یادداشت/ مجتبی اسماعیلی؛

دور زدن تحریم‌های آمریکا با چراغ روشن

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فرستادن کشتی‌های نفتی ایران به ونزوئلا، دور زدن تحریم‌های آمریکا با چراغ روشن است.

دور زدن تحریم‌های آمریکا با چراغ روشنبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی اسماعیلی فعال رسانه‌ای و کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی که در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار داد، به بررسی ارسال محموله بنزین ایران به ونزولا پرداخت.

دور زدن تحریم‌های آمریکا با چراغ روشن

ریشه اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر سلطه آمریکا و استکبار جهانی را باید در فرمایشات امام خمینی (ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی جست‌وجو کرد که فرمودند «اگر ما یک قدم سست کنیم، آن‌ها یک قدم جلو می‌آیند و اگر یک قدم عقب برویم، آن‌ها ۱۰ قدم جلو می‌آیند».

اگر نفت‌کش‌های ایرانی توانستند قاطعانه با پرچم جمهوری اسلامی و سیگنال روشن در آب‌های آزاد جهان از شرق به غرب بروند و محموله بنزین خود را برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه واشنگتن به حیاط خلوت آمریکا برسانند، به این دلیل است که جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است با تکیه بر سیاست اصولی خود در برابر نظام سلطه سر خم نمی‌کند و گام‌های خود را محکم رو به جلو برمی‌دارد.

نفت‌کش‌های ایرانی با پشتوانه قدرت موشک‌هایی که در پایگاه هوایی نظامیان تروریست آمریکایی در «عین‌الاسد» فرود آمدند و نه با مذاکره و سازش به سمت ونزوئلا حرکت کردند و در بنادر «ال پالیتو» و «پانتاکاردین» پهلو گرفتند تا این پیام آشکار را به کاخ سفید و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برسانند که جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از منافع خود از رویارویی با ایالات متحده ابایی ندارد و آماده اقدام و واکنش متناسب در مقابل تهدیدات احتمالی است؛ اقداماتی که می‌تواند حق تجارت آزاد را بر مبنای حقوق دریا‌ها تضمین کند.

محاصره، تحریم، فشار و اعمال سیاست چماق و هویج را دولت و ملت‌های آزاده نخواهند پذیرفت و در برابر آن واکنش نشان خواهند داد؛ چه اینکه دو کشور دوست و برادر ایران و ونزوئلا تصمیم گرفتند با اتحاد و وحدتی راهبردی سیلی سختی بر گوش ترامپ مغرور و دولت مستبدش بزنند. ونزوئلا در شرایط تحریم چیزی برای از دست دادن نداشت و جمهوری اسلامی ایران نیز با اعمال سیاست فشار حداکثری و پافشاری آمریکا بر آن با وجود مخالفت‌های جهانی، ظرفیت بالقوه بالایی برای پاسخی محکم به قلدرمآبی ترامپ و متحدانش داشت.

در جهانی که دیپلماسی و مذاکره کارایی ندارد و شورای امنیت و توافقنامه‌ها تضمین‌کننده استیفای حقوق مشروع یک دولت-ملت نیستند، تنها راه‌حل مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی است و باید برای به دست آوردن حقوق خویش مبارزه کرد، زیرا آمریکا و متحدانش ادبیات زور را بیش از هر چیز دیگری می‌فهمند؛ یعنی باید با زبان قدرت با آن‌ها سخن گفت. ترامپ مانند پسر بچه شر و شلوغی است که با برداشتن سنگ دیگران را تهدید می‌کند و تا زمانی‌که سنگ در دستانش باشد، تهدید تلقی می‌شود، اما پس از انداختن سنگ دیگر کسی از او حساب نمی‌برد، زیرا وی نهایت اقدام تهدیدآمیز خود را نشان داده است، از این‌رو ادامه سیاست تحریم و فشار حداکثری از سوی ترامپ زمینه‌ساز واکنش‌ها و رفتار متقابل را از سوی جمهوری اسلامی ایران با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکایی به وجود آورده است.

ایران پیش از آنکه گام پنجم و احتمالاً نهایی خود را در زمینه کاهش تعهدات برجامی روی میز بگذارد، همانند دوران هشت سال جنگ تحمیلی شیوه خط شکنی را در پیش گرفت تا علاوه بر تحقیر تحریم‌های آمریکا، زمینه بروز رفتار‌های مشابه را از سوی کشور‌هایی که آمریکا ظالمانه و یک‌جانبه تحریمشان کرده است، به وجود آورد. تفاوتی که رفتار امروز ایران با گذشته دارد، این است که دیگر دور زدن تحریم‌ها چراغ خاموش انجام نمی‌شود و جمهوری اسلامی حتی برای حفاظت از منافع خود آماده تقابل و رویارویی با آمریکایی‌ها خواهد بود.

سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در تقابل با آمریکا شکست دیگری را برای مقامات واشنگتن رقم زد و باعث خدشه‌دار شدن هیبت پوشالی این به‌ظاهر ابرقدرت جهانی در منظر سایر بازیگران عرصه بین‌الملل شد. دولت ترامپ روی کاغذ از برتری نظامی برخوردار است، اما به‌گفته سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، آنچه نظامیان بیگانه ندارند و نیرو‌های مقاومت بسیار خوب دارند، نیروی ایمان به خداوند و آرزوی شهادت در راه رسیدن به اهداف متعالیشان است. آمریکا تا زمانی که اقدام نظامی را هزینه تلقی کند به آن دست نخواهد زد، این رویکرد صرف اقتصادی و مشاهده اینکه مقابله با جبهه مقاومت برایش زیان‌بار است، مانع از اقدام نظامی ایالات متحده در درون عراق شد.

در پایان می‌توان پیش‌بینی کرد واشنگتن با دریافتن قدرت روزافزون مقاومت در غرب آسیا به‌دنبال ایجاد تنش نظامی با تهران نخواهد بود، حمله به افغانستان، عراق و لیبی در سال‌های گذشته زمانی رخ داد که طرابلس و بغداد حتی قدرت دفاع از خود نداشتند و در رابطه با افغانستان نیز با توجه به جنگ‌های طولانی و نبود حکومت مرکزی و ارتش منظم این ضعف دو چندان بود.

تا وقتی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پرچمدار محور مقاومت بر توان داخلی ازجمله نیروی نظامی تکیه کند، می‌تواند این برآورد را برای نیرو‌های تروریست آمریکایی ایجاد کند که هرگونه تقابل مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود؛ بنابراین تقابل نظامی با آمریکا شکل نخواهد گرفت، زیرا تهدید کشتی‌های ایرانی زمینه‌ساز تهدید ناوگان آمریکایی و افزایش خطر تقابل نظامی در منطقه خلیج فارس خواهد شد. چنین خطر و تهدیدی هرگز برای ترامپ زمینه قمار جدیدی را به‌وجود نخواهد آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار