در گفت‌و‌گوی ویژه خبری مطرح شد؛

دلایل عدم بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور

دلایل عدم برگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اولتیماتوم دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات امشب ۲ تیرماه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مورد بررسی قرار گرفت.

لاهوتی با اشاره به اینکه کارت بازرگانی را وزارت صمت و سازمان های استانی صادر می کنند گفت: اشکال اساسی در صدور کارت وجود دارد. وقتی مدارک مورد درخواست سازمانهای صمت به اتاق بازرگانی ارائه می‌شود اتاق موظف است اگر ضوابط رعایت شده باشد آن را برای سازمان ها صادر کند.

او با اشاره به اینکه مدارک را بر اساس تعریفی که وجود دارد ارسال می‌کنیم و اگر تایید آن از سوی سازمان بیاید کارت را در اختیار متقاضی قرار می‌دهیم افزود: صدور کارت بازرگانی به منزله مجوز است و تخلفات پس از آن رخ می دهد.

 

دلايل عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور

 
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران با اشاره به مهمترين دلايل عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: از ۲۲ فروردین سال ۹۷ صادرکنندگان مکلف به بازگشت ارز حاصل از صادرات‌شان شدند به طوری که در ماه‌های اول مشکلاتی پیش پای صادرکنندگان بود تا اینکه با اقدامات انجام شده تا حدودی موانع برطرف شد و بانک مرکزی از بازگشت ارز تا اواسط سال ۹۸ ابراز رضایت کرد.

او تصریح کرد: کارت‌های بازرگانی ما امروزه به صورت جنرال هستند یعنی هر کالایی را می توانند صادر یا وارد کنند. کارت‌های بازرگانی باید در وهله اول تخصصی شوند، عضویت در تشکل ها می‌تواند به عنوان راستی آزمایی و تعیین اهلیت تولید کننده و یا صادر کننده باشد.
 
این مقام مسئول گفت: هفت هزار کارت در سال گذشته صادر شده است، کارت های جدید الصدور به راحتی توانستند مبالغ هنگفتی را صادرات داشته باشند ، باید برای کارتهای دور اولی سقفی در نظر گرفته می‌شد.
 
‌لاهوتی ادامه داد: متاسفانه صادرکنندگان بزرگی هستند که ارزشان را به چرخه اقتصادی بازنگردانده اند ، صادرکنندگان عمده ما با مسئله بازگشت ارز به سامانه نیما مواجه هستند. صادر کنندگانی که کالا به عراق صادر می کنند برای واردات در مقابل صادرات امکان نقل و انتقال پول ندارند چراکه سیستم بانکی عراق کارآمد نیست.

 


بیشتر بخوانید:


چه تعداد کارت بازرگانی صادر شده است؟

زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آمار کارت‌های بازرگانی صادر شده و میزان ارز آوری آن‌ها افزود: ۲۰ هزار کارت بازرگانی صادر شده است. ۱۵ هزار و ۳۰۰ کارت اساسا هیچ ارزی وارد کشور نکرده اند به طوری که میزان ارزآوری ۸ میلیارد دلار بوده است.

او افزود: هزار و ۴۲۵ کارت صفر تا ۵۰ درصد ارز آوری داشته اند، لذا ۲ هزار کارت بیشتر از ۵۰ و کمتر از ۱۰۰ درصد و هزار و  ۴۶۴ کارت ۱۰۰ درصد ارزآوری داشته اند.

بانک مرکزی تسهیلات زیادی را برای صادرکنندگان قائل شده است

صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی طی تماس تلفنی با اشاره به علت عدم برگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور افزود: ۱۹ هزار و ۱۷۶ صادرکننده در کشور داریم به طوری که تعداد صادر کنندگان فعال ۱۶ هزار و ۴۳۵ نفر با سهم واردات ارز به کشور هستند لذا تا پایان سال ۹۷ این سهم مبلغ ۲۵ میلیارد دلار معادل ۲۷ میلیارد یورو است.

کریمی با اشاره به اینکه تعداد کثیری از صادرکنندگان ارزشان را به چرخه اقتصادی باز نگردانده اند افزود: این در حالی است که آن‌ها موظف بودند که ارز ناشی از صادرات را به چرخه اقتصادی بر گردانند لذا باید ارز به چرخه رسمی اقتصاد برگردد تا نیاز‌های واقعی تامین شود.

او با اشاره به اینکه بانک مرکزی تسهیلات زیادی را برای صادرکنندگان قائل شده است ادامه داد: بانک مرکزی در مدت زمان بازگشت سخت‌گیری نداشته است لذا برای واحد‌های تولیدی و دارویی نیز تسهیلات ویژه‌ای قائل شده‌ایم، اما یک گروه از صادرکنندگان همکاری نکردند به طوری که ۶.۸ میلیارد یورو به چرخه اقتصادی باز نگشته است این در حالی است که با همکاری دستگاه اجرایی می‌توان نرخ‌های ارز را تعدیل کرد.

دستگاه های دیگر با بانک مرکزی همکاری خوبی  ندارند

 
عزیز نژاد کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در سال ۹۷ دولت تصمیم گرفت و مدیریت بازار ارز را به بانک مرکزی داد گفت: تا اواسط سال ۹۸ خوب پیش رفتیم اما دستگاه های دیگر با بانک مرکزی همکاری خوبی نداشتند. بانک مرکزی تسهیلات را برای صادرکنندگانی که حداقل ۷۰ درصد ارزشان را به چرخه اقتصادی برگرداندند به عنوان معافیت ارزش افزوده در نظر گرفت.

او با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی در تعامل با صادرکنندگان درست عمل نکرد ادامه داد: بخش خصوصی در تعامل با بخش دولتی اعتمادش را از دست می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تصمیمات خلق الساعه باعث بی ثباتی در کسب و کار می شود اظهار داشت: متاسفانه کسانی که در این بازار بزرگ درست عمل می کنند تنبیه می شوند. کارت بازرگانی اجاره ای باید از بین برود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محقق
۲۳:۵۳ ۰۲ تير ۱۳۹۹
زیادپیچیده نیست چوندستبزرگان درکار است کسی جرات بازخواست دارد
آخرین اخبار