۸۱ درصد رواناب‌ها در استان کرمانشاه کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به کاهش ۸۱ درصدی رواناب‌ها در استان گفت: کشت برنج در کرمانشاه نقض طرح ملی سازگاری با کم‌آبی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه   با اشاره به بارش‌های فروردین سال گذشته گفت: بارش‌های سال گذشته برای عده‌ای این تصور اشتباه را ایجاد کرد که با توجه به وضعیت بارندگی‌ها می‌توان در استان نسبت به برداشت‌های غیراصولی، بی‌رویه و کشت برنج اقدام کرد.

درویشی افزود: این در حالی است که بر اثر خشکسالی نزدیک به ۱۰ سال و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی ضربات فاجعه باری به منابع و مخزن آبخوان وارده شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه از کاهش ۸۱ درصدی رواناب‌ها در استان خبرداد و عنوان کرد: متأسفانه تمرکز برنج در شرق استان سبب افت شدید آبخوان و منابع ارزشمند آب زیرزمینی در این منطقه شده است و این قسمت متأثر از برداشت‌های بی‌رویه برای کشت برنج طی چند سال آینده دچار فقر منابع زیرزمینی فاجعه بار خواهد شد و ما زنگ خطر آن را کاملا احساس می‌کنیم.

درویشی با اشاره به اینکه برای هر هکتار کشت برنج لازم است ۲۴ هزار مترمکعب آب صرف شود گفت: ادامه این روند منطقی و معقولانه نیست.

او با اشاره به حق آبه زیست محیطی افزود: این برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز علاوه بر خسارت به آبخوان سبب از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری شده است و همین امر می‌تواند اکوسیستم گیاهی و جانوری را تحت تأثیرات منفی خود قرار دهد.

او  با بیان اینکه ما موظف به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و حفاظت و صیانت از منابع آبی هستیم گفت: این یک طرح یک طرح ملی است که با ادامه این روند ما یک طرح ملی را نقض و آن را نادیده گرفته‌ایم.

درویشی با اشاره به اینکه ۲۳ دشت مطالعاتی در سطح استان وجود دارد بیان کرد: از این تعداد ۱۳ دشت ممنوعه و دو دشت ممنوعه بحرانی است و با وجود همه این کمبود‌ها باز هم شاهد روند رو به افزایش کشت برنجی هستیم که در استان ما نه شرایط آب و هوایی و نه آب کافی برای کشت آن وجود دارد.

درویشی با ابراز نگرانی مجدد از شرایط موجود کشت برنج در استان و هدررفت آب افزود: سخن و نگرانی ما بر اساس واقعیت‌ها و تحلیل داده‌ها و اطلاعاتی است که از نظر فنی استناد متقن و محکمی است و حاضر هستیم آن را به همگان آشکار ساخته و توضیح بدهیم.
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار