بومی‌سازی ایزولاتور صنعت برق / ایران از واردات بی‌نیاز شد

مدیر بازار برق شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: دستگاه AR ۸۰۳ – M به صورت بومی در صنعت برق خراسان برای بی‌نیازی از خارج و رفع نیاز‌های صنعت برق تولید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمیدرضا نی‌ساز مدیر بازار برق شرکت برق منطقه‌ای خراسان درباره تولید دستگاه Isolator and Repeater در صنعت برق خراسان گفت: در حال حاضر ایزولاتوری که در سطح دنیا از آن استفاده می‌شود، ۷۰ تا ۱۰۰ دلار قیمت دارد که با محاسبه قیمت ریالی آن، هزینه خرید هر دستگاه آن به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.
 
او افزود: این ایزولاتور بین تجهیزاتی مانند کنتور و مودم قرار می‌گیرد تا اگر پالسی بخواهد به تجهیزات آسیب وارد کند، اجازه عبور آن پالس را ندهد.

مدیر بازار برق شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: پیش از استفاده از این دستگاه برخی از مودم‌های APN یا مبدل‌های ۴۸۵ با اترنت در پست‌ها که برای قرائت کنتور قرار گرفته بود، دچار آسیب زیادی می‌شد. به همین جهت مدیریت شبکه برق ایران پیشنهاد کرد از ایزولاتور AR۸۰۳ – M استفاده کنیم.
 
نی ساز بیان کرد: این دستگاه از طریق ۲ پورت جریان را ایزوله کرده و این ایزوله کردن به صورت فیوزی است. با این حال هنگامی که پالس‌های جریانی و ولتاژی زیاد می‌شد، این دستگاه و تجهیزات آسیب شدیدی می‌دید به نحوی که دیگر امکان استفاده از ایزولاتور وجود نداشت.

او تصریح کرد: به همین جهت تجهیز جدیدی توسط پیمانکاران ساخته شد که یک Isolator and Repeater است. ۲ طرف این ایزولاتور مانند نمونه خارجی آن است، ولی این دو بخش از هم منفک بوده و به صورت اپتیکال عمل می‌کند. در واقع داخل آن سیستم الکترونیکی به نور تبدیل شده و نور نیز به پورت می‌رود و دوباره به جریان الکترونیکی تبدیل می‌شود.

مدیر بازار برق شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه دستگاه ساخته شده در صنعت برق خراسان مشکل ایزولاتور‌های خارجی را نداشته و در صورت عبور ولتاژ بالا از بین نمی‌رود، تاکید کرد: این دستگاه یک Repeater است؛ یعنی اگر طول مسیر طولانی باشد و جریان با افت ولتاژ مواجه شود، این ایزولاتور از طریق یک پاور، منحنی ولتاژ را بازسازی کرده و آن را تقویت می‌کند.

نی ساز اظهار کرد: پس از ساخت این دستگاه، ۱۴ نمونه از آن به شرکت مدیریت شبکه برق ایران ارسال شد و آن‌ها نیز این دستگاه را برای مناطق مختلف در کشور ارسال کردند که بازخورد خیلی مثبتی داشت و خواهان تهیه ۱۰۰۰ دستگاه از این نمونه شدند.

او افزود: پیمانکار سازنده این دستگاه آن را با ۵۵۰ هزار تومان تولید کرده که یک‌چهارم قیمت نمونه خارجی است.

مدیر بازار برق شرکت برق منطقه‌ای خراسان در خصوص علل ساخت این دستگاه در داخل و مزایای آن نسبت به نمونه خارجی، ادامه داد: علت اصلی ساخت این تجهیز تحریم بود که اجازه واردات محصول خارجی را به ما نمی‌داد. مساله دیگر اینکه نمونه خارجی این وسیله بسیار گران بود و برخی مواقع پاسخ مورد نیاز ما را نمی‌داد. در واقع به دلیل طول زیاد خطوط در برخی مناطق و به جهت اینکه نمونه خارجی این دستگاه تنها ایزولاتور بوده و Repeater نداشت، ما دنبال امکان Repeater نیز بودیم که با ساخت نمونه داخلی، مشکل ما حل شد.

نی ساز بیان کرد: مزایای نمونه داخلی ایزولاتور این است که از امکان Repeater برخوردار است؛ همچنین برخلاف نمونه خارجی به صورت اپتیکال عمل می‌کند و قیمت مناسب‌تری نسبت به نمونه خارجی آن دارد. علاوه بر این، ایزولاتور داخلی متناسب با تجهیزات صنعت برق داخل ساخته شده و کاملا پاسخگوی نیاز ماست.
 
انتهای پیام//ف.س
برچسب ها: صنعت برق ، برق رسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار