سلام دوباره ستی فاطمه به امیر چقماق/ زنانه ترین آرامگاه ایران کجاست؟

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد گفت: گنبد زیبای آرامگاه ستی فاطمه پس از سال‌ها مخفی بودن نمایان شد.

ونوس عامری عضو شورای اسلامی شهر یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: ستی فاطمه همسر امیر چقماق شامی، حاکم دوره تیموری یزد است و از آنجا که  زنی بسیار مقتدر بوده و آبادانی‌های زیادی در شهر یزد انجام داده او را "ستی" به معنای بانوی بلند مرتبه نامیدند.

او افزود: ستی فاطمه بر خلاف دیگر همسران حکام در حرم سرا سکونت نداشته بلکه عمر خود را صرف آباد ساختن شهر یزد کرده و با استفاده از ثروت خود و خزانه دارالحکومه به ساخت بنا‌های زیادی مانند تکیه و مسجد امیرچقماق و آب انبار پنج بادگیری همت گماشته است.

او ادامه داد: این بانو کاروان سرایی را نیز جهت اطراق کاروان‌ها در خارج از شهر یزد ساخت اما بر اثر گذشت زمان از بین رفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد اشاره کرد: ستی فاطمه از قبیله سغد و پدرش حاکم شمال هرات بوده  و بر اساس مدارکی می‌توان استناد نمود که ستی فاطمه خواهر گوهر شاد خاتون است.

او ادامه داد: ستی فاطمه قبل از مرگش دستور ساخت آرامگاهی برای خود در بنای تاریخی امیرچقماق را می‌دهد که این بنا بسیار کوچک و در واقع زنانه‌ترین آرامگاه ایران است، زیرا با ظرافت و زیبایی خاصی تزیین شده و گنبد این بنا همانند گنبد‌های شمال افغانستان خیاری شکل و مانند نگین انگشتر است اما با ساخت و سازهایی که در کنار این بنا صورت گرفت بنا به فراموشی سپرده شد.

سلام دوباره ستی فاطمه به امیر چقماق/ زنانه ترین آرامگاه ایران کجاست؟

به گفته عامری عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد امروزه کمتر کسی از اهالی یزد این زن خیّر را می‌شناسد، زیرا بسیاری از موقوفات او نیز به نام همسرش امیرچقماق ثبت شده است.

ونوس عامری اظهار داشت: شورای اسلامی شهر یزد با همکاری سازمان میراث فرهنگی پس از رایزنی‌های بسیار، بنایی را که در جلوی این آرامگاه را خریداری و آن را تخریب کرد تا  آرامگاه و گنبد ستی فاطمه دوباره در بنای تاریخی امیرچقماق نمایان شود.

عامری اظهار امیدواری کرد که سازمان میراث فرهنگی در آینده‌ای نزدیک اقدامات مربوط به بازسازی این بنای تاریخی را انجام دهد و مردم یزد نیز با شخصیت این زن خیّر که با ساخت بنایی مانند بنای امیرچقماق هویت یزد را به جهانیان شناسانده آشنا شوند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.