هرچند اعتراضات آمریکا آتش زیرخاکستری است که دهه‌های گذشته هم بر علیه نژاد پرستی وجود داشت، اما اکنون به سمت تغییر ساختار نظام سیاسی ایالات متحده پیش می‌رود و شعله‌های آتش بهار آمریکایی را برافروخته است.

بهار آمریکاییبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «آمریکا را دوباره عالی کن»، یک شعار انتخاباتی در میان سیاستمداران آمریکایی است. رونالد ریگان در مبارزات انتخاباتی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال‌۱۹۸۰ از شعار مشابه «بیایید آمریکا را دوباره عالی کنیم» استفاده کرد.

بیل کلینتون نیز این عبارت را در سخنرانی‌های خود در طول مبارزات انتخاباتی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری‌۱۹۹۲ به کار برد و بار دیگر در یک رادیو تبلیغاتی برای کارزار انتخاباتی اولیه همسرش هیلاری کلینتون در سال‌۲۰۰۸. حال امروز این شعار توسط مردم آمریکا در حال اجرایی شدن است. مردمی که علیه سیستم و نظام آمریکایی قیام کرده‌اند و به‌دنبال تغییر قوانین تبعیض‌آمیز و ناعدالتی موجود در این کشور هستند.

هرچند اعتراضات آمریکا آتش زیرخاکستری است که دهه‌های گذشته هم بر علیه نژاد پرستی وجود داشت، اما اکنون به سمت تغییر ساختار نظام سیاسی ایالات متحده پیش می‌رود و شعله‌های آتش بهار آمریکایی را برافروخته است. همچنانکه مردم خشمگین امریکا مجسمه کریستف کلمب، کاشف قاره آمریکا پایین کشیده و در پارکی در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا به آب انداخته شد و منطقه‌ای از سیاتل نیز با اعلام خودمختاری اعتراضات خود را به قوانین موجود در آمریکا نشان دادند.

این آغاز تغییر در ایالات متحده است، تغییر در سیستم آمریکایی که نشات گرفته از اندیشه‌های لیبرالیستی است. شبکه سی. ان. ان بامداد جمعه گزارش داد: شبه‌نظامیان وابسته به گروه «آنتیفا» بخش‌هایی از شهر سیاتل را به تصرف خود در آورده‌اند. سپس این رسانه که سعی می‌کند این اتفاق را کوچک جلوه دهد، اتفاقات سیاتل را اینگونه روایت می‌کند: «این درست است که معترضان، بخش کوچکی از سیاتل را اشغال کرده و آن را «منطقه خودمختار» نامیده‌اند؛ این درست است که پلیس پس از درگیری با معترضان ناحیه‌ای را با هدف کاهش تنش‌ها تخلیه کرده است؛ اما رسانه‌های دست راستی با طرح این ادعا که شبه‌نظامیان آنتیفا در حال جولان در خیابان‌های سیاتل هستند، اغراق کرده‌اند.»

برنامه تلویزیونی «کراس رودز» نیز با پخش تصاویری از شهر سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکا، اعلام کرد: ظاهراً یک «جنگ‌سالار» محلی کنترل منطقه خودمختاری را در دست گرفته است که آنتیفا و جنبش بی‌آلام (زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد) در این شهر ایجاد کرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا متعرضان سیاتل را تروریست‌های داخلی نامید. ترامپ معترضان ضدنژادپرستی در سیاتل را آنارشیست‌های زشت خواند و از فرماندار ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل خواست علیه معترضان وارد عمل شوند. ترامپ پنج‌شنبه شب هم در توییتی نوشت: «جی اینزلی» فرماندار چپ رادیکال [ایالت واشنگتن]و «جنی دورکان» شهردار سیاتل چنان مورد طعنه قرار گرفته و به بازی گرفته شده‌اند که کشور بزرگ ما هرگز شاهد چنین چیزی نبوده است؛ همین حالا شهرتان را پس بگیرید؛ اگر نمی‌توانید، من این کار را خواهم کرد؛ این یک بازی نیست.

این آنارشیست‌های زشت باید فوراً متوقف شوند. سریعاً عمل کنید. فرماندار واشنگتن و شهردار سیاتل هم به انتقادات ترامپ پاسخ داده و عملکرد وی در مقابل اعتراضات آمریکایی را به تمسخر گرفتند. شهردار سیاتل نیز با اشاره به اعتراضات اخیر در شهر واشنگتن و مقابل کاخ سفید خطاب به ترامپ گفت: به سنگرت برگرد. وی همچنین هشتگی در حمایت از جنبش «زندگی سیاهان مهم است» منتشر کرد. فرماندار واشنگتن نیز در توییتی نوشت: «مردی که از حکومت کردن کاملاً ناتوان است باید از امور ایالت واشنگتن دور بماند.»

فؤاد ایزدی: مردم آمریکا به‌دنبال تغییر هستند

دکتر «فؤاد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو»، با اشاره به تصرف بخشی از شهر سیاتل آمریکا به دست معترضان، عنوان کرد: هر چند ممکن است اتفاقی که درسیاتل افتاده، در شهر‌های دیگر هم روی دهد، اما دولت آمریکا مخالف این اتفاق سیاتل است که به دیگر مناطق کشیده شود و به همین علت ممکن است با یک تهاجم ویژه‌تری با معترضان مقابله کند. شاید اتفاقات سیاتل در شهر‌های دیگر آمریکا اتفاق بیفتد، اما دولت آمریکا هم سعی می‌کند تا با برخورد شدیدتر آن را مهار کند. نباید فراموش کرد تظاهرات‌کنندگان آمریکایی درمقابل نیرو‌های پلیسی قرار گرفتند که تا دندان مسلح هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با تصرف بخشی از سیاتل می‌توان گفت، زمزمه جدایی‌طلبی در آمریکا در حال روی دادن است، گفت: نه، جدایی‌طلبی بحث جدی در سیاتل نیست. کسانی که در سیاتل بخش خودمختار راه انداختند صحبت‌شان این است که حکومت آمریکا فاسد و ناکارآمد است و علاقه دارند محیطی را ایجاد کنند تا ناکارآمدی پلیس در آنجا و سیستم فساد در آنجا نباشد. این به معنای تغییر خود آمریکاست نه جدایی‌طلبی. می‌گویند ما آمریکایی هستیم و باید وضعیت کشورمان را درست کنیم. البته در این میان درصدی به‌دنبال تغییرنظام موجود و درصدی نیز به‌دنبال اصلاح هستند و بحث جدایی‌طلبی مطرح نیست.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به شکاف و چند‌دستگی بین سیاسیون آمریکا، تصریح کرد: اختلافات سیاسی آمریکا که قبلاً هم بوده، اکنون تشدید شده که بخشی از آن به کرونا هم بر می‌گردد و فکر می‌کنند که چگونه از آن استفاده سیاسی کنند. ترامپ علاقه‌مند به دو قطبی کردن جامعه است. اطرافیان ترامپ فکر می‌کنند که با دوقطبی کردن جامعه انتخابات آتی را برده و می‌خواهد به همان سبک ادامه دهد و سفید‌پوست‌ها را جمع و منسجم کند. البته دموکرات‌ها هم می‌خواهند اعتراضات را کانالیزه کنند و انتخابات را به نفع خودشان پیش ببرند.

دموکرات‌ها می‌گویند روش صحیح این است که شما که به اعتراضات آمدید تا چند وقت دیگر به صف خواهید شد و به ما رأی خواهید داد. معترضان در کل به سیستم مدیریتی دو طرف اعتراض هستند چراکه دموکرات‌ها هم قبلاً و زمانی که رییس‌جمهوری اوباما بر سر قدرت بود اتفاق خاصی برای نژادپرستی نیفتاد، هر چند سعی دموکرات‌ها اکنون این است که معترضان را به سمت خودشان ببرند، ولی معترضین نگاه‌شان تغییر سیستم است و به اصلاح فکر نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که با این اوصاف آیا ترامپ دوباره به کاخ سفید راه می‌یابد یا خیر، گفت: معلوم نیست، با این اتفاقات و رویداد‌های احتمالی آینده، پیش‌بینی انتخابات آمریکا را معلوم نمی‌کند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، نژاد پرستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
شاید هم این پیش گویی ها در مورد آمریکا که یک سیاهپوست آخرین رئیس جمهور آن خواهد بود درست از آب درآید