بازار داغ تقلب در آزمون‌های آنلاین؛ پول می‌دهم جای من امتحان بده! + عکس

حضور دانشجو در منزل، در حالی که هیچ مراقبی دور‌و‌برش قدم نمی‌زند و مواظب او نیست، بستری کاملاً مناسب برای تقلب فراهم کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «توی تیرماه امتحان آمار و کاربرد آن در مدیریت ۱ و اصول حسابداری۲ دارم. آزمون آنلاین هست. در حد ۱۷، ۱۸ نیاز دارم. هر کدوم که می‌تونید پیام بدید. قیمت توافقی حتما از مازندران باشه.» این پیام، تنها یکی از صد‌ها و شاید هزاران پیامی است که این روز‌ها در گروه‌های تلگرامی دانشجویی منتشر می‌شود؛ پیامی به امید بهره‌گیری از فضایی که امتحانات مجازی برای تقلب در اختیار دانشجویان قرار داده است.

احراز هویت، مهم‌ترین اتفاقی است که باید در زمان برگزاری امتحانات مجازی رخ دهد و راه‌های تقلب را به‌روی دانشجویان ببندد؛ اما برای انجام این کار، نیاز به اینترنتی با سرعت بالا و رصد مداوم از سوی مراقبان است که البته با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات دانشگاه‌های ایران، چندان امکان‌پذیر نیست.

حضور دانشجو در منزل، در حالی که هیچ مراقبی دور و برش قدم نمی‌زند و مواظب او نیست، بستری کاملاً مناسب برای تقلب و بهره‌گیری از روش‌های غیرمجاز برای کسب نمره قبولی و حتی نمره بالا را فراهم کرده است.

در چنین شرایطی، بازاری پول‌ساز برای دانشجویان باهوش و حتی استادان فراهم شده تا در ازای مبلغی، جای فردی دیگر امتحان دهند. البته امتحان دادن به‌جای دانشجویی دیگر، اتفاق جدیدی نیست، تا حدی که استفتائاتی در این زمینه از مراجع عظام تقلید گرفته شد.

پیش‌تر دانشجویان بسیاری به‌جای برادر یا حتی دوستی در جلسه امتحان حاضر شده‌اند؛ البته در جلسات امتحان حضوری، احتمال شناسایی فرد متخلف با توجه به بررسی کارت‌های حضور در جلسه امتحان یا مطابقت نداشتن چهره با عکس روی کارت، وجود داشت؛ اما وقتی قرار به برگزاری امتحانات مجازی باشد، ماجرا کاملاً متفاوت می‌شود.
 
بازار داغ تقلب در آزمون‌های آنلاین؛ پول می‌دهم جای من امتحان بده! + عکس

سهل‌گیری برای پایان ترم

در کانالی مربوط به دانشگاه مازندران، گلایه یکی از دانشجویان منتشر شد؛ «جدیداً خیلی پست‌های درخواستی بابت امتحان و حل تمرین برامون می‌فرستید. از طرفی اصلاً عادلانه نیست این کار. این‌که یکی که خیلی درس خونده بیاد جاتون امتحان بده و شما به ناحق درس رو پاس بشید، از طرف دیگه توی ایام امتحانا هیچ‌جور دیگه نمیشه به یه سری‌هاتون کمک مالی کرد!» گلایه‌ای که در واکنش به درخواست پُرتعداد دانشجویان در گروه نیازمندی‌ها! نوشته شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به خبرنگار ایسکانیوز، از تلاش برای نظارت تصویری بر امتحان دانشجویان خبر داد؛ اتفاقی که با توجه به پهنای باند محدود و سرعت نه‌چندان مطلوب اینترنت به‌ویژه در روستا‌ها و حتی شهر‌های کوچک، بعید است امکان‌پذیر باشد. البته چنین شرایطی در تمام دنیا حاکم است؛ اما باید تمهیداتی اندیشید تا فضا برای تقلب دانشجویان به حداقل برسد.

صحبت از امتحان دادن فردی به‌جای دیگری است؛ اتفاقی که تنها در امتحان‌های مجازی رخ نمی‌دهد و بار‌ها و بار‌ها در سال‌های گذشته اخباری مربوط به تخلف دانشجویان و حتی استادان در این زمینه منتشر شده؛ استادانی که امتحان دادن به‌جای دانشجویان متمول، شغل دوم‌شان بوده است. در دانشگاه مازندران؛ اما خبری از تخلف استادان نیست و پول‌ها بین دانشجویان رد و بدل می‌شود؛ دانشجویی که بر درسی تسلط دارد، در ازای دریافت مبلغی گاهی قابل توجه، به‌جای دیگری امتحان می‌دهند. با توجه به اینکه امکان نظارت بر دانشجو در تمام مدت امتحان، تقریباً امری محال به‌نظر می‌رسد، این گروه‌ها به بازاری داغ تبدیل شده‌اند.

جالب اینکه نه تنهاا هیچ برخوردی از سوی مسئولان دانشگاه مازندران با متخلفان انجام نشده؛ بلکه بنا بر صحبت‌های یک منبع آگاه، حتی تلاشی برای تحقیق و تفحص نیز صورت نگرفته؛ چراکه مسئولان تصمیم دارند با سهل‌گیری، هرچه سریع‌تر ترم کرونایی را به پایان برسانند.

خاطرات تقلب دانشجویان همیشه به عنوان چاشنی خنده و شوخی بوده و خواهد بود؛ اما دیگر برخی این آش را آنقدر شور کرده‌اند که نه‌تن‌ها خاطره خوب نیست که ضربه به وجهه دانشجو و تخریب نظام آموزشی کشور است.
 
منبع: ایسکانیوز

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
امتحان آنلاین باید در سالن امتحانات ویژه برگزار شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
برخی دانشجویان ، همیار آزمون استخدام میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
برخی دانشجویان ، همیار آزمون استخدام میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
یه پل از زمان های ایران باستان هنوز سالم میمونه با وجود این همه بلای طبیعی
ولی خونه های امروزی با یه سیل داغون میشه
چون مدرک اکثر مهندسا فقط روی کاغذه
توی عمل هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
در دانشگاه آزاد آمار تقلب بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
تقلب نوعی خیانت به خود است.

خیانتی که متقلب از به دست آوردن دانشی یا عملی که برای خودش و مملکت ما سودمند و مفید است، می گذرد و از دست می دهد.

درحالیکه آن دانش یا عمل روزی به درمان دردها و مشکلاتش قد علم می کند و او را رها می دهد.

و در اثر همان سودمندی علم ، پایه ای از پایه های سست و لغزنده کشور ، استوار و محکم می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
فردریک نیچه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
اعزام مراقب امتحان به منزل دانشجو ضروری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
متاسفم که برای هر تغییری در زندگیمون دنبال تقلب و راه در رو هستیم