نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، از قتل فاجعه‌بار مردی سیاهپوست به دست پلیس این کشور به عنوان بحران ملی یاد و بر لزوم ریشه‌کنی نژادپرستی ۴۰۰ ساله در کشورش تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جو بایدن، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در واکنش به موج اعتراضات خشونت آمیز در کشورش در پی قتل فجیع یک مرد سیاهپوست، نژادپرستی را در این کشور سازمان یافته و عمیق دانست.

بایدن با انتشار پیامی ویدئوی در صفحه شخصی خود در توئیتر نسبت به نژادپرستی پلیس آمریکا برای گرفتن جان یک انسان غیرمسلح ابراز تاسف کرد. معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در این ویدئو ماجرای قتل اریک گارنر، مرد سیاهپوست دیگری که سال ۲۰۱۴ از سوی پلیس آمریکا به قتل رسید، یادآور شد و گفت: بار دیگر فریاد «نمی توانم نفس بکشم» را شنیدیم.

بایدن در این ویدئو گفت فرصت صحبت با خانواده جورج فلوید را داشته و از آن‌ها به عنوان خانواده‌ای نجیب و محترم یاد کرد. نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ با تاکید بر ریشه دواندن نژادپرستی در جامعه آمریکا، بر ضرورت پایان نژادپرستی و خشونت علیه سیاهپوستان تاکید کرد. وی افزود ریشه این اقدامات به بیش از ۴۰۰ سال قبل برمی گردد.

بایدن بار دیگر یادآور شد که جرج فلوید همانند بسیاری از هم نژاد‌های خود از ابتدایی‌ترین حق هر انسانی که همان نفس کشیدن است، محروم شد. وی در بخشی از این پیام ویدئویی به مواضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال این حادثه تاخت و گفت اکنون زمان نشر توئیت‌های آتش افروزانه نیست، اکنون زمان تحریک خشونت‌ها نیست.

بایدن از این حادثه با عنوان یک بحران ملی یاد کرد و تاکید کرد: ما به رهبری نیاز داریم تا نژادپرستی سازمان یافته را در کشورمان ریشه کن کنیم.

پلیس شهر مینیاپولیس روز سه‌شنبه جرج فلوید، شهروند بی‌دفاع سیاه‌پوست را که مدعی بود «کلاهبرداری» کرده به شکل فجیعی خفه کرد و به قتل رساند. طبق ویدئویی که از قتل این تبعه سیاه‌پوست آمریکا منتشر شده، پلیس پس از توقف، او را به زمین می‌زند و در حالی که پشت گردن او زانو زده است، دستانش را از پشت می‌بندد. در این لحظه فلوید فریاد می‌زند که نمی‌تواند نفس بکشد و التماس می‌کند که او را نکشند. اما بی‌توجهی پلیس به او و فشاری که به گردنش وارد می‌شود باعث خفگی این شهروند بی دفاع می‌شود.

ترامپ در واکنش، معترضان به مرگ فلوید را اراذل و اوباش نامید و دستور شلیک به آن‌ها را صادر کرد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۴:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
هی بایدن ایالات متحده ی وجود نداشته با نژاد پرستی سفیدپوستان مهاجر علیه بومیان رنگین پوست و سرخ پوستان ساکن اصلی این قاره باعث تشکیل ایالات متحده شد اگر خوب تاریخ آمریکا را مطالعه کنی از اول هم سیاه پوستان و بومیان سرخ پوست ساکنین اصلی آمریکای فعلی بودند که با قتل و اعدام و کشتارهای دسته جمعی آنان را منقطع النسل کردید و در بازه تکرار تاریخ الآن هم با نژادپرستی و حمایت از سفیدپوستان بومیان اصلی و رنگین پوست باقی مانده را نیز دارید در روز روشن با دلایل واهی و عبث کشتار و به قتل میرسانید این یک ادعا نیست بزرگترین کارگردانان آمریکائی با خلق آثار سینمائی بسیار این کشتار و قتل و عام های دسته جمعی را به تصویر کشیده اند که صد البته همیشه قهرمان داستان سفید پوست و حق با او بوده و رنگین پوستان و بومیان سرخ پوست آمریکا محکوم و محتوم به مرگ بو ده اند...... هی بایدن: اگر کمی تاریخ تشکیل اولیه آمریکا و هجوم مهاجران به این قاره را مطالعه کنی بد نیست که بدانی اجدادت نیز مانند خودت همین رفتارها را داشتند در تاریخ دیروز بومیان و سرخ پوستانی که فقط تیرو کمان و نیزه داشتند و اسب سوار بودند را با توپ و مسلسل کشتار میکردید و امروز با پلیس و تجهیزات شوک دهنده و شلیک گلوله مستقیم اگر حساب کنی هر دو روش یکی است و یکسان.......هم آب و خاک بومیان و سرخ پوستان ساکن اصلی آمریکا را اشغال کرده اید و هم در طول تاریخ 200ساله خود دائم در حال کشتار دسته جمعی و انفرادی این رنگین پوستان هستید ما که ادعا نداریم خودتان تاریخ مصور و سینمائی آن را ساخته اید اما به نفع منافع خودتان نه کشف و ابراز درک حقیقت.........
آخرین اخبار