حکایت تعطیلی مجموعه های آبی مشهد زیر فشار کرونا

داستان از یک خسارت فراتر رفته و اگر قرار باشد سایه کرونا همچنان بر سر مجموعه‌های آبی شهر بماند، شاید شور وهیجان آب‌تنی در این مراکز برای همیشه به تعطیلی کشیده شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  کرونا که از اسفندماه سال قبل مهمان ناخوانده کشورمان شده است، اگرچه در سراشیبی مهار قرار دارد و متخصصان مدعی هستند شیب شیوع و ویرانگری آن نزولی و ویروس ضعیف شده، اما حقیقت آن است که هنوز زمان ازسرگیری عادی زندگی فرانرسیده است.
 
هنوز بخش‌هایی همچون استخر‌ها و مجموعه‌‎های آبی تعطیل هستند و زمان مشخصی برای بازگشایی و فعالیت این مراکز اعلام نشده است.
 
این بلاتکلیفی با نزدیک‌شدن به فصل تابستان، دغدغه‌ها و نگرانی‌های مسئولان این مراکز را دوچندان کرده است؛ عید نوروز و تابستان زمان طلایی درآمدزایی آن‌هاست و چنانچه قرار باشد این زمان هم در سایه تهدید کرونا از دست برود، شاید این مجموعه‌ها با ضرر‌های مالی هنگفت دیگر نتوانند کمر راست کنند و به ورشکستگی مطلق برسند.
 
مجموعه‌های آبی مشهد که پیشگامان این تجارت ورزشی پُرنشاط در سطح کشور هستند، حالا با چالش و بحران عجیبی روبه‌رو هستند که شاید کمترکسی به آن توجه کند.
 
بی‌تردید حفظ سلامتی جامعه در رویارویی با ویروس مرگ‌بار در اولویت قرار دارد؛ اما کُشتن نشاط و شادابی در جوانان که بعضا از طریق تفریحات آبی در همین مراکز صورت می‌گیرد، ممکن است خسارتی به‌مراتب بزرگ‌تر را برای سلامت جامعه به بار بیاورد. صحبت‌های دردناک مسئولان مجموعه‌های آبی مشهور مشهد دراین گزارش بیانگر عمق فاجعه‌ای است که مسئولان ورزش ما شاید از آن غافل باشند.


موج‌های آبی، سرزمینی در آستانه نابودی!

 
سرزمین موج‌های آبی اولین مجموعه آبی در مشهد است که در سال ۸۶ خیلی زودتر از آنچه رقبایش تصور کنند، به چرخه رقابت وارد شد و توانست برای خودش نامی دست‌وپا کند؛ مجموعه‌ای که در همان سال‌های اول فعالیتش چنان مورد اقبال عمومی قرار گرفت که خیلی‌ها را به فکر راه‌اندازی مجموعه‌هایی مشابه انداخت.
 
حکایت تعطیلی مجموعه های آبی مشهد زیر فشار کرونا
 
حسین علیزاده مالک این مجموعه  بعد از رشد و توسعه این مجموعه مجهز فاز دوم آن، یعنی ساختمان اختصاصی موج‌های آبی برای بانوان را راه انداخت.
 
موج‌های آبی که تجربه اولین‌ها را با سرسره هفت‌متری سقوط آزاد و مواردی ازاین‌دست به جوانان شهر هدیه داده بود، حالا گرفتار بحران اقتصادی وحشتناکی است که کرونا به آن تحمیل کرده است.
 
حسین علیزاده مالک سرزمین موج‌های آبی دراین‌باره گفت: تنها مشکل پیش‌روی ما، امروز نوع دیدگاه مسئولان محترم در ستاد ملی مقابله با کروناست!به نظر من با تدوین پروتکل‌های مشخص می‌توان خیلی زودتر مجموعه‌های آبی را باز کرد.
 
او با اشاره به مشکلات وحشتناکی که این‌روز‌ها گریبان آن‌ها را از حیث اقتصادی و تعدیل نیرو گرفته است، افزود: در این چند ماه ضرر هنگفتی از حیث سرمایه‌گذاری و درآمد داشتیم، ۹۰ درصد درآمد ما در تابستان و عید نوروز است. فرصت عید نوروز را از دست دادیم و تابستان هم اگر قرار باشد تا اول محرم تعطیل باشیم، کلا ورشکست خواهیم شد.
 
مالک مجموعه سرزمین موج‌های آبی ادامه داد: ۶۰۰ نیرو در مجموعه موج‌های آبی داشتیم که ۴۸۳ نفر را بیمه بیکاری رد کردیم؛ اما متأسفانه فقط یک‌ماه و آن‌هم یک‌سوم حقوق قانونی به آن‌ها پرداخت شد.
 
علیزاده بیان کرد: ۱۱۷ نفر دیگر پرسنل ما نیرو‌هایی هستند که ۱۰ سال روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کردیم و نمی‌توانیم به این راحتی آن‌ها را رها کنیم، به‌همین‌خاطر از جیبمان حقوق آن‌ها را پرداخت می‌کنیم و این هم خودش یک ضرر مالی است.
 
او تصریح کرد: اگر از بحث ضرر مالی سرمایه‌گذاری بگذریم، در بخش درآمدی ماهانه حدود ۲ تا دو‌ونیم‌ میلیارد ضرر کرده‌ایم.
 

بیشتر بخوانید: 


مدیر مجموعه موج‌های آبی، راهکار حل این مشکل را تفویض اختیارات دانست و تاکید کرد: معتقدم باید ستاد ملی مقابله با کرونا برخی اختیارات تصمیم‌گیری را به استان‌ها واگذار کند، می‌توان با رعایت پروتکل‌ها، بسیاری از بخش‌ها را دوباره راه‌اندازی کرد بدون اینکه مشکلی برای سلامتی مردم به وجود بیاید.

 

ماجرای موج‌های خروشان و سینماماشینی که عملیاتی نشد

 
می‌گویند بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده جهان است؛ ادعایی که اگر از صحت‌وسقم آن بگذریم، بی‌تردید بزرگ‌ترین مجموعه آبی کشور است.
 
حکایت تعطیلی مجموعه های آبی مشهد زیر فشار کرونا
 
مجموعه‌ای واقع‌در جاده مشهد- شاندیز که در یکی‌دو سال اخیر توانسته بود در رقابت با سایر مجموعه‌های شهری مشهد اقبال عمومی را به خود جلب کند.
 
این مجموعه ۶۰هزار مترمربعی خردادماه سال ۹۴ افتتاح شد و حالا در سالروز پنجمین سال تأسیسش بحران کرونایی به جانش افتاده است.
 
محمد بابایی مدیر مجموعه موج‌های خروشان در رابطه با مشکلاتی که گریبان این مجموعه را در روز‌های کرونا گرفته است، گفت: از تعطیلی ۱۵ روز عید نوروز بالغ‌بر ۷ میلیارد ضرر کردیم!
 
او افزود: در طول این چند ماه تعطیلی، ۱۲ میلیارد ضرر کردیم و ۱۲۰۰ نفر نیروی کار مستقیم و غیرمستقیممان بیکار شدند؛ متأسفانه باوجود ثبت‌نام این کارگران در سایت هنوز بیمه بیکاری نگرفتند و هر روز به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند کسی جواب‌گوی آن‌ها نیست.
 
مدیر مجموعه موج‌های خروشان  به زبان شوخی ادامه داد: اصلا به فکر افتادیم گوسفند بیاوریم و در محیط مجموعه پرورش بدهیم.
 
بابایی بیان کرد: به‌خاطر ضرری که از این چند ماه تعطیلی کردیم، پیش از عید کارخانه رب و کمپوتی را که داشتم فروختم و خرج چک‌ها و ضرر‌های مالی این مجموعه آبی کردم.
 
او تصریح کرد: حتی به این فکر افتادیم برای آنکه کمی از ضررمان را جبران کنیم، محوطه پارکینگ مجموعه را به سینما ماشین اختصاص بدهیم، تمام مجوز‌های لازم را هم از ستاد ملی مقابله با کرونا، فرمانداری و اداره ارشاد گرفتیم؛ اما متأسفانه شهرداری همکاری نکرد. حالا ۵۰۰ میلیارد سرمایه‌مان آنجا خوابیده است و هیچ‌کس پاسخ‌گو نیست.
 

تعدیل نیرو در پارک ساحلی آفتاب مشهد 

 
محمد دهقان مدیر مجموعه پارک ساحلی آفتاب، دیدگاه متفاوتی دارد؛ او هم مثل سایر مجموعه‌ها در ابتدا از ضرر‌های هنگفتی که متأثر از تعطیلی‌های کرونایی است، گفت: ۲۲۰ نیروی بیمه‌شده و ۵۰ نیروی بدون بیمه را تعدیل کردیم و همه آن‌ها برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند؛ اما متأسفانه تا الان فقط به برخی ۴۰۰، ۵۰۰ هزار تومان داده‌اند!
 
او افزود: از ۵ اسفند فعالیتمان متوقف است و نگهداری مجموعه‌ای با این وسعت آب و امکانات، بسیار دشوار است؛ ما همین الان ماهی ۳۰۰، ۴۰۰ میلیون هزینه نگهداری می‌دهیم و ماهانه هم بالغ‌بر یک‌میلیارد از مردم پول می‌گرفتیم که الان نمی‌گیریم.
 
مدیر مجموعه پارک ساحلی آفتاب ادامه داد: خود این ضرر را اگر محاسبه کنید، چیزی حدود پنج‌شش‌میلیارد می‌شود، متأسفانه مسئولان هم هیچ امکاناتی نه دارند و نه به ما می‌دهند! ما مصر هستیم کارگرانمان بیمه بیکاری را بگیرند، اما حقیقت آن است که چشممان آب نمی‌خورد.
 
حکایت تعطیلی مجموعه های آبی مشهد زیر فشار کرونا
 
دهقان ادامه داد: چندی است که با دریافت مجوز‌های لازم، حمام آفتابمان را باز کردیم؛ اما مردم به‌خاطر ترسی که دارند، استقبال نمی‌کنند و عملا تعطیل به حساب می‌آید، با‌این‌همه باید فقط صبوری کنیم و چاره دیگری نداریم. همین که تن ما سالم است، باید خدا را شکر کنیم.

 

معادله چند مجهولی پروتکل‌های بهداشتی

 
مجید مشتاق‌عشق رئیس هیئت شنای خراسان رضوی درباره بحران به‌وجود‌آمده گفت: واقعیت این است که علاوه بر مجموعه‌های آبی بزرگ، استخر‌ها هم در این مدت متضرر شدند و عملا هنوز هیچ کاری برای راه‌اندازی دوباره آن‌ها انجام نشده است.
 
او افزود: ما به‌عنوان متولی باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط ازسرگیری فعالیت‌ها را آماده کنیم. حتی ما گفتیم اجازه بدهید قهرمانان ما بیایند و در استخر تخصصی با رعایت دقیق پروتکل‌ها تمریناتشان را آغاز کنند؛ اما باز مخالفت شد.
 
حکایت تعطیلی مجموعه های آبی مشهد زیر فشار کرونا
 
 رئیس هیئت شنای خراسان رضوی ادامه داد: حدود ۹۵ استخر دولتی و خصوصی در سطح مشهد داریم که هر کدام از آن‌ها حداقل ۴ تا ناجی و پنج‌شش مربی دارند که از کار بیکار شده‌اند. از طرفی نیرو‌های تأسیسات و مشاغل کناره هم هستند که تعطیلی کرونایی استخر‌ها بر زندگی آن‌ها نیز سایه انداخته است.
 
مشتاق با تأکید دوباره بر لزوم آغاز فعالیت قهرمانان شنا، بیان کرد: بخش عمده‌ای از قهرمانان ما بی‌انگیزه شدند و ممکن است قید این رشته را بزنند و به رشته‌های دیگر بروند.

این‌ها همه درحالی است که کارشناسان معتقدند طراحی و تدوین برخی پروتکل‌های بهداشتی ایمن می‌تواند به طرزی محدود، اما امکان فعالیت استخر‌ها و مجموعه‌های آبی را فراهم کند؛ به شرط آنکه برای این مهم، همیت و دغدغه‌ای وجود داشته باشد
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.