گسترش دامنه اعتراضات علیه نژادپرستی به کشورهای مختلف جهان+ فیلم و تصاویر

به دنبال قتل یک سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور اعتراضاتی علیه نژادپرستی و بی‌عدالتی در سراسر جهان به راه افتاده است که روز به روز بر شدت آن‌ها افزوده می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، انتشار ویدئویی از قتل بی‌رحمانه جورج فلوید، شهروند سیاه پوست ۴۶ ساله آمریکایی به دست پلیس سفید پوست این کشور آتش اعتراضات را در آمریکا شعله‌ور کرد که هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود و به سراسر دنیا گسترش یافته است. اعتراضاتی که به جنبش «زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد» تبدیل شده و مردم کشور‌های مختلف در سراسر این کره خاکی را با خود همراه کرده است، مردمانی که همگی به بی‌عدالتی گسترده‌ای که در سیستم اداره برخی کشور‌ها حاکم است اعتراض دارند و خواستار برابری در تمامی زمینه‌ها هستند.

فلوید به دست یک پلیس سفید پوست که زانوی خود را حدود ۹ دقیقه بر گردن او فشار داده بود به طرز فجیعی کشته شد. ویدئویی که از صحنه قتل او منتشر شد نشان می‌دهد او بار‌ها می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم» و حالا این جمله پایانی فلوید به شعار معترضان در تظاهرات‌های ضد نژادپرستی در سراسر جهان تبدیل شده است.

اعتراضات علیه نژادپرستی در کشور‌های مختلف ابتدا در حمایت از حقوق سیاه پوستان و اعلام همبستگی با مردم آمریکا انجام می‌گرفت، اما در روز‌های اخیر این اعتراضات رنگ و بوی محلی به خود گرفته است و مردم هر کشوری به بی‌عدالتی‌های صورت گرفته در حق بومیان آن کشور دست به اعتراض می‌زنند.

گسترش دامنه اعتراضات علیه نژادپرستی به کشورهای مختلف

امروز در هجدهمین روز متوالی از اعتراضات مردم آمریکا، خبر‌هایی نیز از تظاهرات مردمی علیه نژادپرستی و بی‌عدالتی در انگلیس و فرانسه و همچنین استرالیا منتشر شده است. از لندن خبر می‌رسد همزمان با اینکه پایتخت انگلیس خود را برای صحنه رویارویی معترضان ضد نژادپرستی از یکسو و گروه‌های راست گرا از سوی دیگر آماده می‌کند، شهردار از مردم خواسته است از نزدیک شدن به «لندن مرکزی» که منطقه مرکزی شهر به حساب می‌آید، دوری کنند. حال آنکه روز جمعه پیش از آغاز اعتراضات احتمالی، مجسمه شخصیت‌های تاریخی از جمله «وینستون چرچیل» که در صف نخست انتقادات گروه‌های ضد نژادپرستی قرار دارد، با جعبه فلزی پوشانده شد. آخرین گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که گروه‌های راستگرا و همچنین مخالفان نژادپرستی در این شهر با یکدیگر درگیر شده‌اند.

در استرالیا نیز امروز هزاران نفر از مردم این کشور در یک تظاهرات مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها آمدند و به مرگ افراد بومی در زندان‌ها اعتراض کردند. به باور مردم، پلیس استرالیا بومیان این کشور را در بازداشتگاه نگهداری می‌کند و از سال ۱۹۹۱ تا کنون بیش از ۴۰۰ نفر از این بومیان که در بازداشتگاه‌ها به سر می‌برده‌اند جان خود را از دست داده‌اند.

گسترش دامنه اعتراضات علیه نژادپرستی به کشورهای مختلف

اخبار رسیده از فرانسه نیز حاکی از آن است که مردم علی‌رغم هشدار‌های پلیس به خیابان‌های پاریس آمده‌اند. فرانسوی‌ها مرگ جورج فلوید را بسیار مشابه مرگ «آمادا تراوره» سیاه پوست فرانسوی-مالایی می‌دانند که در ژوئیه ۲۰۱۶ پس از آنکه از سوی پلیس دستگیر شد در بازداشتگاه جان باخت. مرگ تراوره اعتراضات علیه خشونت پلیس فرانسه و همچنین بی‌عدالتی در این کشور را شعله‌ور کرد و حالا مرگ جورج فلوید به این اعتراضات جان تازه‌ای بخشیده است.

روز گذشته نیز صد‌ها تن از مأموران پلیس فرانسه در پاریس و چند شهر دیگر در حمایت از اعتراضات ضد نژادپرستی در برابر کلانتری‌ها و فرمانداری‌ها تجمع کردند و در حالی که در چند ردیف به صف شده بودند در حرکتی نمادین دستبند‌ها و برخی دیگر از وسایل خود را روی زمین انداختند و سرود ملی فرانسه را خوانده و شعار‌هایی علیه وزیر کشور که خواستار سرکوب این اعتراضات شده بود، سر دادند.

گسترش دامنه اعتراضات علیه نژادپرستی به کشورهای مختلف

در آمریکا نیز تظاهرات ضد نژادپرستی همچنان ادامه دارد و رویترز در گزارشی از سیاتل اعلام کرد که معترضان به نژادپرستی در حمایت از جنبش موسوم به «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» بیش از پنج روز است که کنترل بخش‌هایی از محله کاپیتول هیل را در سیاتل که ورود نیرو‌های پلیس به آن ممنوع است، به دست گرفته‌اند. ناآرامی‌ها در این کشور تا حدی پیش رفته که دونالد ترامپ تهدید کرده است از قدرت نظامی برای سرکوب معترضان به نژادپرستی در شهر سیاتل ایالت واشنگتن استفاده خواهد کرد.

دو روز پیش نیز خبری منتشر شد که بیش از ۵۰۰۰ نفر از دانشگاهیان در سراسر جهان تصمیم گرفتند در اعتراض به بی‌عدالتی موجود در محیط‌های آکادمیک علیه سیاه‌پوستان شرکت کنند و به همین منظور قصد دارند اعتصاب کرده و دست از کار و تحقیق بکشند.

مردم مکزیک نیز پنج شنبه گذشته با شرکت در تظاهرات ضد نژادپرستی، تحت تاثیر اعتراضات سراسری در آمریکا، قتل کارگر مکزیکی به دست پلیس این کشور را محکوم کردند.

از سوی دیگر، مردم کانادا برای اعلام همبستگی با مردم آمریکا و همچنین اعتراض به سیستم تبعیض و نژادپرستی و خشونت پلیس در شهر‌های مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند و در برخی از موارد تظاهرات‌های آن‌ها با خشونت پلیس همراه شد.

هفته گذشته نیز هزاران نفر از مردم نیوزیلند در اعتراض به قتل جورج فلوید به خیابان‌ها آمدند و شعار «زندگی سیاه‌ها مهم است» را سردادند. این تظاهرکنندگان خواستار برچیده شدن نژادپرستی سیستمی در سراسر جهان بودند. آن‌ها در شهر اوکلند نیوزیلند پس از راهپیمایی مسالمت آمیز خود بر روی زمین نشستند و مشت‌های خود را به نشانه همبستگی با مردم رنگین پوست بالا بردند.

آمریکا که بزرگترین مدعی دموکراسی در جهان است و با این حربه سال‌های متمادی کشور‌های دیگر را به طرق گوناگون تحت فشار قرار داده، به نظر می‌رسد طبل رسوایی‌اش در حال به صدا در آمدن است و اکنون در قرن ۲۱ به مدد شبکه‌های اجتماعی برملا شده است که حقوق بشر چگونه در این کشور به راحتی سرکوب می‌شود و بی‌عدالتی سیستمی بر بخش‌های متخلف آن حاکم است. اتفاقات اخیر کاملا آشکار کرد که مقامات این کشور برای برابری مردم و نژاد‌ها ارزشی قائل نیستند و بی‌شک این فاجعه بدون تاوان سیاسی نخواهد بود و شاید به تغییر اساسی در کل جهان منجر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هما ناصری
۱۹:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
چرا تو کشور ما هیچ حرکتی نمیشه؟ ما هم باید به این حرکت ضد نژادپرستی مردم دنیا بپیوندیم و به قتل فلوید اعتراض کنیم.
آخرین اخبار