رئیس سازمان غذا و دارو:

فقط حدود ۲ تا ۳ درصد دارو‌ها را وارد می‌کنیم/ آموزش تولید ماسک استاندارد در کارگاه های خیاطی

شانه ساز گفت: حدود ۱۵۰ کارخانه داروسازی در کشور داریم و حدود ۲ تا ۳ درصد دارو‌های ما وارداتی است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: همه مردم دنیا بر این باور هستند که مسئولان آمریکایی صداقت ندارند زمانی که هر امکان نقل وانتقال مالی را در کشور‌های خارجی ببندید و اجازه ندهید پول از بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارج از کشور منتقل شود چطور می‌تواند جریان یک معامله شکل بگیرد در حالی که هیچ تفکیکی بین حوزه دارو، غذا و سایر تجهیزات پزشکی با سایر اقلام قایل نشدند. نه تنها انتقال مالی بسته شده از سوی دیگر شاهد هستیم شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند را به جرم کار کردن با ایران در لیست سیاه قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند حتی با شرکت‌های هم پیمان معامله و تعاملی داشته باشند.

او ادامه داد: بازار ایران بازار کوچکی نیست و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا علاقه‌مند به کار کردن با ایران هستند و از منافع اقتصادی بازار کشورمان منتفع شوند، اما به هرشکل بازار اروپا و آمریکا بازار بزرگتری است خوب طبیعی است وقتی شرکتی را مخیر می‌کنند که یا برو با بازار ۸۵ میلیونی ایران کار کن یا بازار چند میلیاردی مارا انتخاب کن و طبیعی است هر فرد یا شرکتی باشد آن بازار را انتخاب می‌کند و این دو مشکلاتی است که ما داریم و این‌ها مهم‌ترین عواملی است که بازار ما را مورد تحریم و تهاجم قرار داده اند.

شانه ساز افزود: در پی همین مسایل بسیاری از بیماران ما با مشکل روبرو شده اند و اگر توانمندی‌های ما که عمدتا در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در حین جنگ تحمیلی زیر ساخت آن ایجاد شد، نبود یقینا با مشکلات شدیدی مواجه می‌شدیم. در زمینه دارو رقمی حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد از دارو‌های مورد نیاز را داخل تولید می‌کنیم و چند درصد از دارو‌هایی که از خارج وارد می‌شود عمدتا از دارو‌هایی است که تعداد مصرف کننده آن در داخل بسیار کم است و به همین لحاظ توجیه اقتصادی پیدا نمی‌کند اگر نه ما از نظر تکنیکی و دانشی بسیاری از آن دارو‌ها میتوانستیم تولید کنیم.

شانه ساز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرایط دارو در داخل کشور چگونه است و در چه دارو‌هایی دچار نقص هستیم، گفت: به لحاظ زیر ساخت‌هایی که در کشور ما ایجاد شده نزدیک ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم و تمام رشته‌های تخصص داروسازی را تربیت می‌کنیم و از بعد نیاز آموزشی کاملا خودکفا هستیم و امکان آموزش دادن به دانشجویان غیر ایرانی در کشور ما کاملا فراهم شده است.

حدود ۱۵۰ کارخانه داروسازی داریم 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه زمانی که دانش فنی کاری را داشته باشید طبیعی است که انجام آن فعالیت کار سختی نخواهد بود آن هم به لحاظ زیر ساختی که هم در بعد آموزش و هم در بعد صنعت ایجاد شده است؛ بیان کرد: قبل از انقلاب کمتر از ۲۰ درصد دارو‌های مورد نیاز خودمان را در کشور توزیع می‌کردیم آن هم عمدتا توسط شرکت‌های چند ملیتی خارجی که معمولا هیچ جای فعالیت به داروساز‌های ایرانی داده نمی‌شد.

شانه ساز گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ کارخانه داروسازی داریم و دارو‌هایی که نیاز به فناوری خاص دارند در حال تولید آن هستیم، اما حدود دو تا سه درصد از دارو‌ها را همان طور که اشاره کردم باید وارد کنیم و این دارو‌ها به دلیل اینکه جدید هستند و به تازگی وارد بازار دارویی دنیا شده اند یا به لحاظ اینکه از نظر تعداد مصرف کننده برای ما از نظر اقتصادی صرفه ندارد که آن را تولید کنیم. دانش فنی بسیاری از این دارو‌ها در داخل داری، اما به دلیل اینکه تعداد مصرف کننده کم است توجیه اقتصادی پیدا نمی‌کند و این اقلام را معمولا باید وارد کنیم، بیشترین فشار در زمینه این دارو‌ها اعمال می‌شود.

او ادامه داد: شاهد هستیم شرکت‌هایی را از ارسال دارو برای بسیاری از بیماران ما مثل پانسمان "بیماران‌ای بی " یا پروانه‌ای منع کرده اند و به همین لحاظ به این نتیجه رسیدیم که این اقلام را هم در داخل تولید کنیم؛ شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان جوان ما در این زمینه فعالیت می‌کنند و قطعا این اقلام را هم ظرف مدت کوتاهی درداخل تولید خواهیم کرد. ما هر دارویی که وارد بازار دارویی دنیا می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: متخصصان و پزشکان ما احساس نیاز به آن را پیدا می‌کنند داروسازی ما به نقطه‌ای رسیده که میتوانیم ظرف کمتر از ۲ سال آن دارو را در داخل تولید کنیم و این توانمندی بزرگ و قابل توجهی است که می‌توانیم ادعای آن را داشته باشیم و اگر این توانمندی‌ها در کشور ما نبود یقینا دشمنان مردم ما از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کردند و به ملت ما صدمه وآسیب جدی وارد می‌کردند.

او در پاسخ به سوالی درباره تولید دارو و واکسن کرونا در کشور گفت: زمانی با ویروس کرونا مواجهه شدیم، سال‌های زیادی در زمینه تحریم پشت سر گذاشتیم شاید اگر این تواتمندی ملی و آمادگی مردم وجود نداشت ما آسیب‌های زیادی را متحمل می‌شدیم.

داروی خاصی در دنیا برای درمان کرونا معرفی نشد

شانه‌ساز اظهار کرد: در زمینه دارو‌های مقابله با کرونا که مورد استفاده قرار می‌گیرد علی رغم اینکه هنوز هیچ داروی قطعی مورد تایید و تصویب قرار نگرفته، ولی شرکت‌های دارویی ما هرگزینه‌ای که مطرح شده که می‌تواند در درمان بیماران کرونایی موثر واقع باشد قابلیت تولید آن دارو در کشور دارند هم شکل خوراکی و هم شکل تزریقی ما در ابتدای کار قبل از اینکه کشور آلوده به کرونا شودخیلی پیگیری کردیم، اما داروی خاصی در دنیا برای درمان کرونا معرفی نشد، اما به محض اینکه بیماری آمد دارو‌های زیادی در دنیا مطرح شد و ما در اندک زمانی توانستیم زیر ساخت تولید آن‌ها دارو‌ها در کشور فراهم کنیم علی رغم اینکه ما بتوانبم بطور گسترده آن‌ها را وارد بازار کنیم لازم بود.

او بیان کرد: مطالعات کلینیک کال تریال یا همان مطالعات بالینی حتما انجام شود و تمام آن دارو‌ها ما آوردیم می‌دانید ما جدا از بحث دارو واقعا در زمینه انجام مطالعات علمی و پژوهش‌های که هم در زمینه دارو و هم در زمینه بقیه حوزه‌ها و مطالعات در خصوص کرونا جایگاه بسیار خوبی داریم.

شانه ساز ادامه داد: ما در زمینه تعداد مقاله و مطالبی که منتشر شده جز چهار و پنج کشور اول دنیا هستیم که بخش مهمی از این مقالات در خصوص مطالعاتی است که در حوزه دارو و داروسازی انجام شده ما در این حوزه واقعا توانمند هستیم هر کدام که از این دارو‌ها که بتواند تایید‌های لازم را از حوزه درمان دریافت کند در کشور قابلیت تولید آن را داریم از فاوی‌پیراویر گرفته تا، اسلتامیویر، کالترا همه این دارو‌ها که مطرح می‌شد ما یک تعداد از قبل تولید می‌کردیم در کشور و یک تعدادی دیگر امکان تولید در کشور وجود دارد. ما واقعا در زمینه تولید دارو چیزی کم نداریم میتوانیم مشکلات خودمان حل کنیم کما اینکه این اتفاق تا حالا افتاده است.

در ماجرای کرونا نیاز کشور به ۵ میلیون عدد ماسک در روز رسید

او اظهار کرد: در زمینه واکسن کرونا چند شرکت دانش بنیان کشورمان فعالیت می‌کنند و کار‌ها را خوب پیش می‌برند منتها واکسن کرونا به لحاظ ماهیت پیچیده‌ای که خود ویروس دارد تولید آن پیچیدگی‌های خاص خودش دارد به هرحال تغییرات سریع که این ویروس از خودش نشان می‌دهد رفتار‌های متفاوتی که انجام می‌دهد ژنوم آن واقعا ترکیبی از چند ویروس هست پیچیدگی دارد به عنوان یک کارشناس که سه دهه در این حوزه دارم فعالیت می‌کنم اعتقاد دارم که ما گام به گام برای تولید واکسن با کشور‌های پیشرفته در این حوزه فعالیت می‌کنیم؛ اعتقاد من این است که می‌توانیم در زمینه تولید واکسن کرونا از کشور‌های پیشرو باشیم و یقینا اگر ما این واکسن را تولید کردیم بدون هیچ کوتاهی و قصوری در اختیار همه مردم دنیا قرار می‌دهیم.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در زمینه تولید ماسک در شرایط معمول بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار در روز است، افزود: در ماجرای کرونا نیاز کشور به ۵ میلیون عدد ماسک در روز رسید که در بازه زمانی کوتاه واقعاً اینکه ما بتوانیم از ۱۲۰ هزارعدد به ۴ تا ۵ میلیون عدد ماسک برسیم حرکت بزرگی بود.

شانه ساز در ادامه افزود: همان هفته اول حداکثر ظرفیتی که در صنایع قابل به کار گیری بود استفاده شد و ما از اصناف از بسیج مردمی، بسیج اصناف از موکب‌ها و هر آنچه که در قالب قرارگاه جهادی جای داشت کمک گرفتیم.

تولید بیش از دو و نیم میلیون ماسک صنعتی در روز

او هچنین با بیان اینکه به تمام کارگاه‌های خیاطی در کشور آموزش تولید ماسک استاندارد داده ایم، افزود: امروز حدود بیش از دو و نیم میلیون ماسک صنعتی در روز تولید می‌کنیم.

شانه ساز معاون وزیر  با بیان وارداتی بودن لباس ایزوله کادر درمان در ابتدای ماجرای کرونا گفت: در تولید لباس‌های ایزوله موفق شدیم به جای استفاده پرسنل از لباس‌های وارداتی کاملا پلاستیکی با کیفیت نا مطلوب که حالت بادگیر داشت و استفاده آن بسیار سخت و طاقت فرسا بود توانستیم تنها در عرض ۴۵ روز۷ ورژن جدید تولید کنیم و هم اکنون لباس‌های تولید شده ما کاملا استاندارد است و دیگر مشکلی برای کادر درمان ایجاد نمی‌کند.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت در ادامه افزود: قیمت لباس تولید شده در کشور علی رغم کیفیت بسیار مطلوب‌تر نسبت به نمونه خارجی بسیار ارزان‌تر است.

شانه ساز در خصوص ادعای ترامپ مبنی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه از جمله ماسک و دستکش گفت: فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور آمریکا بیشتر حرفش باعث خنده مردم بشود تا آن را جدی بگیرند چرا که طبق ادعایش هیچ وقت این درخواست را به صورت رسمی ما داده نداد و از طرفی ما می‌دانستیم به محض بروز کرونا در امریکا خودشان با مشکلات عدیده‌ای مواجه بشوند که همان هم شد.

 رئیس سازمان غذا و دارو درباره دستاورد‌های دوران کرونا و همکاری با کشور‌های منطقه گفت: اعلام کرده ایم که آمادگی داریم بسیاری از اقلام را برای صادرات از محلول‌ها، اقلام ضد عفونی کننده، ماسک و ماسک‌های ان ۹۵ و لباس و هر قلمی که کشور‌های منطقه و کشور‌های برادرمان بخواهند در اختیارشان قرار بدهیم.

او افزود: در زمینه تجاربی هم که در دوران کرونا در کشورمان کسب می‌کنیم هم یافته‌های علمی، هم در زمینه تولید این اقلام ما آمادگی داریم. الآن هم امکان ساخت دستگاه تولید ماسک داریم که قبل از کرونا نمی‌توانستیم در کشورمان تولید بکنیم برای همین در این زمینه هر کشوری که نیاز داشته باشد بر طبق مذاکراتی که وزیر بهداشت ما با وزرای بهداشت کشور‌هایی که در تماس هستند این اعلام آمادگی خدمت آن عزیزان تقدیم شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: شرکت‌های ما در این زمینه در حال انعقاد قرارداد هستند و به عنوان مرکزی که باید سیاست گذاری بکند با جلسه مشترک با وزارت صنعت و معدن و تجارت مجوز‌ها را داده ایم تا این اقلام صادر بشود؛ بخش خصوصی در این زمینه عمدتا از ما مجوز‌هایی را گرفته اند که با شرکت‌های کشور‌های منطقه در حال انعقاد قرارداد هستند؛ به کشور‌های عراق، افغانستان و سوریه و کشور‌هایی که در این زمینه اعلام نیاز کرده اند اعلام آمادگی کرده ایم تا اقلام را در اختیارشان قرار بدهیم که بزودی اجرایی خواهد شد.

رقابت کردن با کمپانی‌های بزرگ کار آسانی نیست

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تولید دارو‌های بیوتکنولوژی، نانو، سل تراپی و رادیو دارو‌ها گفت: با توجه به اینکه می‌دانستیم که دشمنان ما این دارو‌ها را در اختیار بیماران ما قرار نخواهند داد، قریب دو دهه است که ما برنامه ریزی‌های خودمان را شروع کرده ایم. امروز در حوزه بیوتکنولوژی در جایگاهی هستیم که در حدود ۲۲-۲۳ قلم از دارو‌های بیوتکنولوژی را تولید کرده ایم.

او ادامه داد:  رقابت کردن با کمپانی‌های بزرگی که درآمد و بودجه‌های فوق العاده بالایی دارند کار آسانی نیست، خودمان را تجهیز و آماده می‌کنیم؛ هدف ما این است که بیمارانی که نیاز به این دارو‌ها دارند بتوانند دارو‌های با کیفیت و با قیمت‌های بسیار مناسب و قابل تامین در اختیارشان قرار گیرد. رویکرد اصلی ما این است شرکت‌های دانش بنیانی که در این زمینه کار می‌کنند ترغیب شان کنیم تا در این راستا اقدامات را انجام بدهند.

شانه ساز درباره استاندار‌های تولید دارو چنین توضیح داد که اصولا در زمینه دارو استاندارد‌ها بین المللی است، استاندارد ملی نداریم که یک کشور بتواند دارو را مطابق ضوابط و مقررات خودش تولید بکند. حتما باید مطابق با رفرنس‌های بین المللی، همان آزمایشات، همان تست‌ها و همان نظارتی که بر دارو‌های وارداتی صورت می‌گیرد عین همان برای دارو‌های تولید داخل صورت گیرد.

او بیان کرد: هر کشوری که بخواهد همه مستندات و مدارک را در اختیارش قرار می‌دهیم. یک نکته خیلی مهم این است که همیشه به شرکت‌های خارجی که طرف مذاکره هستند ما همان دارویی را که به هموطنان خودمان تقدیم می‌کنیم و به طور گسترده مصرف می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: امید به زندگی در کشورمان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب حدود ۲۵-۲۶ سال بالا رفته است و این افزایش امید به زندگی برای بیمارانی مثل بیماران قلبی و دیابتی، همه دارو‌های ایرانی مصرف می‌کنند، قابل توجه است چراکه ۹۷ -۹۸ درصد مصرف دارویی کشورمان تولیدات داخلی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.