غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ لب‌های تشنه چشم به راه آب دوخته اند

بخش غیزانیه در ۵۵ کیلومتری کلانشهر اهواز واقع شده است که کام تشنه و لب‌های خشکیده آن، روح زندگی را از آن ربوده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خوزستان، استانی که رودخانه‌های پرآب و جاری را در دل خود جای داده است، همان استانی که بوی نفت و گاز از آن به مشام می‌رسد، سال‌های زیادی است که آه عطش و تشنگی از برخی مناطق شهری و روستایی آن روح را می‌خراشد، چون کارون پر آب را همه می‌شناسند و آوازه اش همه جا را پر کرده است.

اما همین استان پهناور، گویی سهمی از امکانات ندارد و با رفاه و راحتی بیگانه است، انگار همه او را می‌خواهند برای معادن نفت و گاز و اراضی کشاورزی حاصلخیز، گویی همه او را دوست دارند فقط بخاطر اینکه مایجتاجشان را تامین کنند، مردمانش به خونگرمی و مهمان نوازی معروفند، شاید به این خاطر که مشکلات دارند و دم نمی‌زنند، شاید هم می‌گویند خونگرم هستند تا سرشان را گرم کنند به تعاریف پوشالی، اگر اینقدر مهربان هستند، پس چرا با آن‌ها نامهربانی می‌شود؟

غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ آب چه زمانی به لب‌های خشکیده و کام تشنه آن می‌رسد؟

چرا بر روی چاه‌های نفت و گاز نشسته اند، اما خبری از آبادانی نیست؟ مگر نه اینکه همین مردمان خونگرم و مهمان نواز بودند که در سال‌های ۸ سال دفاع مقدس، از خاک و کیان این کشور دفاع کردند؟ مگر همین مردم نیستند که سال هاست بخاطر وقوع گرد و غبار خون دل می‌خورند؟و ماه‌ها از سیلاب زجر کشیدند؟

یادتان هست که وقتی سیلاب آمد، مسئولان گفتند که ذخایر آبی پر شده و مشکل آبی نخواهیم داشت؟ یادتان هست که وعده دادند هر چه زودتر مشکلات و عقب ماندگی‌های استان خوزستان را رفع می‌کنند؟ 

اهواز مرکز استان خوزستان است که چندین سال است اصطلاح کلانشهر را یدک می‌کشد، اما هیچ آثاری که نشان دهنده شهری کلان است، در آن پیدا نمی‌شود، آثار کلانشهر را در اهواز جست و جو کردم، ولی پیدا نکردم، اگر شما پیدا کردید نشانه آن را به من هم بدهید.

غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ آب چه زمانی به لب‌های خشکیده و کام تشنه آن می‌رسد؟

حکایت این روز‌های داغ اهواز در دل بهار، حکایتی غم انگیز است، همان تصاویر دلخراش تشنه کامی اهالی روستا وقتی شیر آب را باز می‌کنند، حتی به اندازه قطره اشکی از آن نمی‌ریزد. ساعت‌ها چشم انتظار می‌مانند، ولی خبری از آب نیست، حتی خودرویی که برای اهالی زخم خورده نشسته بر روی چاه‌های نفت و بی نصیب از منافع آن، آبی بیاورد، دیده نمی‌شود.

غیزانیه را می‌گویم، بخشی در ۵۵ کیلومتری کلانشهر اهواز که از آب، کمترین و ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستند و هیچکس صدای مطالبات بحق را که از گلوی خشکیده آنها بلند می‌شود را نمی‌شنوند. مردم این بخش روز‌های گذشته تصمیم گرفتند جاده را ببندد تا شاید مسئولی به آنها سر بزند و حالشان را بپرسد و حال و روز پروژه‌هایی که برای اتمام آنها وعده امروز و فردا، یکماه بعد و ۶ ماه بعد داده بودند را جویا شوند.

می گویند اهالی روستا تامین کننده مواد غذایی حاصل از کشاورزی و پرورش دام و طیور هستند، اما به این فکر کرده اید وقتی در غیزانیه اهواز آب نباشد، کشاورزی و دامپروری قرار است چگونه رونق بگیرد؟ وقتی آب نباشد نه تنها رونق نمی گیرد، بلکه ریشه آن نیز خشک می شود.

به دنبال این ماجرای غم انگیز، به سوی مسئولانی رفتیم که سال‌های قبل هم وعده‌های زیبا به زلالی آب داده بودند و تاکنون محقق نشده است و وعده‌ها دست به دست می‌چرخند و خبری از آب حیات نیست.

غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ آب چه زمانی به لب‌های خشکیده و کام تشنه آن می‌رسد؟

افزایش ۲ برابری انتقال آب به بخش غیزانیه

عادل حرباوی سرپرست اداره آب و فاضلاب روستایی و قائم مقام شرکت آبفا استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در سال‌های اخیر، شهروندان ساکن در بخش غیزانیه اهواز با مشکل کمبود آب مواجه شده اند ، پروژه خط انتقال آب به این بخش در سال ۹۵ آغاز گردید که بدلایل مختلفی روند پیشرفت آن به کندی پیش رفت، اما با توجه به تشدید مشکلات، تصمیماتی مبنی بر تسریع پروژه در دستورکار قرار گرفت.

او افزود: با بهره برداری از این پروژه و اتمام آن، انتقال آب به بخش غیزانیه، ۲ برابر خواهد شد و از آنجائیکه مشکل کمبود آب روستا‌های غیزانیه حاصل هدررفت آب در خطوط فرسوده است، با جایگزین شدن خط جدید علاوه بر کاهش هدررفت، به واسطه میزان آبی که در ایستگاه‌های پمپاژ و ایستگاه‌های تقویت فشار ایجاد خواهد شد، بخش عمده‌ای از مشکل اهالی تا ۳ هفته آینده رفع می‌گردد.

حرباوی به پروژه مشرحات اشاره کرد و بیان داشت: با بهره برداری از این پروژه، حدود ۸ روستای فاقد آب، از این نعمت بهره‌مند خواهند شد که در داقع با وارد مدار شدن این ۲ پروژه، بیش از ۸۰ درصد مشکل آب اهالی بخش غیزانیه و مشرحات رفع می‌شود، البته در حال حاضر با وجود این مشکلات، آب مورد نیاز اهالی به وسیله ۱۱ تانکر سیار تامین می‌گردد و ان شاءالله تا زمان اتمام پروژه، تامین آب ادامه خواهد داشت.

غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ آب چه زمانی به لب‌های خشکیده و کام تشنه آن می‌رسد؟

پایان مراحل پروژه انتقال آب تا ۳ هفته آینده

سرپرست اداره آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان درخصوص آخرین وضعیت پروژه مذکور تصریح کرد: این پروژه شامل؛ بازسازی و توسعه تصفیه خانه شیبان، اجرای خط انتقال ۶۰۰ جی آر پی و بازسازی و افزایش ظرفیت ایستگاه تقویت فشار صفیره بوده که مراحل نهایی این پروژه در حال انجام است و بزودی وارد مدار می‌شوند و بخشی از مشکل تامین آب مردم رفع می‌گردد.

قائم مقام شرکت آبفا استان بیان کرد: فاز اول پروژه غیزانیه که بازسازی و توسعه تصفیه خانه شیبان است، ظرفیت تصفیه و انتقال آب از ۷ هزار مترمکعب به ۱۵ هزار متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه احداث خط انتقال بین تصفیه خانه شیبان تا صفیره به طول ۲۵ کیلومتر و همچنین اصلاح و بازسازی و افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ صفیره منجر به رفع مشکل تامین آب غیزانیه می‌شود.

غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ آب چه زمانی به لب‌های خشکیده و کام تشنه آن می‌رسد؟

پروژه انتقال آب از سال ۹۵ تاکنون ناتمام مانده است

رسول ساکی بخشدار غیزانیه اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بخش غیزانیه دارای ۲ دهستان مشرحات و غیزانیه دارای ۸۵ روستا و با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر است که بیشتر روستا‌های این بخش با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کنند، ضمن اینکه بدلیل قدیمی بودن، فرسوده بودن و شکستگی خطوط انتقال، آب به سمت روستا‌ها پمپاژ می‌شود، ولی بدلایل مذکور، این نعمت الهی به این دهستان‌ها نمی‌رسد.

او افزود: یکی دیگر از دلایلی که در روز‌های اخیر سبب بروز مشکلات شده، تامین نشدن آب مورد نیاز دام‌های اهالی این بخش است که در چندسال گذشته بدلیل خشکسالی، بیشتر مردم دام‌های خود را از بخش خارج کرده و به روستا‌های همجوار رودخانه کارون انتقال داده اند، اما در پی بارندگی‌ها طی ۲ سال اخیر، دام‌ها مجدد به منطقه بازگردانده شده اند، ولی در فصل تابستان تنش تامین آب بیشتر می‌شود.

ساکی بیان داشت: پروژه بازسازی خطوط فرسوده و قدیمی از سال ۹۵ آغاز شد و بدلیل مشکلات مختلف از جمله؛ افزایش قیمت ارز، تعطیل شد و همچنان به بهره برداری نرسیده است، اما از تیرماه سال ۹۸، با جذب اعتبارات، پروژه مجدد آغاز بکار کرد و مسئولان قول بهره برداری ۳ ماهه دادند، ولی بدلایلی مجدد تمدید شد و مقرر گردید تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری برسد.

غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ آب چه زمانی به لب‌های خشکیده و کام تشنه آن می‌رسد؟

تحقق وعده‌های مسئولان به تاخیر افتاد

بخشدار غیزانیه با بیان اینکه بهره برداری از پروژه انتقال آب تا پایان خردادماه امسال، قول جدید اداره آبفا خوزستان و آب و فاضلاب روستایی استان است، اظهار کرد: تداخل خطوط انتقال آب با خطوط انتقال نفت و گاز و بحث تامین اعتبارات و تاخیر در جذب به موقع اعتبارات از دلایل عمده محقق نشدن وعده و وعید‌های مسئولان و به بهره برداری نرسیدن این پروژه است.

این مقام مسئول ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی آبفار خوزستان و استاندار، امیدواریم براساس قول مساعد داده شده به مردم، شاهد بهره برداری از این پروژه مهم باشیم تا به واسطه آن مشکل تامین آب ۳۰ روستای بخش غیزانیه رفع گردد و ۳۶ روستای دیگر که آب موردنیاز خود را از تاسیسات کم توله شهرستان رامهرمز تامین می‌کنند، با بهره برداری از پروژه رامشیر مشکل تقسیم بندی آب بین روستا‌های این شهرستان و غیزانیه حل شده و آب بصورت ۲۴ ساعته به سمت بخش مرحا منتقل می‌شود.

او به پیگیری استاندار خوزستان برای جذب بخشی دیگر از اعتبارات برای فاز دوم پروژه شیبان اشاره کرد و اذعان داشت: با بهره برداری از این پروژه و تامین اعتبارات آن، مشکل تامین آب به کلی برطرف خواهد شد و مشکل اهالی غیزانیه برای تامین آب به پایان می‌رسد.

غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ آب چه زمانی به لب‌های خشکیده و کام تشنه آن می‌رسد؟

به جمع اهالی زحمتکش غیزانیه رفتیم و پای درد و دل آن‌ها نشستیم.

بدون آب، انجام کارهای روزانه ممکن نیست

علی قادری گفت: شغل من آزاد است و هر روز مسافت زیادی را از خانه تا شهر و بالعکس طی می‌کنم و وقتی به خانه می‌رسم، آب قطع است و حتی نمی‌توانم دست و صورتم را خنک کنم، اینجا هوا خیلی گرم است و بدون آب با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم، سال هاست که این مشکل را داریم، اما هر روز وعده‌هایی به ما می‌دهند، ولی محقق نمی‌شود.

او افزود: گناه ما چیست که در مناطق محروم زندگی می‌کنیم؟ مگر نه اینکه می‌گویند بخاطر ویروس کرونا باید بهداشت را رعایت کنیم و دست هایمان را با آب بخوبی شست و شو دهیم؟ وقتی آب نیست چگونه این کار را انجام دهیم؟ چرا هیچکس به آباد شدن مناطق محروم و کم برخوردار توجه نمی‌کند؟ تامین آب کمترین خواسته اهالی غیزانیه است و انتظار داریم پس از ۴ سال تاخیر، هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

زهرا بوستانی بانوی خانه دار ساکن در بخش غیزانیه بیان داشت: چند سال است که مشکل تامین آب داریم، آب شرب از طریق تانکر‌های آبرسانی تامین می‌شود، ولی برای شست و شوی لباس‌ها و ظروف و استحمام بچه‌ها دغدغه داریم، رفع مشکل آب تنها خواسته ماست، چون بدون آب زندگی برای ما خیلی مشکل شده است، خواهشمندیم هر چه زودتر مشکل را حل کنند تا ما هم بتوانیم به راحتی زندگی کنیم.

غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ آب چه زمانی به لب‌های خشکیده و کام تشنه آن می‌رسد؟

پس از تشدید مشکلات تامین آب در بخش غیزانیه، اهالی این بخش در اعتراض به این مشکل، تجمع کردند و به واسطه نیروی انتظامی استان خوزستان، این تجمعات پایان یافت، ضمن اینکه امام جمعه اهواز و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، استاندار خوزستان، مدیرعامل آبفا استان و آب و فاضلاب روستایی، به منطقه رفتند و از نزدیک با اهالی آن گفتگو کردند.

ضمن اینکه شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص مشکلات به وجود آمده برای مردم بخش غیزانیه توضیحاتی ارائه داد.

در این اطلاعیه ضمن عذر خواهی از این مسئله با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه غیزانیه آمده است: این محل سال‌ها با مشکل کمبود آب شرب در زمینه کشاورزی و دامداری روبرو بوده است «و اگرچه پروژه آبرسانی موسوم به ۹۱ روستای مسیر اهواز، ماهشهر و رامهرمز در سال ۸۶ به بهره برداری رسید، اما پروژه مذکور کفاف آب مورد نیاز منطقه را نمی‌دهد.»

در ادامه این اطلاعیه گفته شده که با پیگیری‌های استاندار خوزستان، پروژه آبرسانی به ۲ دهستان مشروحات و غیزانیه به منظور اجرای خط انتقال و شبکه توزیع آب شرب و همچنین بازسازی تاسیسات آبرسانی شهید الماسی از سال‌ها پیش آغاز شده بود، اما به دلیل نبود اعتبار و تامین نشدن مواد اولیه بار‌ها متوقف شد.

غیزانیه جزیره‌ای نشسته بر اقیانوس نفت/ آب چه زمانی به لب‌های خشکیده و کام تشنه آن می‌رسد؟

شرکت آب و فاضلاب خوزستان از اجرای این پروژه در سال ۹۸ پس از وقفه طولانی مدت اطلاع داد که در مراحل پایانی فاز اول قرار داشته و بزودی مورد بهره برداری و در نتیجه باعث حل مشکلات آب شرب منطقه خواهد شد.

در اطلاعیه شرکت آب و فاضلاب خوزستان نسبت به نبود منابع آب سطحی در منطقه و وجود مشکلات در بخش غیزانیه برای تامین آب شرب و دام‌ها و باغات کوچک اشاره شده است که بخش عمده آن امرار معاش ساکنین را تشکیل می‌دهد و باید برطرف شود.

در پایان اطلاعیه راهکار فوری و کوتاه مدت را برای تامین آب شرب اهالی منطقه آبرسانی به وسیله تانکر‌ها دانسته که تا حد زیادی تنش‌ها را کاهش می‌دهد؛ و شرکت آب و فاضلاب خوزستان بر اساس همین اطلاعیه تمام تلاش خود را برای تامین آب بخش غیزانیه با اولویت شرب و رفع نواقص موجود به کار خواهد بست.

ناگفته نماند که استاندار خوزستان و امام جمعه اهواز و نماینده ولی فقیه در استان به منطقه رفتند و تا حرف مردم را از نزدیک بشنوند و آخرین وضعیت پروژه انتقال آب به غیزانیه را بررسی نمایند.

مسئولان وعده داده اند که مشکل تامین آب تا ۳ هفته آینده رفع خواهد شد، امیدواریم بالاخره روز موعود فرا برسد و شاهد جاری شدن آب در لوله کشی منازل اهالی غیور غیزانیه اهواز باشیم و یکبار دیگر زندگی در آنجا رنگ بگیرد و دوباره صدای حیات را از آنجا بشنویم، به امید این روز شب‌ها را صبح و صبح را شب می‌کنیم.


گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
پروژه آب شرب برای کشاورزی و دامداری؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
پس با این وجود ،سرزمینهای پر آب هم حق دارن بگن، ما روی دریایی از آب نشستیم و خودمان بی بهره ایم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۳۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
فقط و فقط سردار سلیمانی این مردم طبق فرهنگ خودشون درک کرده بود و می‌کرد و محبت دوطرفه شکل یافته بود من بچه خرمشهر هستم سؤالم اینه مگه نگفتید طرح غدیر ووو افتتاح شده پس چرا تا الان باید آب تصفیه بخریم آخه چرا به مردم خدمت نمیکنند مگه قراره مسؤلین کلنگ بزنند
Iran (Islamic Republic of)
رضا آقا
۱۳:۰۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
تاالان این چند سال خوب به خوزستان رسیدند هرباراخبارروشن میکنم یه طرحی توخوزستان اجرا میکنند ولی دریغ از استانهای دیگه .بیشترین سدها ومصرف آب توکشور بخش کشاورزی خوزستان استفاده میکنه بعدا نمیشه که برای چهارتا خانوار لوله کشی آب انجام دادباید دولت این شکل زندگی هارو باهزینه خودش انتقال بده به شهرهای نزدیک .
Iran (Islamic Republic of)
عادل حزباوی
۱۲:۵۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
باسلام وخداقوت وعرض تشکر به جهت پوشش خبری
واقعا تصور زندگی بدون آب شرب سالم برای هیچکس نامعقول وناممکنه دراین برهه زمانی که امکانات زیادی در اختیار دستگاههای اجرایی است بی شک نباید مشکل این گونه روستاها با این جمعیت واین قدمت تاکنون ادامه پیدا بکنه بی شک ادغام دو اداره آب شهری وروستایی این مشکل را برطرف خواهد کرد کاش مسئولان استانی باهمدلی بیشتر اینگونه مشکلات را هرچه سریعتر حل کنند
البته مشکل آب روستای غیزانیه بیشتر بعلت نبود بودجه اداره آبفا روستایی بوده که چندسالی ست گریبانگیر این اداره بوده و پیگیری مدیر اسبق اداره جناب آقای حرباوی بعلت عدم تعامل وهمکاری برخی دستگاهها نتیجه مطلوبی نداده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
برید سراغ نماینده مجلستون ... فرماندارتون ... شوراهاتون .... استاندارتون ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
می‌بینید مردم!مشکلات ارزی!باعث تاخیر!در پروژه!شده!! اگه قرار بر این باشه که مشکلات ارزی باعث زجر مردم باشه اونم برای تامین آب پس!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
عدالت اجتماعی صفر، تهران آب پاک، اهواز آب کثیف، سوال اینجاست اگر آب تهران یه روز کثیف شود چه می کنند؟ یه روزه حل و فصل می کنند و چه زود دست به کار می شوند، اما اهواز سالهاست آب ندارد، فقط سود یه سال کل شرکت های پتروشیمی ها، نفت، کشت و صنعت، فولاد و... خرج این شهر شود حساب کن، خیابان های شهر هم می توان کولر کشی کرد، خدایا شکر فقط عدالت خودت و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اینهم از شاهکارهای دولت تدبیروامید تحویل بگیر ،علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۱۱:۲۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
باسلام غیزانیه آینده خوزستان است در آینده نه چندان دور همین مصیبت به اشکال دیگری گریبان گیر خوزستان خواهد شد.همانطوری که اولین چاه نفت در مسجدسلیمان کشف شد گریبان آن شهر را گرفت نه رونق اقتصادی نه پروژه اقتصادی فقط و فقط استخراج نفت صورت گرفت که باعث شد گاز در عمق زمین رها شده و به وسایل برقی صدمه میزند چه برسد مردم و عشایر مستقر در آن منطقه
پس جهت رفع اینگونه مشکلات نیاز به عزم ملی دارد
یاعلی
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
محصول 42 سال ادعا و بی عدالتی
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۰:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
گویا که در خصوص تامین اب منطقه غیزانیه چندین بار شعار درمانی صورت گرفته است، ولی هر بار یک بهانه تراشی کردند. به هر حال امیدوارم که این دفعه به قول داده شده عمل کنند. اتفاقاً من چندین بار به آبادان و شلمچه رفتم و افسوس خوردم که چرا وضعیت اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی و رفاهی مردم شریف آنها چنین است؟ یک ایرانی غیرتمند از بابت این بی مهری ها تأسف میخورد. دریای بی انتهای ثروت و در مقابلش فقر و نداری و عدم تحقق امکانات و تجهیزات رفاهی مناسب برای زندگی بهتر مردم آنجا دل هر ایرانی را آزرده خاطر می‌کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
جناب اقای روحانی قبول کنید دولت شما یک دولت پشت میز نشین بالا شهر نشین است این مملکت نیاز به مدیران عملیاتی دارد نمیشود در اتاق خود نشسته با تلفن کارها پیگیری شود در این چند سال کمی به خود و تیم دولت زحمت میدادید مشکلات از نزدیک پیگیری میکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
ممنون از باشگاه خبرنگاران جوان همه حقایقو در مورد خوزستان گفتین ...مرسی از شماها ..اینا همش از مسوولین مث مسوولیت در کرونا ک اصلا نتونستن اداره ش کنن ... استان فاجعه شده فاجعه ..
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۰۹:۴۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
نفت خوزستان،مفت و مجانی به ونزوئلا رسید ولی آب به خوزستان نرسید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
تنها غیزانیه نیست که تشنست کل استان خوزستان بخصوص روستاها و شهرهای کوچکش مثه دهدز و روستاهای ایذه هم تشنه هستن در حالی که کارون از وسط شهر و روستاشون میگذره
آخرین اخبار