر نباید خیلی چسبناک و نه خیلی خشک باشد. در واقع باید خمیر یک کمی هم چسبناک باشد. روغن را هم اضافه کنید و مخلوط کنید.

خمیر پیراشکی

حالا دستتان را به آرد آغشته کنید و خمیر را روی سطحی قرار بدهید و حدود ۵ دقیقه ورز بدهید. با ورز دادن چسبندگی خمیر از بین می‌رود پس سعی نکنید با اضافه کردن آرد چسبندگی را از بین ببرید، زیرا اگر زیاد آرد اضافه کنید خمیر خشک می‌شود. خمیر را داخل کاسه‌ای که خوب چرب کردید بگذارید و روی کاسه را بپوشانید. کاسه را حداقل به مدت یک ساعت در جایی گرم قرار بدهید تا خمیر ور بیاید. از این خمیر برای پیتزا و پیراشکی و غذا‌های مشابه دیگر می توانید استفاده کنید. این خمیر هم مایه خمیر دارد هم بکینگ پودر که همین باعث بالاتربودن کیفیت خمیر می‌شود. آبی که اضافه می‌کنید ولرم باشد و به هیچ وجه داغ نباشد. با چند بار درست کردن قلق خمیر دستتان می‌آید. از این خمیر می‌توانید برای پیتزا هم استفاده کنید.

منبع: نازشو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۱۰:۲۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
خیلی عالی شد ممنون
Germany
اشرف
۱۳:۱۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
با تشکر از شما که در آشپزی کمک میکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
بزاریم تو فر؟

یا تو قابلمه ای ؛

یکی جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام.
چی رو بزاری تو فر یاقابلمه؟ خمیر و تو هر ظرفی میخوای بذار، من همیشه تو کاسه ی پلاستیکیه شفافی که دارم میذارم، فقط ظرف باید بزرگ باشه که خمیر پف که کرد نزنه از ظرف بیرون. بعدشم یه بشقابی بذار روی در ظرف و بایه چیز گرم مثل پتو بپیچونش تا2ساعت دقیق، عالی میشه.
الان مقادیری که خودم باهاش خمیرپیراشکی درست میکنم و مینویسم تو نظر بعدی، مزه اش مثل بیرونه، عالیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
اول یه قاشق سوپخوری مایه خمیر رو بایه قاشق چایخوری شکر و نصف پیمانه شیرولرم قاطی میکنی، میذاری کنار واسه ده دقیقه.
تو این فاصله یک عدد تخم مرغ ونصف پیمانه شکر و یه قاشق غذاخوری گلاب و نصف پیمانه ماست و قاطی میکنی، ده دقیقه که گذشت اون مایه خمیر و شیر وبه این مواد اضافه میکنی و هم میزنی، حالا کم کم آرد الک شده رو اضافه میکنی تا اینکه یه خمیر نرم و لطیف بهت بده.
خیلی نباید آرد اضافه کنی مه چسبندگیش از بین بره، یعنی چسبندگی داشته باشه یکم و شما هروقت خواستی استفاده کنی یکم آرد میپاشی رو دستت و میز کار، پس زیاد آرد اضافه نکن بهش.
خمیر که آماده شد بذارش رو میز کار و در حد سه یا چهار دقیقه ورزش بده و بعد بذارش تو یه ظرفی که چند برابر خمیر باشه و با روغن کامل چربش کرده باشی، درش رو بذار و بذارش توی یه پتو برای2ساعت.
بعد از2ساعت خمیر پف کرده رو بادست فشار بده یکم میخوابه، وازش استفاده کن.
نصف پیمانه همون نصف یه لیوان بزرگ فرانسویه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
اگه خواستی واسه مواد داخل پیراشکی 2قاشق غذاخوری آرد و 1قاشق غذاخوری شکر و 2قاشق غذاخوری نشاسته ویکم گلاب و 1پیمانه شیر رو خوب مخلوط و حل کن باهم و بذار روی شعله ملایم و مرتب هم بزن تا کرم پیراشکی به غلظت مناسب برسه، بعدشم یکم آرد رو میز کار و روی دستات بپاش و از خمیر بردار، هر طور که دوست داری پهنش کن، یکم کرم پیراشکی بریز داخلش و ببندش و سرخش کن، میتونی واسه اینکه خوب بسته بشه یکمی انگشتت و خیس کنی و بهش بزنی، بهتربسته میشه.
حتی میتونی وقتی بستی خمیر و به شکل دلخواه ببریش و سرخش کنی توی روغن کم البته، نگران کرمش نباش نمیریزه بیرون. من دو برابر این همیشه کرم درست میکنم، کامل پرش میکنم ولی بیرون نمیریزه.
نوش جان.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۱:۳۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
این خمیر ویژه بهش میگن خمیر جادویی
عالیترین خمیر دنیاست
پیشنهاد میدم برای پیتزا ، پیراشکی و ... استفاده کنید
آخرین اخبار