بندر خرمشهر، دومین بندر بزرگ کانتینری کشور را بیشتر بشناسید

بندر خرمشهر در منتهی الیه جنوب غربی جلگه خوزستان از زیر ساخت‌های مناسب بازرگانی برای مبادلات کالا برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، خرمشهر، یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان است، این شهر در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود، کارون و در ناحیه‌ای باتلاقی و پست در دلتای رودخانه اروندرود قرار گرفته است، خرمشهر همچنین در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق قرار دارد  و از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.

استقرار بندر خرمشهر در کنار رود اروند، این بندر را به عنوان مسیر اصلی و پایانه مناسب برای سه کشور ایران، عراق و کویت در مبادلات تجاری ایجاد کرده است.

این بندر یکی از بنادر کانتینری کشور در خلیج فارس است و به دلیل همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و سیاسی محسوب می شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان فرصت مناسبی جهت سرمایه گذاری فراهم کرده است.

بندر خرمشهر، دومین بندر بزرگ کانتینری کشور

بندر خرمشهر، دومین بندر کانتینری کشور و ظرفیت پذیرش کشتی هایی با آبخور ۶ متر را دارا است، ظرفیت بندر خرمشهر برای تخلیه کالای عمومی بین چهار هزار تا شش هزار تن در روز است.

تعدادی از رانندگان کامیون که بارشان کالای مرغوب ایرانی بود در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفتند: بار ما پروفیل و میلگرد است و از شهرک صنعتی شمس آباد تهران و دزفول به بندر خرمشهر آمدیم تا این محصولات را به کشورهای همسایه از جمله عراق ترانزیت کنیم.

کشورهای حوزه خلیج فارس ، بزرگترین شرکای تجاری ایران

کشورهای حوزه خلیج فارس بزرگترین شرکای تجاری ایران و یکی از پرطرفدارترین کشورها جهت خرید کالاهای مرغوب ایرانی هستند.

اسعدی مدیرکل بندر خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: هم اکنون بخش قابل توجهی از صادرات کالا به کشور‌های حاشیه خلیج فارس از طریق مسیر دریایی بندر خرمشهر صورت می پذیرد که نرخ حمل مناسب و کاهش تعرفه‌های تخلیه و بارگیری و نزدیکی مسافت به کشور‌های همجوار جاذبه مطلوبی را برای سرمایه گذاران و صادر کنندگان فراهم کرده است.

ایجاد و راه اندازی خط کانتینری یخچالی از مسیر دریایی بندر خرمشهر به کشورهای همجوار 

مدیرکل بندر خرمشهر همچنین گفت: علیرغم تحریم های ظالمانه و شیوع کرونا و توقف فعالیت های بندری و دریایی در بیشتر کشورهای جهان، بندر خرمشهر توانست با راه اندازی خط کانتینری یخچالی و افزایش صادرات کالاهای کانتینری،  تحریم ها را با تکیه بر تمام ظرفیت ها و زیرساخت های مناسب این بندر کم اثرتر کند و ارزآوری بیشتری برای کشور رقم بزند.

او تصریح کرد: گمرک خرمشهر تنها در سه ماهه نخست سال ۹۹، نسبت به مدت مشابه پارسال، میزان کالاهای صادراتی خود را ۷۴ درصد افزایش داده و از این طریق ۸۳ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورده است.

بندر خرمشهر، دومین بندر بزرگ کانتینری کشور

مدیرکل بندر خرمشهر افزود: در عملیات تخلیه و بارگیری صادراتی توانستیم به رکورد بی سابقه‌ای در تاریخ فعالیت‌ها دست یابیم.

او گفت: عمده کالا‌های صادراتی غیرنفتی از بندر خرمشهر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همجوار را کالا‌های فله خشک، کالا‌های کانتینری خشک و کالا‌های کانتینری یخچالی تشکیل می‌دهد.

افزایش صادرات سرامیک و آهن از مسیر دریایی بندر خرمشهر به عراق

اسعدی افزود: در راستای افزایش جذب کالا‌های صادراتی از مسیر دریایی بندر خرمشهر از جمله سرامیک و انواع آهن آلات اقدامات و هماهنگی‌های لازم با تجار، صاحبان کالا و شرکت‌های کشتیرانی برای صادرات کالا به کشور عراق که پیش از این از مسیر چذابه صورت می گرفت انجام شده است.

او حجم سرامیک و آهن آلات صادر شده طی دو ماهه امسال را ۴۳ هزار و ۶۵۷ تن عنوان کرد و افزود: این میزان توسط دو هزار و ۳۶۹ دستگاه کامیون بارگیری شده است.

روند صادرات کالا به کشورهای همسایه ادامه دارد

سلیمانی مدیرکل گمرک خرمشهر هم با بیان اینکه  مقصد کالاهای صادراتی ما کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه است، گفت:کالاهایی که به این کشورها صادر می شوند عمدتا کلینکر ، کاشی ، سرامیک ، میوه ، تره بار ، انواع حبوبات ، سنگ نما ، تیر آهن ، فلزات ، میلگرد و علوفه دام است. 

بندر خرمشهر، دومین بندر بزرگ کانتینری کشور

او در ادامه به وزن کالاهای صادراتی از گمرک خرمشهر اشاره کرد و گفت: وزن کالاهای صادراتی از گمرک خرمشهر، در سال ۹۹ با ۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به ۴۳۶۷۵۲ تن رسیده است.

بندر خرمشهر ، دروازه ای بزرگ برای تجارت ، ترانزیت کالا و تردد شناورها

این بندر با ۲۰ پست اسکله در شمال غربی خلیج فارس حالا شاهد ۶۵ درصد رشد صادرات در زمینه کالاهای غیرنفتی است.

مدیرکل بندر خرمشهر گفت: از تمام ظرفیت های بندر خرمشهر استفاده شده  و صادرات غیرنفتی را جایگزین واردات کردیم. در شرایطی که کرونا بسیاری از فعالیت های تجاری و اقتصادی را مختل کرده، ترانزیت کالا و تردد شناورها در بندر آزاد تجاری خرمشهر، افزایش قابل توجه صادرات را به ارمغان آورده است.

صادرات ۳۰ میلیون دلار کالا به عراق از بندر خرمشهر

سیدعلی موسوی معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکار منطقه آزاد اروند هم گفت: در سه ماه نخست امسال ۳۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی از بندرخرمشهر به کشور عراق صادر شده ‌است.

او با اشاره به بسته شدن مرز شلمچه به علت شیوه ویروس کرونا گفت: صادرات کالای غیر نفتی طی چهار ماه امسال از بندرخرمشهر انجام و کالاهای مورد نیاز عراق از طریق مرزآبی ارسال می شد.

بندر خرمشهر، دومین بندر بزرگ کانتینری کشور

بندر خرمشهر با توجه به تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا با راه اندازی خط کانتینری یخچالی و افزایش صادرات کالا‌های کانتینری توانسته است تحریم‌ها را با تکیه بر تمام ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های مناسب این بندر کم اثر‌تر کند و این نشان از آغاز یک حرکت جهش دار برای رونق اقتصادی ایران است، طوری که این بندر تنها در سه ماه نخست سال ۹۹ بیش از ۸۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری را رقم زده است.

گزارش از هدی دریس

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.