رقابت غول‌های خودروسازی جهان برای دستیابی به فناوری خودرو‌های خودران

شرکت‌های بزرگ تولید کننده خودرو در جهان برای دستیابی به جدیدترین فناوری مربوط به خودرو‌های خودران با هم رقابت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز از رقابت میان غول‌های خودروسازی جهان برای دستیابی به فناوری سطح بالاتر در خودرو‌های خودران خبر داد.

بر این اساس، خودرو‌های خودران یا بدون راننده که به وسیله رایانه هدایت می‌شوند اکنون به کانون رقابت میان خودروسازان بزرگ جهان تبدیل شده است.

مدیر اجرایی شرکت تسلا اعلام کرد این شرکت با اشتیاق میلیارد‌ها دلار برای تحقیقات در زمینه خودرو‌های خودران سرمایه گذاری کرده است و  به دنبال آن هستیم که استفاده یک فرد از خودرو در مسیر مشخص و روزمره (مانند جابه جایی از خانه تا محل کار) و موارد مشابه را در طول ۵ سال آینده به صورت خودکار در خودرو تعریف کنیم.

پیشتر خودروسازان بزرگ جهان قابلیتی در خودرو تعبیه کرده اند که فرد می‌تواند دستانش را از روی فرمان بردارد و به صورت خودران رانندگی کند. با این وجود، خودروسازان باید هزینه‌های نصب این فناوری را در کنار هزینه‌های دیگر که می‌تواند قیمت تمام شده خودرو را بالا برد مدنظر قرار دهند.

جرمی کارلسن، تحلیلگر بازار خودرو در این باره گفت: مصرف کنندگان تمایل دارند برای دریافت فناوری‌های پیشرفته و امکانات بیشتر در خودرو هزینه‌های بالاتری پرداخت کنند. از این رو، برای خودروسازان سرمایه گذاری در این زمینه صرفه اقتصادی دارد.


بیشتر بخوانید

تولید قطعات سبک اما مقاوم تر خودروها با استفاده از نانوکامپوزیت


با این وجود، انتقادات زیادی نیز به فناوری خودرو‌های خودران وارد است. فناوری مربوط به رانندگی اتوماتیک در بزرگراه، سیستم توقف و حرکت در جاده و بسیاری از فناوری‌های مرتبط با خودرو‌های خودران در محیط‌های آزمایشگاهی تست شده است و با قطعیت نمی‌توان از امنیت و ایمنی آن‌ها سخن گفت.

سازمان امنیت عبور و مرور در بزرگراه‌های آمریکا در این رابطه گفت: هنوز درباره خودرو‌های بدون راننده درحال جمع آوری اطلاعات و تحقیق هستیم و هنوز این فناوری به مرحله‌ای از تکامل نرسیده است که بتوانیم استانداردی ملی برای آن تعیین کنیم.

هم اینک شرکت تسلا، تویوتا، مرسدس و جنرال موتورز در حال سرمایه گذاری در زمینه خودرو‌های خودران هستند. گسترش روز افزون سیستم‌های ماهواره‌ای و جی پی اس که روی خودرو‌های هوشمند امروزی نصب است راه را برای ظهور خودرو‌های بدون راننده هموار کرده است. با این وجود، مسیر زیادی تا همه گیر شدن این فناوری و استفاده عمومی از آن باقی مانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار