موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

کرونا باز هم بساط برنامه‌های فرهنگی را جمع کرد / شر قانون ده درصدی از سر هنرمندان کم شد / بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود

هفته گذشته خواننده موسیقی سنتی کشورمان از شفاف نبودن آمار و چگونگی برگزاری کنسرت‌های آنلاین گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویداد‌های موسیقی کشور در هفته‌ای که گذشت را در این مطلب مرور کنید.


بیشتر بخوانید


آغاز و پایان بلیت فروشی کنسرتی که برگزار نشد

امید حاجیلی آغازگر کنسرت‌های پساکرونایی بود. کنسرت‌هایی که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. با آغاز بلیت فروشی کنسرت امید حاجیلی، بسیاری پس از مراجعه به سایت فروش بلیت کنسرت و توجه به قیمت بلیت ها، بیش از هر زمان دیگری انگشت به دهان ماندند. چراکه قیمت بلیت‌ها گران‌تر از همیشه شده بود. در میان این قیمت‌ها رقم هایی، چون ۲۶۵ هزار تومان نیز مشاهده می‌شد. این درحالی است که علاقه‌مندان به هنر اول، نسبت به قیمت بلیت کنسرت‌ها پیش از شیوع کرونا هم گلایه‌های فراوانی داشتند. صحبت ذوق فراوان علاقه‌مندان به موسیقی برای آغاز کنسرت‌ها بود، اما قیمت بلیت‌ها حسابی ذوق این علاقه‌مندان را کور کرد.

ماجراهای کنسرت امید حاجیلی در دوران کرونا

پس از این که فشار‌های فراوان رسانه‌ای نسبت به قیمت بلیت کنسرت حاجیلی شکل گرفت، وی تصمیم گرفت بلیت فروشی اجرای اخیرش را متوقف کند. گفته می‌شود، این خواننده پاپ در تلاش است با پیگیری قیمت گذاری بلیت کنسرت‌ها در مجمع تهیه کنندگان کنسرت، پس از قیمت گذاری مناسب تر، اجرای زنده خود را روی صحنه ببرد. فرزاد فرزین هم بلیت فروشی کنسرتش را آغاز کرده بود و قیمت بلیت‌هایش مشابه قیمت بلیت کنسرت حاجیلی است. این خواننده هم بلیت فروشی را متوقف کرد.

برای پیگیری موضوع با مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت ارشاد، درباره برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت‌ها پس از تعطیلی چهار ماهه و قیمت بالای بلیت آنها، گفت‌وگو کردیم. وی دراینباره بیان کرد: در اردیبهشت ماه جلساتی با حضور مدیرکل دفتر موسیقی، مدیرعامل خانه موسیقی، مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی، مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری و نمایندگان سالن‌های اجرای موسیقی با موضوع چگونگی بازگشایی سالن‌ها و اجرای موسیقی با توجه به تعطیلی چندماهه به دلیل شیوع کرونا برگزار شد. در این جلسات درباره لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری کنسرت موسیقی با ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها توافق شد.

وی افزود: در این جلسات توافق شد که تا پایان مرداد ماه قیمت بلیت کنسرت‌ها افزایش نداشته باشد. البته قیمت بلیت کنسرت‌ها توسط تهیه‌کنندگان تعیین می‌شود و دفتر موسیقی تعیین کننده قیمت آن نیست. در نهایت، با اعلام ستاد کرونا مبنی بر امکان آغاز فعالیت‌های فرهنگی - هنری از اول تیرماه، برنامه کنسرت‌ها نیز مطابق توافق‌های انجام شده مدون شد.

فروغی همچنین درباره دلیل تفاوت قیمت بلیت کنسرت‌ها گفت: عوامل مختلفی در قیمت بلیت‌ها موثرند؛ عواملی مثل هزینه‌های کنسرت، گروه‌های موسیقی، اجاره سالن، شرایط تبلیغات، اقبال مخاطبان به خواننده و ... می‌توانند بر قیمت بلیت کنسرت‌ها تأثیرگذار باشند.

پس از یک سال فشار رسانه‌ای قانون ده درصدی لغو شد

قانون اخذ ده درصد از درآمد حاصل از کنسرت‌ها که سال گذشته موجب نگرانی هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی شده بود، با پیگیری‌های صنفی لغو شد.

دو سال پیش قانون «اخذ ده درصد از درآمد حاصل از کنسرت ها» به تصویب مجلس رسید که موجب اعتراض و نگرانی شدید خانه موسیقی و همه هنرمندان و فعالان موسیقی شد.

اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان، ناشران و همه فعالان این حوزه در بیانیه‌ها و نامه‌نگاری‌های متعدد اعتراض خود را نسبت به این قانون اعلام و مسئولان خانه موسیقی و نمایندگان اهالی موسیقی جلسات متعددی با مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی برگزار کردند. در نتیجه با موافقت مسئولان وزارت ارشاد، سال گذشته به منظور حمایت از هنرمندان و به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی اجرای این قانون در وهله نخست برای موسیقی‌های سنتی، کلاسیک و نواحی لغو شد.

قانون ده درصدی مجدد جمع شد

با پیگیری‌های مستمر و اقدامات انجام شده از سوی نهاد‌های صنفی، بالاخره این قانون به طور کلی برای همه انواع موسیقی از بودجه سال جاری حذف شد.

کتابی از محمد معتمدی منتشر شد

محمد معتمدی خواننده کشورمان به تازگی کتاب «آلاله آبی رود» را منتشر کرده است. او در این اثر درباره‌ی متد و پرورش تحریر در صدای هنرجو سخن گفته است.

این خواننده‌ی اصیل موسیقی ایران این متد آموزشی‌اش را در قالب دوازده جلسه تمرین، مکتوب و مدون کرده تا برای هنرجویان مبتدی راحت‌تر، لذت‌بخش‌تر و پربازده‌تر شود.

قانون ده درصدی لغو شد

معتمدی پیش از این درباره‌ی این متد توضیح داده بود: «برای اغلب کسانی که به آوازخوانی سنتی علاقه دارند و هنوز تعلیمی ندیده‌اند، مشکل بزرگی که وجود دارد به نام تحریر یا چهچه که بسیاری از مبتدی‌ها برای اجرای آن مشکل دارند. از قدیم تا امروز بین اساتید آواز این نظریه جاری بود که هرکس صدایش تحریر ندارد و وارد فضای سنتی نشود. ولی بنده طی سال‌های اخیر یک متد آموزشی بسیار ساده و قابل فهم برای هنرجویان مبتدی طراحی کرده‌ام تا هنرجویان بتواند با کمترین سطح دلزدگی و خستگی از تمرینات سخت و تکراری صداسازی، پس از گذراندن یک ترم به صدایی قابل قبول و با تحریر مطلوب دست پیدا کند.»

او سال گذشته در برنامه‌ی «دورهمی» درباره‌ی این مساله صحبت کرده و گفته بود: «این شیوه ایجاد تحریر در صدای هنرجوی مبتدی را از حدود دوازده سال پیش آغاز کردم و در این ده سال بسیاری از هنرجویان مبتدی من به سادگی دارای تحریر شدند. امسال از فرصت قرنطینه استفاده کردم و اشکالات آن را تا حدودی برطرف نمودم و آن را در قالب دوازده جلسه تمرین، مکتوب و مدون کردم تا برای هنرجویان مبتدی راحت‌تر، لذت‌بخش‌تر و پربازده‌تر شود.»

بهنام بانی هم به بازیگری روی آورد

بهنام بانی به عرصه بازیگری وارد شد. این خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ به تازگی جلوی دوربین فیلم سینمایی «گشت ۳» به کارگردانی «سعید سهیلی» رفته است.

خبر‌های رسیده از روابط عمومی این فیلم سینمایی حکایت از آن دارد که داستان این فیلم درباره موسیقی در شهر مشهد است و بهنام بانی نقش یک خواننده‌ی بدصدا را ایفا می‌کند که قصد دارد در این شهر کنسرت برگزار کند. اولین عکس از گریم متفاوت بهنام بانی در این فیلم صبح امروز در در صفحه اینستاگرام سعید سهیلی منتشر شد و در ادامه جزئیات بیشتر بازیگری او از سوی روابط عمومی این فیلم اعلام شد.

بهنام بانی هم بازیگر شد

پیش از این و در ایام نوروز امسال، بهنام بانی در یکی از قسمت‌های سریال «پایتخت ۶» حضور پیدا کرد، اما چند دیالوگ محدود داشت و ضمن ایفای نقش خودش، آهنگ «قرص قمر» را اجرا کرد.

علاوه بر بهنام بانی که یکی از نقش‌های اصلی «گشت ۳» را ایفا می‌کند، تا کنون «ساعد سهیلی» و «پولاد کیمیایی» هم مقابل دوربین رفته‌اند.

دیدار مسئولان بنیاد رودکی با اعضای اپرای وین

مدیرعامل بنیاد رودکی و معاون فنی اپرای دولتی وین از طریق ویدئو کنفرانس درباره همکاری‌های مشترک از جمله نوسازی تالار وحدت گفت‌وگو کردند.

در این رویداد که با حضور «الکساندر ریگر» ـ معاون سفیر و رییس انجمن فرهنگی اتریش در ایران ـ برگزار شد، مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی) و کریستوفر ویدورا، (معاون فنی اپرای دولتی وین) درباره توسعه همکاری‌های هنری بحث و تبادل نظر کردند.

با توجه به ویژگی‌های مشترک تالار وحدت و سالن اپرای وین، تجهیز، بازسازی و نوسازی بخش ماشینری و فنی تالار وحدت و همچنین ارایه مشاوره در استانداردسازی تجهیزات نگهداری ساز‌ها و نت‌ها از نکات مهم این کنفرانس ویدئویی بود.

بنیاد رودکی

در این جلسه دو طرف با اشاره به شرایط ویژه ناشی از شیوع بیماری کرونا در سطح جهان و محدودیت‌های برگزاری برنامه‌های هنری با حضور هنرمندان، در مورد شیوه‌های نوین افزایش تعاملات هنری میان دو کشور مذاکراتی کردند؛ برگزاری اجرا‌های مشترک و تشکیل مسترکلاس‌های آموزشی به صورت آنلاین از جمله پیشنهاد‌های مطرح شده در این نشست بود.

همچنین با توجه به پروتکل‌های بهداشتی مطرح برای بازگشایی تالار‌های هنری، دو طرف بر تبادل تجربیات خود در این زمینه تاکید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار