نمایش ظروف تاریخی و نفیس حرم امام رضا (ع) در موزه رضوی

قدح، ابریق و گلابدان‌های نفیس تاریخی حرم مطهر حضرت رضا (ع) که قدمت آن به عهد تیموریان، قاجار و صفوی می‌رسد، در موزۀ آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی قیصری‌نیک معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با معرفی ظروف قدیمی مسی و برنجی قلم‌زنی‌شده حرم مطهر از دورۀ تیموریان، قاجاریه و صفویه، گفت: قدح مسی قلم‌زنی‌شده و منقوش مزیّن به کتیبۀ صلوات خاصۀ حضرت رضا (ع) یکی از این ظروف است که از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است.

او افزود: در قسمت بالای بدنۀ این قدح، یک نوار کتیبۀ صلوات خاصه به پهنای هشت سانتی‌متر قرار دارد و به دست حاج علی کتابعلی در سال ۱۱۷۲ خورشیدی به حرم مطهر رضوی اهدا شده است.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به گلابدان فولادی که هنر فولادکاری ایران در دورۀ تیموریان را به رخ می‌کشد، ادامه داد: این ظرف نفیس، به شکل گنبد اماکن متبرکه به صورت یکپارچه ساخته شده و سازندۀ آن، برای حفظ بوی خوش مایع درون آن و زیبایی بدنه، از تعبیه‌کردن در بر روی ظرف خودداری کرده و آن را بر روی دسته کار گذاشته است.

قیصری نیک بیان کرد: ابتدای لولۀ این گلابدان، به سر حیوانی شبیه است که دهان خود را گشوده تا مایع معطر از آن بیرون بریزد؛ غیر از نوار‌های برجسته‌ای که در دو طرف دسته و انتهای لوله وجود دارد، زینت دیگری بر روی آن دیده نمی‌شود و رمز زیبایی آن در سادگی است.

او به ابریق فولادی که در سال ۱۱۲۷ هجری قمری در اصفهان ساخته شده و اوج هنر فولادکاری ایران را در عصر صفویه نشان می‌دهد، اشاره و تصریح کرد: این ظرف شلجمی با گل‌وبرگ‌های برجسته و ظریف و تزیینات گل‌های نیلوفر و محمدی اثری اعجاب‌انگیز است و تراش زیبای گردن ظرف، شبکه‌های ظریف روی دسته و ظرافت نقش‌و‌نگار‌های کنده‌کاری‌شده، از امتیازات خاص آن است.

بیشتر بخوانید:
 

 
معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تاکید کرد: بر روی لولۀ آن، تزیینی شبیه به فلس‌های مضاعف ماهی به چشم می‌خورد و درون ترنجی در زیر لوله نام سازندۀ آن، "فیض‌الله شوشتری" به خط ثلث زیبا و به‌صورت برجسته درج شده است.

این آثار در گنجینۀ ظروف موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در معرض دید علاقه‌مندان به آثار تاریخی قرار دارد.

انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.