در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

حجاب و پوشش؛ نماد تمام ادیان و تمدن‌های بزرگ برای بانوان است

حجاب و پوشش صحیح، امری الهی است که فقط مختص به بانوان نیست، بلکه نماد و جایگاه  تمام ادیان و تمدن‌های بزرگ برای زنان و مردان است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، آنچه اهمیت دارد عدم جلب توجه نامحرمان است. پس از پذیرش وجوب اصل حجاب در قرآن می‌توان گفت که دین مصداق خاصی برای حجاب تعیین نمی‌کند و اگر شخصی ویژگی‌های مورد نظر خداوند در پوشش را تامین کند، می‌توان او را با حجاب نامید. اما تاکید بر چادر به معنی انحصار مصداق حجاب در آن نیست، بلکه به دلیل کامل بودن پوشش با چادر است.

مسلمانان حجاب را از ضروریات دین اسلام می‌دانند و همه ادیان و مذاهب نیز به نحوی آن‌را پذیرفته‌اند. وجوب حجاب ریشه قرآنی دارد. خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»؛‌ای پیامبر! به همسران و دخترانت و همسران اهل ایمان بگو: خود را به وسیله چادر بپوشانند، این کار برای آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.

حجت الاسلام محمد امین دریاپیما در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ،  گفت: همیشه در سیره عقلا؛ اصل بر پیشگیری است. به این معنا که در سلامت جسمانی اصل بر جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌ها است و درمان در مرحله بعد قرار دارد، به عنوان مثال امروزه در جامعه در موضوع بیماری کرونا مشاهده می‌کنیم پزشکان متخصص به بالا بردن ایمنی بدن و رعایت بهداشت فردی و عمومی توصیه می‌کنند یعنی پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانند، در نتیجه همین استدلال سلامت جسمی در بحث سلامت روحی نیز اصل بر مراقبت و پیشگیری از امراض روحی است.


بیشتر بخوانید 


حجاب و عفاف لازم و ملزوم یکدیگر هستند

حجت الاسلام دریاپیما در موضوع حجاب و عفاف مطرح کرد: یکی از احکام زیبای دین مبین اسلام بحث حجاب و عفاف است که چند نکته مهم زیبا دراین موضوع به چشم می‌خورد. مطلب اول رابطه حجاب و عفاف است؛ حجاب یک امر ظاهری و عفاف امری درونی و باطنی است، این دو را می‌توانیم لازم و ملزوم همدیگر بدانیم در واقع عفاف ثمره و خروجی حجاب است.

وی افزود:از طرفی حجاب نماد انسان‌های عفیف است در این میان برخی انسان‌های معاند و جاهل با طرح این مسئله که دلت پاک باشد کفایت می‌کند در پی به انحراف کشیدن جوانان هستند، زیرا دلپاک در وجود پاک قرار دارد.

عفاف؛ ثمره حجاب و پوشش /حجاب و پوشش؛ نماد تمام ادیان و تمدن‌های بزرگ برای بانوان

حجاب فقط مخصوص بانوان نیست

وی افزود: نکته دومی که در این موضوع باید به آن اشاره کرد این موضوع است که حجاب و عفاف بر خلاف تصور برخی فقط مختص به بانوان نیست؛ هرچند در خصوص بانوان ظهور بیشتری دارد البته توجه ویژه بانوان در بحث حجاب برآمده از جایگاه ویژه به شخصیت انسانی زن است. خداوند متعال با تشریع حجاب برای بانوان جایگاه والای انسانی یک زن را متذکر می‌شود در نگاه الهی زن گل خلقت است که این گل در سنگر حجاب می‌تواند از گزند حوادث در امان باشد.

این سخنران و کارشناس مذهبی در مورد عبادت بودن امر حجاب در شریعت الهی بیان کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که حجاب عبادت است، یعنی عملی است که باعث نزدیکی و قرب الهی می‌شود و هر عبادتی برای انجام زمان خاص خودش را دارد مانند نماز روزانه و روزه ماه رمضان، اما در مورد حجاب باید توجه کرد مادامی که شخص در حجاب وپوشش خدا پسندانه است در حال عبادت و قرب الهی است.

حجاب نماد تمام ادیان و تمدن‌های بزرگ برای زنان

وی گفت: نکته بعدی این است که حجاب از اختصاصات دین اسلام نیست بلکه در همه ادیان الهی و تمدن‌ها بزرگ حجاب و پوشیدگی از مظاهر زنان معتقد و طبقه عالی جامعه است عده‌ای امروزه بر طبل ایرانی گری می‌زنند، اما از ملی گرایی خودشان بویی نبرده اند، زیرا غیرت، حجاب و تعصب از ارزش‌های جامعه ایرانی حتی قبل از ظهور اسلام بوده و می‌توانیم بگوییم حجاب یک حکم عقلی و امر مسلم در نزد عقلا است.


بیشتر بخوانید


حجت الاسلام دریاپیما ادامه داد: در آستانه فصل تابستان و با گرم شدن هوا، حفظ پوشش صحیح در این ایام بسیار سخت و طاقت فرسااست، اما کسی که معرفت الهی داشته باشد می‌تواند با تحمل این سختی رضایت الهی را به دست آورد. البته به این نکته باید توجه شود که اگر خداوند امری را واجب می‌کند توان انجام آن را به مکلف می‌دهد لذا امام صادق (ع) در روایتی فرمودند: «بدن در مقابل کار‌هایی که با نیت قوی انجام شود احساس ضعف نمی‌کند».

عفاف؛ ثمره حجاب و پوشش /حجاب و پوشش؛ نماد تمام ادیان و تمدن‌های بزرگ برای بانوان

وی در ادامه افزود: اینکه عده‌ای گرمای هوا را دستمایه تشکیک در مبانی حجاب می‌کنند سخنی گزاف است برای دور کردن جوانان از مبانی اصیل اسلامی. از مرحوم بهاءالدینی نقل می‌کند که ایشان می‌گفتند:عرقی که بانوان در گرما برای حفظ حجاب می‌ریزند دانه دانه آن خورشید است و شما بخشیده خداوند هستید بعد روایتی از ثواب الاعمال نقل کردند که عرقی که زن زیر چادر می‌ریزد سه جا برای آن محاسبه می‌شود؛ درون قبر، برزخ و در قیامت.

آثار و برکات فردی و اجتماعی حجاب

این کارشناس مذهبی در مورد آثار و برکات فردی و اجتماعی حجاب به این نکته اشاره کرد: عبادت زمانی محقق می‌شود که با نیت پاک باشد و از طرف دیگر با رعایت حجاب می‌توان از آثار و برکات الهی آنکه تحکیم بنیان خانواده و حفظ جامعه است نیز بهره‌مند شد و از طرف مقابل بی حجابی و بی عفتی می‌تواند عامل فروپاشی خانه و جامعه باشد که با مطالعه تاریخ می‌توان دید که چگونه با رواج بی بند و باری جامعه و خانواده را به به انحطاط کشیده و از بین برده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
چرا یه جوری درمورد حجاب مینویسید یا یه جوری تو عکس نشون میدین که انگار یه نفر با مانتو نمیتونه حجاب داشته باشه؟ واقعا حجاب یعنی چادر و تمام؟ یعنی اگه یه مانتو ی مناسب و بلند بپوشی دیگه حجاب نداری؟ یا اگه مانتوت رنگش روشن بود از حجاب فاصله داری؟ بعد حجاب فقط برای خانماست؟ اقایون هیچ وظیفه ای تو حفظ حجاب ظاهریشون ندارن؟ وظیفه اشون فقط نظارت برحجاب خانم هاست؟ اقایون لباسای تنگ و کوتاه و به شدت زننده میپوشن چیزی رو خدشه دار نمیکنن؟ فقط خانما با چادر نپوشیدنشون ممکنه اسیب جدی به وضعیت سلامت جامعه بزنن؟ واقعا حجاب و محدوده هایی که براش تو قران و احادیث تعیین شده با تعریف شما خیلی فاصله داره. بهتر نیست درموردش تجدید نظر کنید؟
آخرین اخبار