آیا آبرسانی به روستاهای غیزانیه راضی کننده بود؟/ وعده کج و معوج آبرسانی پایدار به ۳۷ روستا

آبرسانی به غیزانیه سرانجام پس از مدت‌ها انجام شد، اما اهالی برخی روستا‌ها همچنان گلایه‌مند و عده‌ای دیگر اما راضی هستند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آبرسانی به غیزانیه پس از مدت ها کشمکش و جنب و جوش سرانجام هفته پیش با بهره برداری از فاز نخست آن، در مدار قرار گرفت و به گفته استانداری و مدیریت آب و فاضلاب خوزستان، «آبرسانی پایدار» در ۳۷ روستای بخش غیزانیه و مشرحات انجام شد. اما مشاهدات میدانی و گفته های مردم، روایت دیگری را گزارش می کند.

اهالی برخی روستاهای غیزانیه از جاری شدن آب پایدار و رفع مشکل رضایت دارند و در همین حال مردم در بعضی دیگر از مناطق، نسبت به قطعی مداوم و همچنین نرسیدن آب به روستا پس از گذشت یک هفته از بهره برداری فاز اول آبرسانی به غیزانیه و مشرحات معترض هستند. آنها می گویند اقدامات انجام شده، بیشتر نمایشی بوده و صرفا برای رفع مسئولیت است؛ زیرا که گفته ها، عملا محقق نشده یا دستکم این مردم شاهد نبودند.

 بی آبی در غیزانیه ادامه دارد!

مشکل اهالی روستا‌های غیزانیه مربوط به بیش از یک دهه است. کم بودن فشار آب و نبود آن که ناشی از فرسودگی لوله‌های آبرسان و قدیمی بودن سیستم آب و فاضلاب بود؛ احشام را چشم انتظار جرعه‌ای آب شیرین و مردم را حسابی کلافه کرد.


بیشتر بخوانید

بستن جاده اهواز به امیدیه در اعتراض به بی آبی در غیزانیه

تجمعات اعتراضی در جاده اهواز-رامهرمز-امیدیه منجر به زد و خورد شد. بر اساس آنچه سرهنگ محسن دالوند فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز پیشتر گفته بود؛ پس از مطلع شدن پلیس از بستن این جاده، نیرو انتظامی وارد میدان شده و به منظور جلوگیری از ایجاد اخلال در تردد خودرو‌ها اقدام به رفع موانع کرد، اما تعدادی از تجمع کنندگان با سنگ و چوب به سوی پلیس حمله ور شدند. 

این مقام ارشد انتظامی همچنین با «غیر قانونی» خواندن تجمع اعتراضی مردم غیزانیه دلیل آن را بی توجهی مسئولان نسبت به رفع مشکلات آب نوشیدنی اهالی دانست. پس از آن بسیاری از مسئولان استانی و کشوری و همچنین سازمان‌هایی همچون سپاه پاسداران پای کار آمدند تا مشکل مردم را برطرف نمایند. سرانجام استاندار و مدیریت آبفا پس از سال ها، وعده رفع مشکلات آب نوشیدنی اهالی غیزانیه را دادند، اما گویا همچنان مشکل پابرجاست. ماجرا چیست؟

برداشت آب در غیزانیه از مخارن

وعده آبرسانی پایدار به غیزانیه در همه ۳۷ روستا اجرایی نشد

حمید فرطوسی، دهیار روستای طویله کوچک در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه علی رغم بهره برداری از فاز نخست آبرسانی به ۳۷ روستا غیزانیه و مشرحات، اما همچنان با مشکل آب روبرو هستند، گفت: بر اساس وعده‌ها باید روزانه به مدت ۳ ساعت آب پایدار در لوله‌ها جاری می‌شد، اما این قول ها، عملیاتی نشده و مشکلات وجود دارد. حتی احشام تشنه را برای سیراب کردنشان به روستا‌های دیگر فرستادیم.

او افزود: آبرسانی از طریق لوله کشی ها، هر ۱۰ الی ۱۵ روز و تنها به مدت ۲ الی ۳ ساعت انجام می‌شود و این در حالی است که آب به برخی خانه ها می‌رسد و به بعضی دیگر از منازل به دلیل فشار کم نمی‌رسد. لاجرم خانواده‌هایی که آب به خانه‌های آنها نمی‌رسد مجبور به تامین آب شرب با تانکر هستند. تهیه آب نوشیدنی با تانکر نیز مشکلاتی دارد و اگر درخواست کنیم با تاخیر یک روزه به محل می‌آید. متاسفانه مسئولان به وعده خود عمل نکردند، در حالی که ما جزو فاز یک هستیم.


بیشتر بخوانید

آبرسانی به غیزانیه با تانکر

مشکلات آبرسانی به غیزانیه با اجرای فاز دوم رفع می شود

آریا خاکی مدیر امور آب و فاضلاب روستایی اهواز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پس از بهره برداری از فاز اول پروژه آبرسانی به روستا‌های بخش غیزانیه، آبرسانی پایدار در برخی روستا تحقق یافته و در همین حال تعدادی از دیگر روستا‌ها دارای تنش آبی هستند که ناشی از شبکه توزیع و خطوط فرعی است و پس از تکمیل طرح و اجرای فاز دوم پروژه، مشکلات آب نوشیدنی این روستا‌ها نیز برطرف می‌گردد.


بیشتر بخوانید

او افزود: فاز دوم آبرسانی به بخش غیزانیه نیز در حال اجرایی شدن است. این طرح در ۴ جبهه و در طول مسیر بین صفیره و نزهه انجام می شود و امیدواریم تا پایان شهریور ماه به بهره برداری برسد تا مشکلات همه روستا‌های دارای تنش آبی در بخش غیزانیه مرتفع شود. اقداماتی به شکل رینگ و اتصال نقاط پر فشار به کم فشار نیز در حال انجام است تا فشار شبکه تعدیل شود.

طرح آبرسانی به غیزانیه

نرسیدن آب به برخی روستا‌های غیزانیه پس از افتتاح فاز یک آبرسانی 

حمید ساکن روستا عوده در بخش غیزانیه که قرار بود پس از افتتاح فاز نخست آبرسانی، مسائل مربوط به تامین آب شرب در این مناطق برطرف شود، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از ۳ هفته پیش مسئولان وعده دادند که مشکلات آب رفع شود، اما همچنان از طریق تانکر، آب نوشیدنی خود را تامین می‌کنیم. می‌گویند فاز یک بهره برداری شده و آبرسانی پایدار وجود دارد، در حالی که اصلا چنین نیست و پس از افتتاح نخستین طرح نیز تاکنون فقط یک بار و به مدت ۶ ساعت از آب پایدار استفاده کردیم.

یکی دیگر از روستاییان نیز با بیان اینکه قرار بود پس از افتتاح فاز یک آبرسانی به غیزانیه، آب پایدار به ۳۷ روستا برسد و ما نیز جزو همان روستا‌ها هستیم، اظهار کرد: به ما قول دادند روزانه به مدت ۱۰ ساعت آب در لوله‌ها جاری گردد، اما چنین اتفاقی هنوز رخ نداده است. اگر روزانه ۴ ساعت هم آبرسانی پایدار به روستای ما انجام شود، خدا را شکر گذاریم، در حالی که چنین نیست.

مردم غیزانیه در انتظار رسیدن آب

 روستاییان غیزانیه راضی از افتتاح طرح نخست آبرسانی 

در سوی دیگر و در روستای مشرحات یکی از زنان روستایی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هم اکنون بصورت شبانه روزی آب در لوله‌ها است، در حالی که قبلا روزانه تنها یک تا ۲ ساعت آب وجود داشت.

زنی دیگر ما را به سمت نخلی می‌کشد و می‌گوید: پیشتر باید برای این درخت آب می‌خریدیم، در حالی که اکنون نیازی نیست و پس از افتتاح فاز نخست مشکلات تقریبا برطرف شده و تنها مشکل موجود قطعی آب در برخی مواقع از روز است، اما در کل وضعیت به مراتب بهتر شده است.


بیشتر بخوانید

استاندار خوزستان و مدیرعامل آب و فاضلاب استان بار‌ها نسبت به رفع مشکلات آب نوشیدنی ۳۷ روستای غیزانیه با افتتاح و بهره برداری از فاز نخست آن تاکید کرده بودند و این درحالی است که برخی مردم خرسند و عده‌ای دیگر از نبود آب و محقق نشدن وعده‌ها ناراضی هستند. حالا که برطرف شدن مشکلات در روستا‌های زیر چتر فاز نخست در گرو بهره برداری از فاز دوم است، عزم راسخ و اقدامات جهادی را در جهت حل مشکلات مردم غیزانیه می‌طلبد.

آب بازی کودکان در غیزانیه

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۵ ۰۴ تير ۱۳۹۹
عالی بود ایول
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۶:۱۵ ۰۴ تير ۱۳۹۹
همش دروغه. همش برا عوام فریبیه.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۱۶ ۰۴ تير ۱۳۹۹
دمتون گرم ک پیگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۴ تير ۱۳۹۹
بعد چهل زود باشید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۴ تير ۱۳۹۹
از دولت تدبیر و امید همین قدر بیشتر انتظار نیست .
Germany
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۴ تير ۱۳۹۹
برادر بیا ببین چه گرمایی خوزستان واقعا خجالت اور برای امریکا خط ونشان میکشه روحانی ولی مردم خودمون از تشنگی هلاک شدند.همه اش وعده و وعید.خوزستان مظلوم.بیچاره ها از تشنگی راه بستند میگن مجوز نداشتند آیا شما مجوز میدید والله نه.ملت نجیب خوزستان له شدند.
آخرین اخبار