کشتن عنکبوت در خانه ممنوع!

با دلایل علمی به شما می‌گوییم که کشتن عنکبوت‌ها را فراموش کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر سؤال شما این است که «چگونه از شر عنکبوت خلاص شویم؟» به شما ثابت می کنیم که این کار اشتباهی است.

عنکبوت‌ها بخش طبیعی و سالم در اکوسیستم خانه ما و شما هستند. مطمئن هستیم که کار ما برای متقاعد کردن شما در صرف نظر از کشتن عنکبوت خیلی سخت است، اما بگذارید به شما توضیح دهیم که چرا بار دیگری که در خانه عنکبوت دیدید، نباید او را بکشید. با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را پیدا کنید.


بیشتربخوانید


عنکبوت‌ها؛ حشراتی زشت و ترسناک، اما مفید
خب، اول خودتان کمی فکر کنید ببینید چرا؟ درست است. چون همان طور که گفتیم بخش مهمی از اکوسیستم طبیعی و فضای داخل خانه و محل زندگی ما هستند و به خودی خود ارگانیسم‌ها یا موجودات زنده بی آزاری به شمار می‌روند.

خیلی از مردم فکر می‌کنند که باید فضای داخل خانه را از هر موجودی که جایش در دنیای طبیعت است پاک کنند، اما خیلی از عنکبوت‌ها هستند که می‌توانند در داخل خانه و بدون وارد کردن هیچ آسیبی به ما زندگی کنند. بعضی از عنکبوت‌ها به طور اتفاقی در خانه ما به دام می‌افتند و راه فرار ندارند و برخی دیگر، در یک دوره کوتاه مدت، سر و کله شان پیدا می‌شود و مدتی بعد هم بدون این که شما متوجه شوید غیبشان می‌زند.

کشتن عنکبوت در خانه ممنوع!

گونه‌های مختلف عنکبوت‌ها و فواید آن‌ها
خوب است بدانید عنکبوت‌ها در گونه‌های مختلفی هستند و برخی از انواع آن‌ها از زندگی کردن در محیط‌های سر پوشیده مثل خانه ما نهایت لذت را می‌برند، با شادی در کنار خانواده خود زندگی می‌کنند و عنکبوت‌های بیشتری را متولد می‌کنند.

این تنندگان معمولا مرموز و دور از چشم ما هستند و تقریبا تمام انواعی که ما با آن‌ها در داخل خانه و به رو می‌شویم موجوداتی مهربان، آرام و بی خطر هستند. حتی می‌توانند به شما خدمات خوبی هم ارائه دهند؛ مثلا آفت‌ها را بخورند یا برخی انواع عنکبوت‌های دیگر را نوش جان کنند.

عنکبوت اینجا، عنکبوت آنجا، عنکبوت همه جا
آماری که از خانه‌های ساخته شده در ایالت کارولینای شمالی در امریکا گرفته شد نشان داد عنکبوت‌ها در زیر سقف همه خانه ها، که بیشترشان به صورت شیروانی هستند، زندگی می‌کنند. رایج‌ترین گونه از این عنکبوت‌های خانگی عنکبوت پاشانه‌ای و عنکبوت تارتن یا بابالنگ دراز بودند.

عنکبوت پاشانه ای

هر دو گونه از این عنکبوت‌ها تار می‌تنند و برای شکار طعمه به انتظار می‌مانند. عنکبوت‌های بابالنگ دراز گاهی اوقات تارهایشان را به حال خود می‌گذارند و ترک می‌کنند تا عنکبوت‌های دیگر را در خانه شکار کنند. آن‌ها از طعمه خود تقلید می‌کنند تا در آخر فامیل خود را به عنوان شام شب میل کنند.

کشتن عنکبوت در خانه ممنوع!

عنکبوت بابالنگ دراز

با این که عنکبوت‌ها شکارچیان عمومی هستند، اما هر چیزی که گیرشان بیاید و بتوانند شکار کنند را می‌خورند. این حشرات به طور مرتب می‌توانند آفات مزاحم و حشراتی مانند پشه را که حامل بیماری هستند از بین ببرند. حتی برخی از عنکبوت‌های جهنده در خانه‌های آفریقا هستند که ترجیح می‌دهند پشه‌هایی که پر از خون هستند را بخورند. بنابراین، کشتن عنکبوت فقط به این معنی نیست که شما جان یک حشره تننده را گرفته اید بلکه می‌تواند به این معنی باشد که شما یک شکارچی قابل را از خانه خود بیرون انداخته اید.

ترس از عنکبوت
ترس از عنکبوت‌ها یک ترس طبیعی و به جا است، زیرا این حشرات پا‌های زیادی دارند و تقریبا همه آن‌ها زهرآلود یا سمی هستند. اما لازم است بدانید بیشتر عنکبوت‌ها سمی بسیار ضعیف دارند و حتی اگر دندان‌های نیش آن‌ها بتواند پوست انسان را بشکافد، باز هم نمی‌تواند برای انسان مشکلی ایجاد کند.

بی آزار بودن این حشرات تا حدی است که حشره شناسان خودشان را به عنوان طعمه سر راه عنکبوت‌ها قرار می‌دهند تا با گونه‌های مختلف آن‌ها آشنا شوند. حتی برخی از محققانی که در مورد عنکبوت‌ها مطالعه می‌کنند توانسته اند از طریق کار با این موجودات حیرت انگیز و مشاهده آن‌ها از نزدیک بر ترس خود غلبه کنند. اگر آن‌ها توانسته اند ترس خود را کنار بگذارند، حتما شما هم می‌توانید.

عنکبوت‌ها قصد حمله کردن به شما را ندارند و ترجیح می‌دهند تا جایی که می‌توانند از ما آدم‌ها دور باشند. اصلا ما برای آن‌ها خطرناک‌تر هستیم تا آن‌ها برای ما.

نیش زدن و گزش عنکبوت بسیار نادر است. با این حال چند گونه عنکبوت وجود دارند که از نظر پزشکی و طبی برای انسان حائز اهمیت هستند؛ مثل عنکبوت بیوه و عنکبوت رکلوس (عنکبوت ویولون). با وجود این که نیش زدن این دو گونه عنکبوت غیرمعمول و نادر است، اما می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود.

با عنکبوت‌های خانگی چه کنیم؟
اگر شما نمی‌توانید وجود این حشره را در خانه، آپارتمان، گاراژ یا هر جای دیگری در پیرامون خود تحمل کنید، به جای کشتن آن، در عوض سعی کنید آن را به دام بیندازید و در طبیعت رها کنید.

در صورتی که می‌توانید زندگی این حشره را در خانه هضم کنید، حضور آن در هر جایی که می‌بینید اشکالی ندارد. در واقع، خیلی هم طبیعی است. حتی ممکن است شما عنکبوت‌ها را به راحتی نبینید، اما به این معنی نیست که در خانه شما نیستند. حتما جایی مخفی شده اند و کلا دور از تیر رس چشم شما هستند.

کشتن عنکبوت در خانه ممنوع!

در نهایت، به ما توصیه می‌کنیم بار دیگری که در خانه با تار عنکبوتی مواجه شدید که یک عنکبوت روی آن جا خوش کرده است، نترسید و فقط سعی کنید رویکرد «زندگی کن و بگذار دیگران هم زندگی کنند» را در پیش بگیرید.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
اونی که این مطلب رو نوشته خیلی خره کدام دلیل علمی اگه بذاری بعد دوسال کل خونه رو میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۱۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام.
آقا این موجودات وحشتناک و خطرناک با ما همزیستی کنند که چی بشه؟ درشت تر بشن نیششون خوب اثر میکنه همین عنکبوت بابا لنگ دراز یه بزرگشو اگر بکشین و دقت کنین چه دندانهای وحشتناکی داره ! و عصبانیش کنین میبینین تهاجمی میشه. احتیاط شرط عقله!
Iran (Islamic Republic of)
پارسا عبدی
۱۵:۰۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اسکولی یا خودتو به اسکولیسم میزنی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
آقا رضا ما به عشق مولامون مدحشون میکنیم کسی نگفته ایشون نیاز دارند ما برای احترام این کار رو میکنیم و به خاطر شدت ارادت البته به نظر من هم برای یک پیام این مقدار مدح زیاد از حد بود و با کمتر از آن هم کار عمار جان راه میفتاد به هر حال ... یا علی (ع)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
پس چرا میگویند عنکبوت فقر میارد اگر زنده بماند
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۳:۴۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
امیرالمومنین حضرت امام معصوم علی ع داماد خلف صالح رسول الله ص پدر سیدین شیابین اهل الجنت پدر حضرت زینب س همسر فاطمه الزهرا س سیده النساءالعامین اهل الجنت ولی و پدر امت و پدر ایتام و دستگیر نیازمندان و بینوایان و راهنمای کوران و بی خردان حیدر کرار صاحب شمشیر ذوالفقار عادل صادق امین رسول الله ص اولین اسلام آورنده اسلام ناب محمدی ص بعد از رسول الله ص می فرمایند:
«خانه هایتان را از تارهای عنکبوت پاکیزه نگه دارید، چرا که مایه فقر است.» .
رسول الله ص می فرمایند نظافت نشانه ایمان است .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
سعیده
۱۸:۴۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
دقیقا فرمایش مولامون درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۲ تير ۱۳۹۹
البته فرمودند تار عنکبوت نه خود عنکبوت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۲ تير ۱۳۹۹
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
من هم میخواستم همین حدیث را یاد آوری کنم
خدا خیرتون بده
همین چند وقت پیش یه کلیپ دیدم از درآوردن عنکبوت از گوش یه بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
احسنت ،هزار آفرین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۳۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
احسنت نکته به جایی بود
ولی این همه خط تعریف و تمجید برای من که جالب نبود، چون اصولا ایشان نیازی به تمجید هیچ کسی ندارند، خصوصا اگر این طور بیش از حد متعارف باشد.
آخرین اخبار