خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

اختلاف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکایی بر سر ماسک‌زدن!

در ادامه اختلافات دو حزب سیاسی اصلی در آمریکا، این بار موضوع «ماسک‌زدن» عامل تفرقه میان آنان شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، پوشاندن صورت و ماسک زدن در آمریکا به اقدامی نسبتا سیاسی تبدیل شده است. دموکرات‌ها اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی به منظور مهار همه‌گیری را خواستارند و شهر‌ها یکی پس از دیگر به طور محلی در این باره تصمیم گیری می‌کنند.

بیش از نیمی از ایالت‌های آمریکا که بخش عمده آن در جنوب و غرب این کشور واقع شده‌اند، شاهد گسترش دوباره آلودگی به ویروس کرونا هستند. «آن اسکاچت» معاون مرکز پیشگیری و مقابله با بیماری‌های آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد بسیاری از مردم تصور می‌کردند اوضاع در تابستان بهتر خواهد شد و حتی این اوضاع پایان خواهد یافت. اما اوضاع نه تنها بهتر نشد بلکه حالا میزان شیوع بیشتر است و این بسیار ناامیدکننده است.

دولت ترامپ برای آنکه گستردگی شیوع بیماری را نشان ندهد اطمینان می‌دهد آمار مرگ و میر روزانه در حال کاهش است. اما موارد جدید آلودگی به ویروس کرونا از زمان شیوع این ویروس در آمریکا بی سابقه است و به بیش از ۴۰ هزار مورد در سطح ملی رسیده است. در بسیاری از کانون‌های آلودگی مانند هیوستون در تگزاس و فونیکس در آریزونا میزان بستری بیماران در بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته که این نگرانی‌های بسیاری را به همراه داشته است.

در واکنش به این وضعیت، فرماندار جمهوری خواه آریزونا دوشنبه دستور تعطیلی کافه‌ها، باشگاه‌ها و سینما‌ها را برای دستکم ۳۰ روز آینده صادر کرد.


         بیشتر بخوانید:


برخلاف دموکرات ها، دونالد ترامپ در مکان‌های عمومی با ماسک ظاهر نمی‌شود. در مقابل جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری هم ماسک می‌زند. این رویکرد در میان مردم آمریکا نیز قابل مشاهده است. طبق نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پیو سه چهارم دموکرات‌ها می‌گویند به طور مرتب در مراکز تجاری و مغازه‌ها ماسک می‌زنند. در مقابل تنها نیمی از جمهوری خواهان از ماسک استفاده می‌کنند.

در حال حاضر استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی در دستکم ۲۰ ایالت از ۵۰ ایالت این کشور اجباری است. شماری از فرمانداران دموکرات از جمله در نوادا و کالیفرنیا از چند هفته پیش استفاده از ماسک را اجباری کردند و در برخی مناطق دیگر مانند اورگن از دوشنبه اجباری شده است. در ایالت‌های جمهوری خواه تگزاس و فلوریدا مقامات مردم را به استفاده از ماسک تشویق می‌کنند، اما تاکنون اجباری کردن آن را نپذیرفته‌اند. اما جکسون ویل در فلوریدا آخرین شهر بزرگی است که پس از شهر‌های بزرگ دیگر از جمله میامی استفاده از ماسک را اجباری کرده است. ترامپ قرار است در ماه اوت گردهمایی انتخاباتی خود را در این شهر برگزار کند. «کیلی مک‌اننی» سخنگوی ترامپ می‌گوید وی گفته است که با استفاده از ماسک مشکلی ندارد و باید توصیه‌های قضایی محلی را در این زمینه دنبال کرد.

یکی دیگر از تصمیماتی که در سطح محلی اتخاذ شده است این است که همه سواحل جنوب فلوریدا از جمله سواحل میامی در طول آخر هفته و همین طور در روز جمعه به مناسبت جشن ملی تعطیل خواهند بود. شهرداری میامی بیچ استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی را اجباری کرده است و نقض این حکم جریمه ۵۰ دلاری را به دنبال خواهد داشت. در میامی تهدید تعطیلی دستکم ۱۰ روزه مغازه‌ها در صورت عدم پایبندی به توصیه‌های بهداشتی مطرح شده است. در لس آنجلس هم تصمیم بر آن شده است که سواحل در روز‌های پایان هفته بسته شوند تا به این ترتیب از شیوع آلودگی جلوگیری شود.

در برابر این میزان تصمیمات متفاوت تقاضا برای اجباری شدن استفاده از ماسک در فضا‌های عمومی در سطح ملی که باید با دستور دونالد ترامپ صورت گیرد به ویژه از سوی «اندرو کومو» فرماندار دموکرات نیویورک افزایش یافته است. کومو می‌گوید کاخ سفید از همان ابتدا در حال انکار ویروس کروناست.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها ۱۳ ایالت از جمله ایالت‌های پرجمعیت کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا، طی چهار هفته آینده میزان مرگ و میر بیشتری را متحمل می‌شوند. احتمال می‌رود تا ۱۸ ژوئیه ۵ تا ۲۰ هزار نفر به شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا افزوده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار