برنامه ریزی برای ایجاد ۸۶ هزار شغل در خراسان رضوی

با وجود شیوع کرونا، تحریم و فشار‌های اقتصادی که بر کشور تحمیل شده است ایجاد ۸۶ هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی هدف‌گذاری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد سنجری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های مورد نظر اشتغالزایی در سال ۹۹ برای استان، گفت: پارسال هدف‌گذاری ایجاد اشتغال در خراسان رضوی ۷۶ هزار فرصت شغلی بود که در پایان سال ۱۰۱ هزار و ۴۹۸ فرصت شغلی ایجاد شد.

ا. با بیان این که هدف‌گذاری انجام شده برای امسال ایجاد ۸۶ هزار فرصت شغلی است افزود: فرصت‌های شغلی بر اساس ظرفیت‌های موجود بین دستگاه‌ها توزیع شده است و باید با جدیت بیشتری کار کنیم تا بتوانیم به این هدف‌گذاری دست یابیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: اجرای مثبت طرح مثلث توسعه اقتصادی سبب شده که میزان شاخص‌های اقتصادی استان رشد پیدا کند و به همین منظور برای نخستین بار پاییز پارسال میزان بیکاری در خراسان رضوی به ۶.۳ درصد کاهش یافت که این میزان در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.

سنجری با اشاره به مشکلات کرونا و تعدیل نیروی انجام شده، بیان کرد: برای حفظ بازار کار و کاهش بیکاری ۸.۳ درصدی این استان اقداماتی همچون راه‌اندازی واحد‌های نیمه فعال، استفاده از ظرفیت معین‌های اقتصادی و ایجاد فعالیت‌های جدید اقتصادی در حال انجام است.

او با اشاره به شیوع کرونا و کار‌های انجام شده به منظور حفظ اشتغال و تولید خراسان رضوی، تصریح کرد: کرونا باعث نشده است که از پیگیری مباحث مرتبط با حوزه اقتصادی غفلت کنیم. ۲۸ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال تسهیلات برای حمایت از گروه‌های اقتصادی آسیب دیده از کرونا در این استان تخصیص یافته است.
 

بیشتربخوانید:۱۳.۷ درصد سهم اشتغال کشور مربوط به خراسان رضوی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان این که مبلغ یادشده برای ۶۷ هزار و ۳۹۶ بنگاه اقتصادی متضرر از کرونا با اشتغالزایی ۱۸۳ هزار و ۴۱۹ نفر در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: دولت با سیاست‎ها و بسته‌های اقتصادی حمایتی متنوع، قدم‌های خوبی برای جبران زیان واحد‌های خسارت دیده از کرونا برداشته است.

سنجری اظهار کرد: تا کنون بنگاه‌های اقتصادی در ۱۴ رسته شغلی شناسایی شده اند و به ازای هر بیمه شده دارای بنگاه اقتصادی که جزء این رسته‌ها باشند و طبق نظر ستاد کرونا تعطیل هستند بین ۱۲۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت دو ساله و سه ماه دوره تنفس پرداخت می‌شود.

او افزود: ۵۰ درصد مشاغل خراسان رضوی در بخش خدمات است به همین علت از شیوع ویروس کرونا آسیب بسیاری دیدیم و افراد بسیاری کارشان را از دست دادند و دولت برای حمایت از این مشاغل، منابع خوبی را برای حمایت از کسب و کار‌ها و خانوار‌ها تخصیص داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی توجه به حوزه اشتغال حمایتی موضوع تبصره ۱۶ کمیته امداد و بهزیستی و همچنین حوزه مشاغل خانگی استان را از دیگر برنامه‌های مورد نظر برای ایجاد اشتغال برشمرد و ادامه داد: پارسال در حوزه اشتغال حمایتی موضوع تبصره ۱۶ کمیته امداد و بهزیستی چهار هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که ۸۷ درصد آن جذب و برای ۱۱ هزار و ۴۵۹ نفر شغل ایجاد شد در حوزه مشاغل خانگی هم امسال ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که بر اساس تعهد شهرستان‌ها هزینه خواهد شد.

 بیشترین تعداد تعاونی‌ها مربوط به بخش خدمات است

اسماعیل سلطانخواه مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: هم اینک هفت هزار و ۴۵ واحد تعاونی با چهار میلیون و ۶۱۲ هزار و ۳۳۷ نفر عضو در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند که این تعاونی‌ها برای ۱۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

او افزود: بیشترین تعداد تعاونی‌ها مربوط به بخش خدمات است و تعاونی‌های کشاورزی و صنعت در رتبه‌های بعدی قرار دارند به طوری که در بخش خدمات دو هزار و ۳۸۶ تعاونی و در بخش کشاورزی هزار و ۶۶۰ و در بخش صنعت نیز ۹۶۲ تعاونی فعال هستند.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: ۳۷۲ واحد تعاونی و اتحادیه با سرمایه ۴۰ میلیارد ریال و ۶ هزار و ۴۴۴ عضو ظرف یک سال اخیر در بخش‌های چندمنظوره، توسعه و عمران شهری، روستایی و صنوف مختلف در این استان تشکیل شده است که در این تعاونی‌ها برای هشت هزار و ۲۵ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

تاسیس یک کاریابی به ازای هر ۳۰ هزار نفر جمعیت فعال 

محمد امین بابایی معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: هم اینک ۵۶ موسسه کاریابی در این استان فعال است که این کاریابی‌ها طی سه ماه نخست امسال هزار و ۲۵۴ نفر را به کار گماشته‌اند.

او افزود: به ازای هر ۳۰ هزار نفر جمعیت فعال و یا هر شهرک صنعتی یک کاریابی می‌تواند تاسیس شود و کسانی که مایل به تاسیس مرکز کاریابی هستند در صورت داشتن توانایی، آشنایی با بازار کار و داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و ۳۰ سال سن می‌توانند درخواست خود را به ادارات کار شهرستان‌ها بدهند.

 معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: در فرآیند نظارت و پایش عملکردی که به طور مستمر از کاریابی‌ها انجام می‌شود پارسال ۱۴ و امسال دو موسسه به دلیل عملکرد ضعیف و یا رعایت نکردن برخی دستورالعمل‌ها و غیر فعال بودن لغو مجوز شدند.

بابایی بیان کرد: پارسال ۴۴ هزار و ۴۹۴ نفر در کاریابی‌های خراسان رضوی ثبت نام کردند و ۲۶ هزار و ۹۹۹ فرصت شغلی به وسیله کاریابی‌ها شناسایی و ۹ هزار و ۹۲۴ نفر نیز در این فرصت‌ها مشغول به کار شدند و ۱۷ هزار و ۷۵ فرصت شغلی بدون پاسخ ماند که بیشتر آن‌ها به خاطر نداشتن مهارت شغلی بوده است.

او تصریح کرد: امروز که مساله بیکاری جزء موضوعات اصلی جامعه است باید بتوانیم از فرصت‌های شغلی ایجاد شده با مهارت آموزی بیشتر بهترین استفاده را ببریم و با حساسیت زیاد از اشتغال موجود حفاظت کنیم.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.