ورود ۵ شرکت داخلی به ساخت واکسن کووید ۱۹

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با شیوع ویروس کرونا، ۵ شرکت داخلی در حال ساخت واکسن برای این بیماری هستند.

به گزارش  حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  از آغازین روز‌های شیوع بیماری کرونا در کشور زیست‌بوم فناوری و نوآوری دست به کار شد تا نیاز‌های درمانی و پیشگیرانه این بیماری را در کشور فراهم کند. یکی از این حوزه‌های درمانی تولید واکسن بیماری کرونا بود.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: از روز‌های آغاز بیماری کرونا در کشور از شرکت‌های فعال در حوزه واکسن آنفلوآنزا خواستیم که راه‌های رسیدن به واکسن این بیماری را بررسی کنند. در حال حاضر هم ۵ شرکت به این حوزه ورود کرده اند.

قانعی ادامه داد: ظرفیت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور بسیار بالا است و اگر ما به این توانایی‌ها ایمان بیاوریم، می‌توانیم از هر سختی، بیماری، گرفتاری اقتصادی، تحریم و ... سربلند بیرون بیاییم. زیست بوم فناوری و نوآوری در روز‌های شیوع بیماری کرونا ثابت کرد که «ما می‌توانیم»، تنها یک شعار نیست.

او افزود: ایران در حوزه مقابله با بیماری کرونا نه تنها از دیگر کشور‌ها عقب‌تر نیست بلکه در تولید برخی تجهیزات مقابله با کرونا جلوتر از آن‌ها هم هست و با کمک همین توانمندی‌ها توانستیم به کشور صادرکننده تجهیزات تبدیل شویم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ایران در تحقیقات کرونا پیشرو بوده است و کار‌های دیگری که بر روی واکسن کرونا شروع شده که به خوبی در حال اقدام است.

بنا به گفته دبیر کمیته علمی مبارزه با کرونا، تحقیقات متعددی مثل سلول درمانی، پلاسما درمانی، سورفکتانت که درمان‌های پیشرفته‌ای هستند در کمیته علمی مطرح شد و با اینکه از همه این تحقیقات استقبال به عمل آمد، اما برای اینکه بتواند وارد پروتکل کشوری شود نیاز به تحقیقات جامع تری دارند.


بیشتر بخوانید: استارتاپ‌های ایرانی به جنگ ویروس کرونا رفتند


زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشورمان محل تلاقی همه تلاش‌ها برای مقابله با بیماری کرونا شده است. بیماری که ۴ ماهی است کشور را درگیر خود کرده است اما این بیماری کشنده برای دانش‌بنیان‌های کشور فرصتی فراهم کرد تا بتوانند توانمندی خود را ثابت و به حوزه درمان و پیشگیری این بیماری جهانی ورود کنند.

شاید اگر زیست‌بوم فناوری و نوآوری نبود که به توان و تخصص سرآمدان علمی و جوانان ایرانی اعتماد کند، امروز ایران برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ خسارات زیادتری را متحمل می‌شد. توانمندی‌هایی که به خوبی به اعتماد مسئولان و مدیران کشور پاسخ داد و با کمک داشته‌های علمی خود توانست ایران را به یکی از کشور‌های توانمند مقابله با کرونا و صادرکننده تجهیزات تولیدی در این حوزه بدل کند.

این روز‌ها خبر‌های زیادی از گوشه و کنار دنیا درباره موفقیت‌های کسب شده در تولید واکسن کرونا به گوش می‌رسد. خبر‌هایی که معمولا از کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته جهان مخابره می‌شود اما در کنار این کشورها، ایران هم با انتشار اخباری از ظرفیت‌های بالای علمی دانش‌بنیان‌های خود همگام با این کشور‌ها حرکت می‌کند.

این بیماری نوظهور که سال ۲۰۲۰ را به کام همه تلخ کرد و این روز‌های پرتلاطم را به عنوان سالی سخت برای مردم در تاریخ ثبت کرد، یک بیماری عفونی است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند. تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری ناشناخته است.

اما کووید ۱۹ با وجود ظاهر ساده‌ای که دارد هنوز برای دانشمندان چندان شناخته شده نیست و تا امروز همه راه‌های درمان قطعی این بیماری به بن بست رسیده است. اما سرآمدان علمی کشورمان با وجود همه سختی‌های تحریم و مشکلات اقتصادی با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حوزه درمان و ساخت تجهیزات این بیماری ورود کردند.

صادرات برخی از این تجهیزات تولید داخل مانند ماسک و دستگاه تنفس مصنوعی نتیجه همین فعالیت‌های دانش‌بنیانی بود. این تلاش‌ها در همین جا خلاصه نشد و دانش‌بنیان‌هایی در سکوت خبری و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وارد فاز تولید واکسن ریشه کنی بیماری کووید ۱۹ شدند. تاکنون که حدود ۴ ماه از شیوع این بیماری در کشور می‌گذرد، ۵ شرکت در حال بررسی و ساخت واکسن برای این بیماری هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بوی رانت میده فقط
احتمالا یکی از اقا زاده ها تازه فارغ اتحصیل شده نیاز به کار مرتبط داشته
آخرین اخبار