رای مثبت دموکرات‌ها به طرح انتخاب واشنگتن دی سی به عنوان پنجاه و یکمین ایالت آمریکا

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به طرح ایالت شدن واشنگتن دی سی به عنوان پنجاه و یکمین ایالت آمریکا رای مثبت دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی رادیو ملی آمریکا (ان پی آر)، طرح ایالت شدن واشنگتن دی سی به عنوان پنجاه و یکمین ایالت آمریکا دیروز جمعه با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۸۰ رای مخالف مطابق با جهت گیری‌های حزبی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و انتظار می‌رود این طرح با مخالفت جمهوری خواهان سنای آمریکا مواجه شود.

چندین دهه است که ساکنان منطقه واشنگتن دی سی به رغم پرداخت مالیات از حق نمایندگی در کنگره بی بهره اند. ساکنان بیش از ۷۰۰ هزار نفری واشنگتن دی سی (منطقه کلمبیا) برغم داشتن جمعیتی بیشتر از وایومینگ یا ورمونت، نماینده‌ای را ندارند که در مجلس یا سنای آمریکا به نفع آن‌ها رای بدهد.

طرح ایالت شدن واشنگتن دی سی که با حمایت «الینور هولمز نورتون» عضو بدون حق رای منطقه کلمبیا به رای گذاشته شد بیش از ۲۲۰ حامی مالی دارد و انتظار تصویب آن در مجلس آمریکا می‌رفت.

نورتون با اشاره به اینکه طرح او، شخصی و سیاسی است، گفت: «پدربزرگ عزیزم که از ویرجینیا به منطقه کلمبیا آمده بود آزادی را بدست آورد، اما برابری نه. به همین دلیل من این طرح را حداقل برای خانواده ام می‌دانم: من آن را به پدربزرگ عزیزم ریچارد هولمز تقدیم می‌کنم.»

این برای اولین بار از سال ۱۹۹۳ است که کنگره به ایالت شدن واشنگتن دی سی رای داده است؛ مسئله‌ای که برای چندین دهه مورد بحث بوده است.

دموکرات‌ها امروز تلاش کردند تا بر رای گیری، حق نمایندگی و عدالت نژادی تاکید کنند که همه آن‌ها راهبرد سیاسی در خصوص ایالت شدن واشنگتن دی سی را تقویت می‌کند.

تصویب در سنای تحت کنترل جمهوری خواهان موضوع دیگری است.

سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه در سنای آمریکا سال گذشته به لائورا اینگراهام، مجری تلویزیونی گفته بود هرگونه تلاش دموکرات‌ها برای ایالت شدن واشنگتن دی سی، سوسیالیسم کامل در مجلس آمریکاست و مادامیکه من رهبر اکثریت سنا هستم، چنین چیزی به سرانجام نمی‌رسد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز تلاش‌ها برای ایالت شدن واشنگتن را به سخره گرفته و در ماه مه به نیویورک پست گفت: «چرا؟ چون ما می‌توانیم دو سناتور دموکرات و ۵ نماینده بیشتر داشته باشیم؟ نه متشکرم. چنین چیزی هرگز رخ نمی‌دهد.»

دولت ترامپ روز چهارشنبه در بیانیه‌ای رسما مخالفت خود را با طرح نورتون اعلام کرد و متعهد شد اگر این طرح روی میز رئیس جمهور برود، آن را وتو خواهد کرد.

تام کاتن، سناتور جمهوری خواه آرکانزاس نیز ۱۸ دقیقه در سنای آمریکا با عصبانیت از تلاش‌ها برای ایالت شدن واشنگتن صحبت کرد و آن را تلاش دموکرات‌ها برای کنترل قدرت برشمرد.

وی این پرسش را مطرح کرد:" اگر واشنگتن با ۷۰۰ هزار سکنه شایسته است تا ایالت شود، پس نیویورک سیتی با هشت میلیون شهروند، چقدر شایسته این عنوان است؟"

ساکنان نیویورک از طریق هیئت‌های ایالتی شان در مجلس و سنای آمریکا، در کنگره نماینده دارند.

نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۹ از یک مسیر طولانی برای تغییر افکار عمومی درباره ایالت شدن واشنگتن حکایت دارد: ۶۴ درصد از آمریکایی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کردند آن‌ها تصور می‌کنند این منطقه نباید یک ایالت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار