تاج: پیشنهاد ویلموتس از سوی نهاد فرهنگی، دلسوزانه بود! / با لوپتگی در سفارتخانه ایران به توافق رسیده بودیم

رئیس سابق فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه فوتبال برتر صحبت‌هایی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی تاج، (رئیس سابق فدراسیون فوتبال) درخصوص قرارداد این فدراسیون با مارک ویلموتس، اظهار داشت:  ۷ یا ۸ ماه درباره این قرارداد سکوت کردیم. چرا که همچنان در حال دعوا با ویلموتس بودیم. نمی‌شد که همه توضیحات را ارائه می‌دادیم چرا که ممکن بود وکلای او سو‌ءاستفاده کنند.

تاج ادامه داد: فکر می‌کنم صحبت درباره این قرارداد خیلی انجام شده است. بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی مربوط به این قرارداد پخش می‌شد که هیچ مشکلی ندارد. صحبت زیاد شده و حالا باید جوابی درباره این صحبت‌ها انجام بدهیم. دلیل سکوت ما، این نیست که جوابی نداریم، اما باید حساب شده صحبت کنیم. چرا که هنوز در دعوا هستیم و رای صادر نشده است.

او درباره روند معرفی ویلموتس به فدراسیون فوتبال گفت: بعد از رفتن کی روش از ایران در برنامه تلویزیونی از مردم نظرسنجی کردند که آیا مربی ایرانی برای تیم ملی بگذاریم یا خارجی که بیش از ۹۰ درصد مردم به مربی خارجی رای دادند حتی برخی می‌گفتند که باید مربی بعدی تیم ملی در حد کی‌روش باشد بسیاری از مردم هم اعتقاد داشتند که اصلاً کی‌روش نباید میرفت برخی هم اعتقاد داشتند که یک مربی جوان باید به تیم ملی اضافه می‌کردیم تا جوانگرایی در تیم ملی رخ می‌داد به همین دلیل به سراغ افرادی رفتیم که در آن مقطع بیکار بودند پیشنهاد دادن مربی به فدراسیون در همه‌جا عرف است به فدراسیون فقط پیشنهاد شد، اما انتخابی از جایی دیگر صورت نگرفت.

۶ سفارتخانه به ما پیشنهاد مربی دادند

تاج ادامه داد: علی کفاشیان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، به ما گفت پیش از انتخاب کی‌روش ۶ سفارتخانه به ما مربی پیشنهاد دادند. باید بگویم که پیشنهاد دادن خوب است، اما باید کمیته فنی هم نظر خودش را بدهد. برانکو، دالیچ، ویلموتس، هیه رو، بلان، لوپتگی و رنار مربیانی بودند که به ما پیشنهاد شدند. بین این نفرات ۳ گزینه یعنی لوپتگی، رنار و ویلموتس مدنظر قرار گرفتند.

پیشنهاد ویلموتس از سوی نهاد فرهنگی، دلسوزانه بود!

او افزود: مرکز فرهنگی تجاری این ۳ مربی را به وزیر معرفی کرد. برای لوپتگی سفارت ایران در اسپانیا به ما کمک‌های زیادی کرد. وقتی همه جا پیشنهاد می‌دهند، این مرکز هم به عنوان یک نهاد دلسوز می‌خواهد پیشنهاد خودش را بدهد. باز هم می‌گویم این مسائل فقط در حد پیشنهاد بود، اما انتخاب سرمربی را کمیته فنی فدراسیون برعهده داشت. در آن مقطع حتی روزنامه‌ها هم پیشنهاد می‌دادند و گزینه‌های خودشان را معرفی می‌کردند.

با لوپتگی در سفارتخانه ایران در اسپانیا به توافق رسیده بودیم

رئیس سابق فدراسیون فوتبال کشورمان بیان کرد: کانون مربیان کشور، به مسعود سلطانی فر پیشنهاد مربی داخلی داده بود. وزارتخانه هم نامه‌ای را به ما پاراف کرد و گفت این پیشنهاد را بررسی کنید. باید بگویم که ویلموتس یکی از گزینه‌های خودمان نیز بود. درباره لوپتگی این موضوع را بگویم که قیمت او ۳.۶ میلیون یورو بود. لوپتگی سابقه حضور در تیم ملی اسپانیا و رئال مادرید را دشات. با او در سفارت ایران در اسپانیا، تفاهم کردیم، اما به دلیل سرطان پدرش از ما عذرخواهی کرد. قیمت رنار هم ۳.۲ میلیون یورو بود که آن زمان با تیم ملی مراکش برای جام ملت‌های آفریقا قرارداد داشت.

ویلموتس نوزدهمین مربی برتر دنیا بود

تاج اظهار داشت: در نهایت خیال مان از رنار راحت نشد و سراغ ویلموتس رفتیم. با ویلموتس در سفارت ایران در بروکسل که خاک ایران محسوب می‌شود، مذاکره و تفاهم کردیم. او در کنار مارچلو لیپی، نوزدهمین سرمربی برتر جهان بود! همه دیدند که لیپی با چینی‌ها چه قراردادی امضاء کرد و از نظر من، ویلموتس معمار تیم ملی جدید بلژیک است. در زمان سرمربیگری ویلموتس، تیم ملی این کشور تا رتبه نخست رنکنیگ فیفا بالا آمد. اگر هم تیم ملی ما در بازی با عراق، دقیقه ۹۴ گل نمی‌خورد، همین حالا همه از او تعریف و تمجید می‌کردند.

کی‌روش با همه انتقاد‌هایی که از او می‌کنیم، برای ما ۲۱ میلیون دلار درآمدزایی کرد

او افزود: رسانه‌ها در ماجرای قرارداد کی روش مرا سوراخ سوراخ کردند و از آن قرارداد هزار ایراد گرفتند درحالی که او با ما یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو قرارداد داشت، اما ۲ هفته بعد دیدید با چه قراردادی راهی کشور کلمبیا شد؟ همان مربی‌ای که در تیم ملی قطر از او ایراد می‌گرفتند، این تیم را به قهرمانی جهان رساند و همه گفتند باید فلیکس سانچز، سرمربی تیم ملی قطر، سرمربی تیم ملی شود. کی‌روش با همه انتقاد‌هایی که به از او شد، برای ما ۲۱ میلیون دلار درآمدزایی کرد و جمع هزینه قراردادش در طول ۸ سال با کل مسابقات مان ۱۰ میلیون دلار شد. البته او از من در ماجرای ۲۰۰ هزار دلار انتقاد دارد، اما ارتباط خوبی با هم داریم.


بیشتر بخوانید: پرداخت ۲ میلیون یورو به ویلموتس هزینه‌ای برای فدراسیون فوتبال نداشته است


همان اولین بازی، شروع به تعریف از ویلموتس کردیم

تاج گفت: پاداش کی‌روش در تیم ملی کلمبیا خیلی بیشتر از پاداشی است که ما به او دادیم. قرارداد اصلی‌اش نیز ۳ میلیون یورو است. از طرفی، خیلی از کارشناسان هم ویلموتس را تمجید کردند. در اولین بازی با ویلموتس سوریه را ۵ بر صفر بردیم و همه از بازی هجومی ویلموتس شروع به تعریف کردند سپس با کره جنوبی هم فوتبال سراسر هجومی را از تیم او شاهد بودیم. دیدید که هنگ کنگ و کامبوج را هم خوب بردیم و اگر ما به بحرین و عراق نمی‌باختیم، شاید ویلموتس هنوز سرمربی تیم ملی بود.

هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، توافق کرد که ۲۰ درصد از پاداش جام جهانی به کی روش پرداخت شود

او بیان کرد: رنار تا جام ملت‌های آفریقا باید سرمربی مراکش می‌ماند و حاضر نبود قبل از آن زمان، با ما قرارداد ببندد. به همین دلیل امضای قرارداد با او لغو شد. رنار حدود ۲.۶ میلیون یورو برای امضای قرارداد با ما درخواست کرده بود. قراردادمان سالانه ما با ویلموتس ۲.۲ میلیون یورو بود و در مجموع برای ۳.۵ سال باید ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو پرداخت می‌کردیم. هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، توافق کرد که ۲۰ درصد از پاداش جام جهانی به کی روش پرداخت شود. ما برای هر برد در مقدماتی جام جهانی نیز به کی روش ۶ هزار دلار پرداخت می‌کردیم. مانند  قراردادی که با ویلموتس بسته بودیم.

پس از عقد قرارداد با ویلموتس ۶ تحریم جدید و ظالمانه علیه ایران اعمال شد

او بیان کرد: پاداش بازی‌های دوستانه برخلاف قرارداد کی روش از قرارداد ویلموتس حذف شد، اما مربی‌ای که ایران را به جام جهانی می‌برد حقش است پاداش خوبی بگیرد. ما از ۲۲ می ۲۰۱۹ تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ با ویلموتس قرارداد داشتیم و او تنها با ۲ دستیار کار می‌کرد. درحالیکه زمان کی روش ۱۱ نفر در کادر فنی تیم ملی حضور داشتند. او در اکتبر ۲۰۱۹ درخواست دریافت پول خود را ارائه کرد. این مبلغ برای ۵ ماه، یک میلیون و ۲۵۰ هزار یورو می‌شد. ۲۲ اکتبر وکیل او نامه دیگری ارسال کرد که تا ۲۵ اکتبر با ما همکاری می‌کند. به همین دلیل است که گفتم ویلموتس نجیب است. چرا که که ۵،۶ ماه از ما پول نگرفت و ما نتوانستیم پول ویلموتس را بدهیم. ما می‌توانستیم پول ویلموتس را با صعود تیم ملی به جام جهانی تامین کنیم. بار‌ها به بانک مرکزی نامه زده و گفتیم فیفا نمی‌تواند به دلیل تحریم‌ها به ایران پول بدهد. پس از عقد قرارداد با ویلموتس ۶ تحریم جدید و ظالمانه علیه ایران اعمال شد.

جای خجالت دارد که بگوییم ایران از فیفا تنها ۵۰ هزار دلار طلب دارد

او بیان کرد: ۳ تحریم بانکی و ۳ تحریم دیگر به وجود آمد. من دونالد ترامپ را ندیده بودم که به او بگویم در قرارداد ویلموتس بند تحریم آمده است! زمان کی روش هم تحریم بودیم، اما پول را از فیفا و AFC می‌گرفتیم. پس از آن ۶ تحریم جدید، تا همین حالا فیفا و AFC دیگر نمی‌توانند به ایران پول بدهند. خزانه دار فدراسیون فوتبال نیز همین امروز گفت سهم مطالبات ایران در فیفا حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار است.۲ میلیون دلار هم به این مبلغ اضافه می‌شود که سهم مطالبات باشگاه‌ها است. اما خیلی بد است و جای خجالت دارد که بگوییم ایران از فیفا تنها ۵۰ هزار دلار طلب دارد.

شرکت‌های مس و گل‌گهر هم نتواسنتند پول ویلموتس را بدهند

تاج گفت: قرارداد ویلموتس را ما فسخ نکردیم که همین موضوع یک برد برای فدراسیون محسوب می‌شود. یک فرد بسیار مطلع به ما گفت که به ویلموتس بگوییم به سرکارت برگرد و با فدراسیون قرارداد را فسخ نکند. پس از فسخ قرارداد از سوی ویلموتس من در خرداد و تیر سال گذشته به بانک مرکزی نامه نوشتم تا به ما پول بدهد. همچنین نامه‌ای به شرکت گل گهر و یک نامه به شرکت مس نوشتم تا با توجه به پولی که در خارج از از ایران دارند، پول ویلموتس را به ما قرض بدهند. اما این شرکت‌ها نیز نتوانستند به ویلموتس پول بدهند.

۲۵ اکتبر قرارداد ویلموتس فسخ شد

رئیس سابق فدراسیون فوتبال ادامه داد: ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ وکیل ویلموتس نامه نوشت و گفت با توجه به اینکه تاکنون به او پول نداده اید، تا ۲۵ اکتبر فرصت دارید این مبلغ را پرداخت کنید. پس از این تاریخ، قرارداد را فسخ کردند. چند روز بعد، با وجود تمام سختی‌ها توانستیم پول را در ترکیه به حساب ویلموتس بنشانیم. خیلی زشت است بگوییم برای انتقال پول از امارات به بانک زراعت ترکیه ۱۵۰ هزار یورو هزینه شده است. به هر حال ۲ میلیون یورو از شستا پول گرفتیم و طبق نامه خزانه دارمان پول را با صفر درصد هزینه ترانسفر از امارات به ترکیه انتقال دادیم.

بحث استقراض فدراسیون از شستا به امضای خیلی‌ها رسید

او بیان کرد: سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون می‌گوید ما ۲ میلیون یورو را درهم تحویل گرفتیم و وقتی پول را به ترکیه انتقال دادیم، در این میان ارزش پول تا حدی بالا رفت. ستاد تحریم به تمام موسسات پول قرض می‌دهد و آن را پس می‌گیرد. همچنین معاون اول رئیس جمهور، معاون اول قوه قضائیه و ۱۱ وزیر عضو این ستاد هستند و بحث استقراض فدراسیون از شستا برای پرداخت پول ویلموتس را تصویب کردند. شستا ۱۴ سال قبل، حامی مالی تیم ملی بود و اکنون هم می‌خواست اسپانسر شود، اما پس از به وجود آمدن این فضا قید اسپانسرینگ را زد.

خود ویلموتس قرارداد را امضا کرده و کسی کلاه سر دیگری نگذاشته است

تاج تصریح کرد: ویلموتس قرارداد را فسخ کرده و ما باید ۳ ماه جریمه فسخ را بدهیم. این را بدانید که هیچ فدراسیون و باشگاهی نمی‌تواند قرارداد را یک طرفه فسخ کند، بلکه باید مربی یا بازیکن را اخراج کند و فقط بازیکن یا مربی می‌تواند قرارداد را فسخ کند. اگر ما ۳ ماه از حقوق او را در این حالت پرداخت کنیم شاهکار کرده ایم چراکه ویلموتس با دلیل قراردادش را فسخ کرده و می‌توانست مبلغ کل قراردادش را بگیرد. حالا وکیل ویلموتس مصاحبه‌ای کرده و گفته کلاه سر آن‌ها گذاشته ایم، اما خود ویلموتس قرارداد را امضاء کرده است.

وکلای ویلموتس کلکی زده اند، اما ما هم کار‌هایی کرده ایم

او ادامه داد: بنده وکیل فعلی فدراسیون را نمی‌شناسم، اما در آن سو کادر وکالت ویلموتس لایحه توهین آمیزی صادر کرد. مطمئن باشید اگر ویلموتس فاکتور جدیدی ارائه دهد، پول جدیدی می‌تواند بگیرد، اما ۲ نامه به فیفا و ویلموتس زدیم که فسخ را قبول نداریم و باید برگردد. ویلموتس فسخ کرد، اما برای بازی با عراق آمد و روی نیمکت نشست. برگه برنده ما همین ۳ نامه‌ای است که به فیفا زدیم. من وکیل نیستم، اما وکیل جدید به ما گفته است که فکر می‌کنم ما برنده این پرونده می‌شویم. وکلای ویلموتس کلکی زده اند، اما ما هم کار‌هایی کرده ایم.

هیچ تبانی یا سوء استفاده‌ای در این قرارداد نیست

تاج گفت: وکیل سوئیسی فعلی فدراسیون یعنی ده لیشت را نمی‌شناسم. در حال حاضر ما اکنون در دعوا هستیم و نمی‌توانیم کل جزئیات پرونده را توضیح بدهیم. حقوقدان نظرش چیز دیگری است، اما باید رسانه‌ها منافع ملی را در نظر بگیرند. به هر حال باید منتظر حکم کمیته تعیین وضعیت فیفا بمانیم، سپس درباره بحث‌های دیگر حرف بزنیم. از ۲ میلیون یوروی شستا، یک میلیون و ۹۵۸ هزار یورو در حساب ویلموتس در ترکیه است. ۲۰ هزار یورو را به مسئول دفترش داد. کجای این پول به جیب بهروز زنجانی رفته است؟ چه تبانی یا سوء استفاده‌ای در این میان اتفاق افتاده است؟ نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس فرد محترمی است و باید اسناد ما را ببیند و اگر ویلموتس با ما تبانی داشت که دعوا راه نمی‌انداخت. ویلموتس می‌گفت هیچ جای دنیا مانند ایران امن نیست و به همین دلیل سراغ انتخاب بادیگارد نمی‌رود. او با تمام سرمربی تیم‌های ملی پایه و  لیگ برتری جلسه گذاشت.

ویلموتس ۲ بار خواسته پول را به بلژیک ببرد، اما تحریم‌ها چنین اجازه‌ای به او نداده است

ویلموتس ۶ ماه سرمربی ما بود و ۴ بازی رسمی روی نیمکت نشست. همچنین او کار‌های ماموریتی انجام می‌داد و برای بررسی عملکرد لژیونر‌ها به کشور‌های مختلف می‌رفت. او ۲ بار خواسته پول را به بلژیک ببرد، اما به دلیل تحریم‌ها نتوانست این کار را انجام بدهد. بانک مرکزی از نماینده شرکت گل گهر درخواست استقراض کرد، اما این کار محقق نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۷ تير ۱۳۹۹
بعضی اردمهای نفهم باعث رفتن کی روش شدن...ماقبل ازکی روش چندباردودوره پشت سرهم رفتیم جام جهانی...درزمان اوحداقل خیالمان ازتیم های درهزارم اسیاراحت بودکه میبریمشون اماالان اقایون کاری کردن که درمقابل بحرین وعراق هم تنمون میلرزه اخه فسادهم حدی داره...همون پولی روکه یه نفراختلاس میکنه اگه هزینه کنن میتون کل ورزش ایران راارتقابده براچندین سال
-
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
حرفهای تکراری
آخرین اخبار