سازمان جهانی بهداشت:

عدم واکسیناسیون در روزهای کرونایی مرگ و میر کودکان را افزایش خواهد داد

به گفته سازمان جهانی بهداشت لغو برنامه‌های واکسیناسیون عمومی به دلیل شیوع کرونا می‌تواند مرگ و میر کودکان جهان را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان جهانی بهداشت درباره لغو طرح‌های واکسیناسیون سالانه در جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا هشدار داد.

بر این اساس، این سازمان اعلام کرد: سطح ایمنی سازی کودکان در مقابل بیماری‌هایی همچون سرخک، کزاز و دیفتری به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است. از همین رو ما شاهد به خطر افتادن جان میلیون‌ها کودک در جهان هستیم.

تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی در این رابطه گفت: مرگ و میر کودکان به دلیل عدم واکسیناسیون می‌تواند بسیار بیشتر از خود شیوع ویروس کرونا باشد.


بیشتر بخوانید


سه چهارم از ۸۲ کشور جهان که از آن‌ها نظرسنجی شده است اعلام کرده اند به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌های ایمنی سازی و واکسیناسیون عمومی‌شان دچار اختلال شده است. دلیل اصلی این وقفه و اختلال در روند واکسیناسیون ناشی از نبود تجهیزات لازم بهداشتی برای محافظت از پرسنل درمانی است. همچنین اعمال محدودیت‌ها برای سفر و شمار کم پرسنل بهداشتی در برخی کشورها، از دلایل دیگر اختلال در روند واکسیناسیون اعلام شده است. این عوامل منجر به وقفه و یا تعطیلی کامل ایمنی سازی عمومی در این کشور‌ها شده است.

این گزارش می‌افزاید: دستکم ۳۰ برنامه واکسیناسیون عمومی در مقابل بیماری سرخک در خطر لغو شدن قرار دارد که می‌تواند منجر به ایجاد همه گیری جهانی این بیماری شود. پیش از شیوع ویروس کرونا نیز شمار مبتلایان به سرخک در جهان در حال افزایش بود. براساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی تنها در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به سرخک مبتلا شدند و ۱۴۰ هزار نفر که بیشتر آنان کودک بودند جان خود را از دست دادند.

سازمان بهداشت جهانی به شدت نگران است عدم واکسیناسیون عمومی منجر به مرگ و میر گسترده ناشی از بیماری‌های قابل کنترل شود. براساس داده‌های این نهاد، در سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع ویروس کرونا ۱۴ میلیون کودک در جهان تحت برنامه واکسیناسیون سالانه قرار نگرفتند. بیشتر این کودکان ساکن قاره آفریقا بودند و به برنامه‌های بهداشت عمومی دسترسی نداشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار