ویژگی‌های مردانی که حضرت فاطمه (س) ازآن‌ها ناامید است

فتنه درختی است که ریشه اش مدت‌ها در خاک پنهان بوده و رشد و نمو آن منحصر به زمان سربرآوردن نیست. اگر در تاریخ خوب بنگریم حوادثی قبل از رحلت جان سوز نبی گرامی اسلام رخ داده که قابل تأمل است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بازگشت سپاه اسلام از جنگ برخلاف دستور رسول خدا، ماجرای دوات و کاغذ و … خبر از فتنه می‌دهد.

سوید بن غفله گفت:، چون بانوی ما حضرت فاطمه علیها السلام به بستر بیماری افتاد- همان بیماری که منجر به فوت آن حضرت گشت- زنان انصار و مهاجرین برای عیادت به خدمت آن حضرت رسیده و گفتند: با این بیماری چگونه شب را به صبح آوردی‌ای دخت پیامبر؟ حضرت زهرا علیها السلام نیز پس از حمد الهی و صلوات بر پدرش فرمود: «اَصْبَحْتُ وَاللَّهِ عائِفَه لِدُنْیا کُنَّ، قالِیَه لِرِجالِکُنَّ؛ من روزگار می‌گذرانم، در حالی که دیگر از دنیای شما بیزار و از مردانتان ناامید شده ام».

حضرت در ادامه، دلیل این ناامید شدن و بیزاری از ایشان را چنین بیان می‌فرمایند:

الف) سستی در باور‌ها

«فَقُبْحاً لِفُلُولِ الْحَدِّ؛ پس وای بر شمشیر‌های کُند شده».

کتاب سبک زندگی فاطمی در ادامه مینویسد: علت اینکه من از مردان شما بیزار و ناامیدم و فهمیدم که آنان در برابر رویداد‌ها و حوادث، منشأ اثر نیستند، این است که شمشیر‌های آنان کُند شده اند.

ب) پیروی از هوا و هوس

«وَاللَّعْبِ بَعْدَ الْجِدِّ؛ وای بر شوخی گرفتن مهمّات، پس از جدیت در آن». مردان شما بر عهدی جدی با پیامبر خدا بسته بودند، اما همه چیز را سست پنداشته و ثابت قدم نماندند و به دنبال هوا و هوس رفتند.

ج) پرداختن به امور واهی

«وَقَرْعِ الصَّفاه؛ وای بر کوبیدن‌های بی حاصل بر سنگ‌های سخت». کاری بیهوده و حرکتی بی حاصل انجام می‌دهید و امیدهایتان به نتیجه نمی‌رسد.

د) انحراف در فکر و تمایلات

«وَخَطَلِ الْاراءِ وَ زَلَلِ الْاَهْواءِ (۱)؛ وای بر خطای در فکر و لغزش در تمایلات». شما می‌اندیشید، اما فکرتان به خطا رفته و در خواسته هایتان سقوط کرده اید.

این‌ها بخشی از سخنان حضرت فاطمه علیها السلام بود که تصویری از جامعه بعد پیامبر را به نمایش می‌گذارد در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام نیز همین موارد به صورت خلاصه بیان شده است: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ وَ یَتَوَلَّی عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَی غَیْرِ دِینِ اللَّهِ (۱)؛ به درستی که فتنه‌ها از پیروی آراء شخصی و نوآوری در احکام الهی که با کتاب خدا وفق ندارد، آغاز گیرد و گروهی [با دو انحراف یادشده]بر گروه دیگر سلطه یابند، که برخلاف دین خدا است.»

منبع: شفقنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار