آسوشیتدپرس: کاخ سفید در سال ۲۰۱۹ از اقدام روسیه علیه سربازان آمریکایی آگاه شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد کاخ سفید در سال ۲۰۱۹ از اقدام روسیه علیه سربازان آمریکایی آگاه بوده است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد در اوایل سال ۲۰۱۹، مقامات کاخ سفید از پیشنهاد روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان آگاه بودند و این موضوع در بخش اطلاعات محرمانه به کاخ سفید ارجاع شده بود.

بنابر این گزارش، این موضوع در قالب گزارش خلاصه سازمان اطلاعات آمریکا دست کم یکبار در اختیار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا این زمان به همکاران گفته بود که او در مورد ارزیابی اطلاعات در مارس ۲۰۱۹ به ترامپ اطلاع داده بود.

کاخ سفید گفته است ترامپ در خصوص ارزیابی داده‌های سازمان اطلاعات مطلع نبوده و هنوز هم نیست.

جان بولتون دیروز دوشنبه از پاسخ به آسوشیتدپرس در مورد این موضوع خودداری کرد. او روز یکشنبه در مصاحبه با ان بی سی گفته بود ترامپ خواهان نادیده گرفتن تحرکات روسیه است.

«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص مطلع بودن رئیس جمهور آمریکا از توطئه ادعایی روسیه علیه نظامیان این کشور در افغانستان را مردود دانست.

مشاور کاخ سفید افزود از آنجائیکه چنین گزارش‌های رسانه‌ای به تائید جامعه اطلاعاتی آمریکا نرسیده، رئیس جمهور نیز در خصوص آن مطلع نشده است. با این حال دولت و از جمله پرسنل شورای امنیت ملی آماده پاسخگویی به شرایط مذکور بوده اند.

در همین راستا، جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت خارجه هنوز در حال تحقیق در خصوص ادعای اطلاعاتی مطرح شده در رسانه‌های این کشور است.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا به نقل از منابع خبری که خواسته بودند نامشان فاش نشود، ادعا کرد که دستگاه اطلاعات نظامی روسیه (GRU) به طور مخفیانه به شبه‌نظامیان نزدیک به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی یا سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان پیشنهاد پول کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز گذشته نیز مدعی شد افسران اطلاعاتی آمریکا و نیرو‌های عملیات ویژه در افغانستان از اوایل ماه ژانویه (دی) به مافوق‌های خود درباره «توطئه» مشکوک روسیه برای پرداخت پاداش به طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان هشدار داده بودند.

با این حال دونالد ترامپ با رد گزارش نیویورک تایمز مبنی بر اینکه او در جریان اطلاعاتی درباره گزارش‌های مربوط به حملات ادعایی به سربازان آمریکایی در افغانستان با حمایت روسیه در سال گذشته قرار گرفته است‏، از خود دفاع کرد. کاخ سفید نیز روز قبل این گزارش نیویورک تایمز را رد کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار