باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

طراحی و تولید نسل جدید حفاظت اشعه x مبتنی بر تعلیق / انجام عمل جراحی با نسل جدید روپوش‌های معلق

انجام عمل‌های مبتنی بر فلوروسکوپی و اشعه ایکس برای جراحان حساسیت‌های ویژه‌ای که دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این اِپرون‌های سنگین وزن که تحمل آن‌ها در طولانی مدت طاقت‌فرسا ست، به مرور زمان آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را به سیستم اسکلتی- عضلانی و سیستم عصبی و مغزی جراح وارد می‌کند.

این موارد و بسیاری از مشکلاتی این چنینی، گروهی از جوانان متخصص و مبتکر مشهدی را در قالب مجموعه‌ای تحت عنوان تپش آفرین شرق،را بر آن داشت تا برای نخستین بار در کشور دست به طراحی نمونه‌های منحصر بفردی از اپرون‌های جراحی بزنند.
 
این نسل جدید از لباس‌های محافظ اشعه ایکس با توجه به شاخصه‌هایی که دارد نه تنها در قیاس با تنها نمونه خارجی مشابه خود از مزایای بسیار زیادی برخوردار است، بلکه موجبات صرفه‌جویی و ممانعت خروج ارز از کشور را نیز فراهم کرده است.
 

بی وزنی کامل، حفاظتی فراتر از انتظار

تولید روپوش معلق حفاظت از اشعه ایکس

حسن برمکی ناظر فنی مورد تأیید اداره کل تجهیزات پزشکی کشور، برداشتن باری از دوش جامعه پزشکی کشور و افزایش طول عمر کاری جراحان را از جمله اهداف و انگیزه‌های ساخت این نسل از محافظ‌های اشعه x دانسته و در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: این دستگاه برای اولین بار در ایران بر اساس تکنولوژی روز دنیا و با طرحی الهام گرفته از البسه دوران هخامنشی طراحی و تولید شده است.

او می‌افزاید: این محصول تکنولوژیکی که پاوان نام‌گذاری شده است، ویژگی‌هایی فراتر از شرکت با سابقه بایوترونیک آلمان به عنوان تنها رقیب خود در جهان دارد و در دو نسخه به صورت همراه با سپر سربی (حفاظتی به مراتب بالاتر از اپرون‌های موجود) و نسخه قابل استفاده با اپرون‌های موجود تولید شده است که قابلیت استفاده در جراحی مختلفی نظیر عمل آنژیوگرافی، ابلیشن، کاشت پیس میکر، انواع جراحی‌های ارتوپدی، برخی جراحی‌های مغز و ... را دارد.

این طراح سیستم‌های بایومدیکال با بیان این مطلب که نظام سلامت کشور، هزینه‌های زیادی صرف آموزش و تربیت یک متخصص می‌کند و عدم توجه به مشکلات موجود سبب کاهش طول عمر کاری مفید پزشک می‌شود، ادامه می‌دهد: گروه طراح و سازنده این شیوه نوین محافظتی در تلاش است تا با به کارگیری علم و تکنولوژی روز دنیا بستر ارتقاء سلامت متخصصین، افزایش طول عمر کاری، کاهش هزینه‌های نظام سلامت و بهبود خدمات پزشکی شود.
 

کاهش هزینه، طراحی نمونه

تولید روپوش معلق حفاظت از اشعه ایکس

  • او در خصوص معرفی و تبیین ویژگی‌های روپوش‌های پاوان که در دو مدل طراحی و به تولید رسیده است، تصریح می‌کند: در کنار بی‌وزنی و راحتی در هر دوی این مدل‌ها، امکان استفاده از اپرون‌های موجود دیگر نیز از ویژگی‌های منحصر به فرد این دستگاه‌ها می‌باشد که ضمن کاهش هزینه، آزادی حرکت فراوانی را در حین انجام جراحی فراهم می‌آورد.

    ناظر فنی مورد تأیید اداره کل تجهیزات پزشکی کشور، تاکید می‌کند: دستگاه پاوان ۰۱، با استفاده از مکانیزم تمام مکانیکی، اپرون سربی را تعلیق کرده، بنابراین پزشک متخصص بدون تحمل کمترین وزنی، امکان انجام جراحی را خواهد داشت.

    بیشتر بخوانید:
  • "قاشق یار" به یاری بیماران مغز و اعصاب می آید
  • جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی همگام با  فرهنگ سازی مهندسی 
  • تولید داخلی ونتیلاتور در مشهد در شرایط حساس کرونایی باید ثبت تاریخی شود

    برمکی اظهار می‌کند: دستگاه پاوان ۰۲، نیز همانند مدل قبلی و مبتنی بر مکانیزم تمام مکانیکی، محافظ سربی را تعلیق کرده و با امکان چرخش ۱۴۰ درجه، جابجایی افقی ۱۵۰ سانتی متری و دَوران ۳۶۰ درجه هیچ محدودیتی در عملکرد پزشک ایجاد نمی‌کند.

    او می‌افزاید: محافظ سربی چند لایه این دستگاه، در عین بی‌وزنی کامل، حفاظتی فراتر از انتظار را برای جراح به ارمغان ‎‌آورده و به کمک ساختار ویژه به‌کار رفته در آن، میزان تعریق حین جراحی نیز به شدت کاهش می‌یابد.

عملکرد آزاد، سبک و منعطف پزشک

تولید روپوش معلق حفاظت از اشعه ایکس

محمد طیبی استاد گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره می‌گوید: در عمل‌های مبتنی بر فلوروسکوپی، پزشک برای محافظت خود از لباس‌های سربی بسیار سنگین استفاده می‌کند که طبق استاندارد، محدوده وزنی اپرون تا ۱۰ کیلوگرم است و اکثر موارد، یک پزشک تا ۶ ساعت در روز را در اتاق عمل و با این البسه سنگین می‌گذراند که این امر در دراز مدت سبب بروز مشکلات زیادی می‌شود.

او می‌افزاید: آرتروز ستون فقرات و مفاصل اندام‌های تحتانی، بیرون زدگی دیسک‌های بین مهره‌ای، تعریق شدید، عدم تمرکز، خستگی فرسایشی، کاهش عمر کاری پزشک، دوره نقاهت طولانی پزشک پس از جراحی ارتوپدی و و کاهش و از دست دادن روز‌های کاری و همچنین تحمیل هزینه‌های گزاف به نظام سلامت کشور بخشی از این مشکلات محسوب می‌شوند.

سدی مقابل اشعه ایکس

تولید روپوش معلق حفاظت از اشعه ایکس

معاون درمان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به طراحی و ساخت نسل جدیدی از لباس‌های محافظ اشعه ایکس توسط مبتکران جوان مشهدی ادامه می دهد: با استفاده از این شیوه نوین حفاظتی که بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و قابل رقابت با برترین تولیدات معتبرترین شرکت‌های اروپایی و آمریکایی است، پزشک می‌تواند حفاظت کامل در برابر اشعه را بدون تحمل وزن اپرون سربی و در عین حال چالاکی و راستی در هنگام عمل را در کنار هم داشته باشد.

طیبی در مورد برخی از ویژگی‌های پاوان بیان می کند: تعلیق (بی وزنی) کامل محافظ سربی و جراحی بدون تحمل کوچکترین فشار وزنی بر نواحی گردن، شانه‌ها، کمر، مفاصل زانو و مچ پا، سهولت در حرکت، آزادی عمل کامل، استریلیته آسان و کامل، افزایش بهره‌وری جراح متخصص، امکان جابجایی دستگاه بین اتاق‌های عمل، اشغال فضای کم در زمان عدم استفاده از دستگاه، امکان استفاده از اپرون‌های موجود و کاهش هزینه‌های خرید و همچنین سفارشی سازی در ابعاد و نوع آن بخشی از شاخصه‌های این لباس را شامل می‌شوند.

انتهای پیام//ف.ح

گزارشگر؛ فاطمه حسن زاده

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.