برای تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز مهلت تعیین شد

معاون استاندار فارس برای تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز مهلت تعیین کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید احمد احمدی‌زاده، امروز در نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس در سال ۹۹ در حالی بر ضرورت تسریع روند واگذاری زمین کتابخانه مرکزی شیراز تاکید کرد که یک سال پیش، در خردادماه اعلام شد که قطعه زمینی در بلوار نیایش و زمینی دیگر در میدان شهید فهمیده، گزینه‌های نهایی برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز است و استاندار فارس خواستار پیگیری همزمان برای ساماندهی این زمین‌ها و اختصاص بهترین گزینه برای کتابخانه مرکزی شیراز شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس با انتقاد از طولانی‌شدن تعیین تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز، گفت: با توجه به صبغه فرهنگی این شهر انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری کنند و مرحله واگذاری زمین را در روز‌های آتی به سرانجام رسانند.

عنایت‌الله رحیمی ، در آن زمان دستور فراهم‌سازی مقدمات انعقاد قرارداد‌ها و واگذاری زمین‌ها را در کمتر از یک ماه صادر کرد.

او بیان کرد: ضروری است شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، فرمانداری این شهرستان و اداره کل راه و شهرسازی فارس نیز به روند انعقاد قرارداد و تهیه نقشه کتابخانه شتاب بخشند تا کتابخانه مرکزی شیراز هرچه سریع‌تر وارد مرحله ساخت شود.

احمدی‌زاده با اشاره به فعالیت‌های ثمربخش کتابخانه‌های عمومی فارس در سال ۹۸ اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی در زمان بحران نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و باید در حل بحران‌های اجتماعی هم مشارکت داشته باشند.

او همچنین بر ضرورت پیگیری ایجاد کتابخانه در ۲۱ شهر فاقد کتابخانه استان فارس تاکید و بیان کرد: فرمانداران باید هرچه سریع‌تر این موضوع را پیگیری و در این حوزه کمک کنند.

۳۷ کتابخانه در فارس در دست ساخت است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این نشست با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در مورد زمین کتابخانه مرکزی شیراز، گفت: پس از تغییر چندین باره زمین کتابخانه مرکزی، در آخرین پیگیری‌ها زمینی در منطقه جبل دراک تعیین و با در اختیار گرفتن آن موافقت شده که هم اینک در مرحله واگذاری است.

روح‌الله منوچهری، همچنین به اقدامات این مجموعه فرهنگی در سال ۹۸ اشاره و بیان کرد: پارسال، ۱۲ کتابخانه نهادی و مشارکتی در این استان به بهره برداری رسید که از جمله آن‌ها راه اندازی کتابخانه در ۲ شهر قره‌بلاغ از توابع بخش ششده و قره بلاغ شهرستان فسا و شهر دبیران از توابع شهرستان زرین‌دشت که از شهر‌های فاقد کتابخانه استان بود و در حال حاضر نیز ۳۷ طرح کتابخانه در فارس در دست ساخت است و پنج کتابخانه عمومی استان نیز بازسازی شده است.

او از اجرای ۲ مرحله از طرح نسیم دانایی سخن گفت و افزود: در قالب این طرح تا کنون، هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال کتاب برای کتابخانه‌های عمومی استان فارس خریداری شده و در سال ۹۹ نیزمرحله سوم آن انجام خواهد شد.

به گفته منوچهری، همچنین پارسال، بیش ۱۱هزار و ۷۰۰ برنامه خُرد و کلان ترویجی در سطح کتابخانه‌ها برگزار شده است که برنامه‌های کودک و آموزشی و مناسبتی از بیشترین برنامه‌ها بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به خرید تجهیزات برای کتابخانه‌ها اظهار داشت: در سال ۹۸ تجهیزات چوبی مور نیاز کتابخانه‌ها تامین شد و هم اکنون همه کتابخانه‌های عمومی این استان به اینترنت مجهزند و در ۴۱ کتابخانه نیز خدمات اینترنت بی‌سیم رایگان ارائه می‌شود.

جشنواره کتابخوانی رضوی مهم‌ترین برنامه ترویجی کتابخانه‌های عمومی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به اقدامات این نهاد فرهنگی در زمان بحران کرونا بیان داشت: فعالیت‌های ترویجی کتابداران از آغاز شیوع کرونا در فضای مجازی ادامه داشت و کتابخانه‌های عمومی باوجود تعطیلی فیزیکی، فعالیت‌های فرهنگی خود را با جدیت دنیال کردند.

منوچهری، جشنواره کتابخوانی رضوی را مهم‌ترین برنامه ترویجی کتابخانه‌های عمومی برشمرد و گفت: امسال فرصتی فراهم شد تا با جشنواره کتابخوانی رضوی، مردم را به توسل به سیره امام رضا (ع) دعوت کنیم. این جشنواره از زمان مشکل بیماری کرونا با معرفی ۱۲ عنوان کتاب آغاز شده و تاکنون شاهد مشارکت خوبی در استان بودیم.

او ادامه داد: هدف این این جشنواره، گسترش کتابخوانی، تشویق به خانه نشینی و بحث ترویج سیره رضوی است و امیدواریم با همکاری اعضای انجمن شاهد مشارکت کمی و کیفی بیشتری در استان باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.