وزیر راه و شهرسازی:

قیمت واحد‌های مسکن ملی هنوز مشخص نیست

اسلامی گفت:سال گذشته قیمت‌ مسکن ملی ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان تعیین شده بود که اکنون قیمت این نوع مسکن هنوز قطعی نیست.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سعی کرده ایم فاصله بین عرضه و تقاضا را در طرح اقدام ملی مسکن کاهش دهیم گفت: تمامی موانع بر سر راه ساخت مسکن از جمله عدم همکاری یا نبود منابع و تسهیلات را در این بخش از بین برده ایم.

او ادامه داد: تمامی جاذبه‌ها برای جذب سرمایه گذار را طی سال ۹۸ همزمان با شروع پروژه‌ها فراهم کرده ایم و امروز در شرایطی هستیم که تمامی سازندگان با آگاهی و با اراده کامل وارد پروژه‌ها می‌شوند.

اسلامی ادامه داد: انجمن انبوه سازان هم به صورت پایلوت پروژه‌هایی را در کشور اجرا کرده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امروز سعی کرده ایم از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم و از سوی دیگر استفاده حداکثری از صنعتی سازی را در حوزه ساخت و ساز ایجاد کنیم چرا که صنعتی سازی زمینه ساز کاهش هزینه‌ها می‌شود.

او اظهار کرد: سعی کرده ایم صنعتگران را به استفاده از تکنولوژی تشویق کنیم و کارخانجات هم در اجرای پروژه‌ها همکاری لازم را با ما داشته اند.


بیشتر بخوانید:

ساخت واحد‌های مسکن تهرانسر سه‌شیفته انجام می‌شود


اسلامی به آخرین وضعیت کارت مصالح ساختمانی هم اشاره کرد و گفت: از طریق دو روش این کارت را دنبال کرده ایم که از طریق تفاهم نامه با بازار تهاتر ایرانیان این کارت‌ها را به سازندگان عرضه کرده ایم و روش دیگر هم در قالب تفاهم نامه بین بنیاد مسکن و بانک مسکن تعریف شده که بنیاد مسکن از طریق این کارت‌ها ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کرده است.

وزیر راه و شهرسازی به آخرین وضعیت بازار اجاره هم اشاره کرد و گفت: سعی کرده ایم در این زمان آرامش را در بازار حاکم کنیم که برای مستاجران دو بسته تدوین کرده ایم که این بسته‌ها در ستاد اقتصادی دولت و شورای عالی مسکن در حال تدوین و جمع بندی است و ما تسهیلاتی را در قالب کرونایی و غیر کرونایی به مستاجران عرضه می کنیم.

او گفت: با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد که بخشی از آن‌ها ویلایی هستند که جزو خرید مردم محسوب نمی‌شود و طبق ارزیابی‌های صورت گرفته استطاعت خرید جامعه هدف ما به شدت کاهش یافته است.

اسلامی بیان کرد: با کاهش قدرت خرید مردم میزان متراژ‌های مورد نظر این افراد هم کمتر شده به طوری که هم اکنون نیاز عمده جامعه برای خرید مسکن با متراژ‌های زیر ۸۰ متر است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن خانه دار کردن ۷ دهک جامعه را در برنامه داریم گفت: تمهیداتی را  برای دهک‌های ۸؛ ۹ و ۱۰ در نظر گرفته ایم و دهک‌های یک و ۲ هم از طریق سازمان‌های حمایتی مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، انجمن خیرین مسکن ساز، کمیته امداد و سازمان بهزیستی صاحب مسکن می‌شوند و دولت هم برای دهک‌های ۳ تا ۷ هم سه نوع واگذاری را در نظر گرفته است.

او به این نوع واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: یک روش مربوط به واگذاری زمین و مسکن‌های ۹۹ ساله است دومین طرح مربوط به واحد‌های مشارکتی است که دهک‌ ۷ جامعه را پوشش می‌دهد و روش سوم هم مربوط به شهرک سازی و یا پرداخت تسهیلات است که در حریم شهر‌ها زمین‌های مرغوبی وجود دارد که به سازندگان برای ساخت سکونتگاه ارائه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری بخش خصوصی هر چه سریعتر بتوانیم این شهرک‌ها را به بهره برداری برسانیم.

اسلامی اظهارکرد: سرعت بخشیدن  به عرضه مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و امیدواریم با توجه به مصوباتی که در شورای پول و اعتبار برای پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها انجام شده بتوانیم بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کنیم.

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با تغییر قیمت واحد‌های مسکن ملی با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن هم گفت: با توجه به زمین‌هایی که در شهر‌های مختلف انتخاب کرده ایم میانگین قیمت برای هر متر مربع از این واحد‌ها ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است که با توجه به افزایش ارزش زمین‌ این قیمت‌ها هم تغییر خواهد کرد که هنوز هیچ قیمتی برای این واحد‌ها در نظر نگرفته ایم و آخرین قیمت‌ها مربوط به سال گذشته بوده است.

بازگشایی مرز‌های ترانزیت بین المللی با سه کشور

وزیر راه و شهرسازی به بازگشایی مرز‌ها هم اشاره کرد و گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که صورت گرفته برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نصب تونل‌های ضد عفونی در مرز‌ها مرز ترکمنستان، پاکستان و ترکیه بازگشایی شده و به زودی مرز خودرویی این کشور‌ها هم باز می‌شود.

او درباره متروی پرند هم گفت: هم اکنون در پرند قطار حومه‌ای وجود دارد و پروژه مشترکی هم بین متروی تهران و شهر جدید پرند در حال اجرا است که به زودی با توجه به زیر ساخت‌هایی که در شهر پرند وجود دارد به مرحله اجرایی می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار