کرونا، ۵ هزار نفر را در حوزه گردشگری کرمان بیکار کرد/ راه اندازی فراکسیون اقتصاد و گردشگری در مجلس

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: در پی شیوع کرونا ویروس، ۳۰۰ میلیارد و ۴۶ میلیون تومان خسارت به گردشگری استان کرمان وارد شده است و ۵ هزار نفر بیکار شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید مهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در نشست شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی که با هدف بررسی خسارت‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر حوزه فرش دستباف استان کرمان برگزار شد، با اعلام اینکه گردشگری استان بخش آسیب پذیری بود، گفت: شیوع کرونا این آسیب را تشدید کرد و اولین جایی که آسیب دید، صنعت گردشگری بود.

او با بیان اینکه گردشگری با توجه به پتانسیل‌های که دارد می‌تواند نقش موثری برای اقتصاد استان داشته باشد؛ اما متاسفانه این نقش به خوبی ایفا نشده است، افزود: این صنعت می‌تواند بر زندگی افشار ضعیف و متوسط تاثیر بگذارد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه بخش گردشگری می‌تواند نقش بزرگی در اقتصاد داشته باشد، اظهار کرد: از  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  می‌خواهیم ما را در این زمینه کمک کند.

او گفت: کرمان آن قدر بین گردشگران جا نیفتاده و  باید تبلیغ و بازاریابی کرد تا بتوانیم جایگاهمان را در کشور پیدا کنیم.

طبیب زاده افزود: معادن می‌توانند به زیر ساخت‌های گردشگری کمک کنند و معین گردشگری استان شوند.

کرمان رکورد دار گرانترین فرش جهان

سیستانی، نایب رییس کمیسیون گردشگری و فرش اتاق بازرگانی استان کرمان نیز با اعلام اینکه در استان کرمان ۷۲ هزاربافنده  فرش دستباف داریم، گفت: فرش مهم‌ترین هنر استان کرمان یا غنی‌ترین هنر است و ۷ هزار سال در استان کرمان استمرار داشته است.

او با اشاره به اینکه فرش استان کرمان زبانزد جهانیان است، بیان کرد: در استان کرمان سبک های مختلفی چون روستایی بافت، شهری بافت و عشایری بافت است.

سیستانی اظهار کرد: کرمان رکورد دار گرانترین فرش جهان و سلطان فرش جهان هست و  تنوع آن زیاد است.

او با اعلام اینکه نبود توجه به فرش، منسوخ شدن برخی از رشته‌های دستباف، نبود وجود موزه فرش باعث چالش‌ها برای فرش کرمان و ایران شده است، گفت: فرش کرمان و ایران، دارد موقعیت خودش را از دست می‌دهد و شاهد کاهش چشمگیر عرضه و تقاضا هستیم.

بیکاری ۵ هزار نفر در حوزه گردشگری کرمان

فعالی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه در مجموع در استان کرمان ۵۴۶ واحد گردشگری وجود دارد، گفت: هم اکنون هزار و ۶۰۰ و ۶۰ میلیارد تومان در کرمان در حال سرمایه گذاری است.

او افزود: در کرمان هفت اثر ثبت جهانی و  ۷۲۰ اثر ثبت ملی وجود دارد که ظرفیت بزرگی در گردشگری جهان است.

فعالی با اعلام اینکه ما پارسال حدود ۴ میلیون نفر گردشگر در استان کرمان داشتیم، بیان کرد: در فروردین ۹۹ این آمار صفر بوده است.

او گفت در اردیبهشت امسال ۲۳ نفر و در خرداد ۳۰ نفر در واحد‌های اقامتی ما پذیرش شدند.

فعالی با اشاره به اینکه کرمان با همه ظرفیت‌های بزرگش، متاسفانه نسبت استان‌های همجوار که شرایطشان از ما هم کمتر هست پایین است، افزود:کرمان نتوانسته از ظرفیت‌های بالایش استفاده کند.

او بیان کرد: گردشگری یک صنعت پاک است و  نباید بگذاریم فرصت‌های آن سوخت شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: در پی شیوع کرونا ویروس ، ۳۰۰ میلیارد و ۴۶  میلیون تومان خسارت به گردشگری استان کرمان وارد شده است و ۵ هزار نفر در حوزه گردشگری بیکار شده اند.

او با اشاره به اینکه از صنایع بزرگ استان درخواست کمک داریم، افزود: دولت کمک کند تسهیلات کم بهره به کلیه تاسیسات گردشگری بدهند تا بخش کوچکی از ضرر آن‌ها جبران شود.

 راه اندازی فراکسیون اقتصاد و گردشگری در مجلس 

 محمد رضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه وضعیت کرونا در کشور و جهان موقتی نیست، گفت: شدت کرونا تغییر پیدا کرده؛ اما از بین نرفته  و  ما نیز باید مانند کشور‌های جهان با آن کنار بیاییم.

او افزود: کرونا بیشترین ضربه را به گردشگری زده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه باید به بخش بیمه ها، پرداخت تسهیلات، پرداخت آب و برق تاسیسات گردشگری کمک کرد، بیان داشت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم با هماهنگی دولت، فراکسیون اقتصاد و گردشگری را با محوریت کمیسیون گردشگری در مجلس راه اندازی کنیم.

او اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم فرش کرمان را از صنعت گردشگری بیرون بیاریم و برنامه مشخصی برای آن داشته باشیم تا اقداماتی انجام شود.

 انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار