شناسایی بیش از ۳ هزار نشریه علمی معتبر از سوی isc

بیش از ۳ هزار و ۵۰ نشریه علمی معتبر توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام شناسایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمود جوادی دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: از آن جا که نشریات کم اعتبار، نامعتبر و جعلی یکی از چالش‌های ارتباط علمی در دنیای امروز است و تاثیر منفی و مستقیمی بر کیفیت پژوهش و مرجعیت علمی کشور دارد، مسئولیت شناسایی نشریات و ناشران کم اعتبار، نامعتبر و جعلی، براساس معیار‌ها و شاخص‌های علمی مصوب از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) واگذار شد.

او، بیان کرد: در ارزیابی و کیفی سازی این پایگاه، حدود ۷۵۰ نشریه از لیست موجود در پایگاه خارج و آمار سه هزار و ۸۰۰ نشریه موجود به حدود سه هزار و ۵۰ نشریه کاهش یافت.

جوادی دهقانی تصریح کرد: یکی از مهمترین شاخص‌های علمی کشور، معتبر بودن محل انتشار یافته‌های علمی در مجلات بین المللی است، که برنامه کیفی سازی نشریات علمی نمایه شده این پایگاه در اولین شورای راهبری ISC در اواخر سال ۱۳۹۳ با اصلاح آیین نامه نمایه سازی نشریه آغاز شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: در سال ۱۳۹۸، هزار و ۹ عنوان نشریه دربردارنده مقالات پژوهشگران کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و دارای ضریب تاثیر بین ۳ تا ۴، شناسایی و اطلاعات کتاب شناختی شان استخراج شد.

او، افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۶۴ درخواست به منظور نمایه سازی نشریه از کشور‌های مختلف دنیا دریافت شد یا مورد بررسی استنادی قرار گرفت که از این تعداد با نمایه سازی ۳۰۷ نشریه موافقت نشد.

جوادی دهقانی اضافه کرد: در مجموع از ۳۶۴ نشریه دریافت شده در سال ۱۳۹۸ نمایه سازی تعداد ۵۰ نشریه مورد تایید قرار گرفت و به فهرست نشریات اولیه ISC اضافه شد که بر این اساس نرخ پذیرش نشریه برای نمایه سازی نشریه در ISC در سال ۱۳۹۸ برابر با ۷.۱۳درصد بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار کرد: به منظور صرفه جویی در وقت، افزایش دقت پژوهشگران همچنین جلوگیری از پراکندگی اطلاعات موجود در فهرست‌های اعلام شده دیگر دانشگاه‌ها و مراجع علمی، نسبت به ادغام و یکپارچه کردن فهرست‌های موجود بر اساس شاخص‌ها و معیار‌های پژوهشی نشریات علمی، در قالب فهرستی واحد اقدام کرد.

او، تاکید کرد: مسئولیت روز آمد سازی و پایش تمام این امور به صورت مداوم بر عهده پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) است و نشریات و ناشران باید برای جلوگیری از ورود به فهرست نشریات کم اعتبار، نامعتبر و جعلی، نسبت به رعایت معیار‌ها و ضوابط تعیین شده از سوی ISC تلاش کنند.

جوادی دهقانی گفت: شاخص‌های علمی شناسایی ناشران و نشریات کم اعتبار و نامعتبر با هدف هدایت پژوهشگران به سمت انتشار کار‌های علمی در مجلات معتبر بین المللی، تهیه و در قالب فهرستی در سامانه‌ای مجزا تحت عنوان فهرست نشریات کم اعتبار، جعلی و نامعتبر ارایه شد، به طوری که در حال حاضر این فهرست شامل سه هزار و ۱۶۴ نشریه کم اعتبار و نامعتبر است که به طور مستمر با ذکر تاریخ به روز رسانی می شود.

 اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، اعلام کرد معیار‌ها و شاخص‌های مهم تعیین نشریات کم اعتبار، نامعتبر و جعلی به شرح زیر است.

 

شناسایی بیش از ۳ هزار نشریه علمی معتبر از سوی (isc)

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که درصدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر است.

ایران بعد از ایالات متحده که ۶۰ سال در مطالعات استنادی تجربه دارد و نیز بعد از کشور هلند ، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده‌ است.

دفتر اصلی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاورمیانه و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز است.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار