روش آمریکا در استفاده از الگو‌های تروریسم در منطقه و عراق چگونه است؟

واشنگتن امیدوار است با تکرار و استمرار ترور‌ها فضای عراق را امنیتی‌تر کرده و حکومت را وادار به اقدام برای خلع سلاح مقاومت ضد آمریکایی در عراق نماید و با اینکار هرج و مرج را به اوج رسانده و فرصت اخراج آمریکا را از عراقی‌ها سلب نماید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در حمله تروریستی شب شنبه به یک دستگاه خودروی نظامی در منطقه بن‌سینا در شهر الطارمیه در شمال بغداد «علی حمید غیدان» فرمانده تیپ ۵۹ ارتش عراق به شهادت رسید. همزمان، گروه «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر عراق در بیانیه‌‎ای اعلام کرد که عناصر مسلح ناشناس به منزل مسکونی یکی از فرماندهان «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر عراق حمله کردند که در این حادثه تروریستی، دختر خردسال فرمانده کشته شد.

پیش از این نیز «هشام الهاشمی» تحلیلگر امنیتی عراق در اقدامی تروریستی کشته شده بود. «هادی محمدی» کارشناس راهبردی غرب آسیا در یادداشتی برای خبرگزاری تسنیم به بررسی اهداف پشت پرده طراحان این ترور پرداخته که متن کامل آن در زیر می‌آید:

هنگامی که آمریکایی‌ها با بحران اقتصادی ۲۰۰۸ روبرو شدند که حاصل هزینه‌های جنگ افروزی در افغانستان و عراق بود، دکترین‌های امنیتی خود را به ابزار‌های جنگ تروریستی و نیابتی و هرج و مرج سازنده و گسترش یابنده در غرب آسیا قرار دادند که هزینه‌های مالی آن را، ارتجاع عرب بعهده گرفتند. به همین دلیل راهبرد‌های امنیتی از سال ۲۰۱۲ در کشور‌های منطقه با متولد کردن و حمایت از گروه‌ها تروریستی، وهابی و سلفی القاعده‌ای و گروه‌های مافیایی و جنگ سالار واقعی به اجرا گذاشته شد.

این رویکرد که نظم محیط‌های رقیب و یا دشمن را برهم می‌زند، فرصت و زمینه نقش آفرینی و هدایت و ابتکار عمل را به پیاده نظام تروریستی آمریکا خواهد داد. این روش براندازی، امروز تکامل یافته و در بخشی از راهبرد‌های جنگ روانی و ترکیبی و شورش سازی وجوکریسم در کشور‌های مختلف دنبال می‌شود و به الگوی جدیدی در استراتژ‌ی‌های بزرگتر آمریکا تبدیل شده است.

همه این تدابیر، تاکتیک‌ها، روش‌ها و مدل‌های ناامن سازی و هرج و مرج در خدمت تحقق اهداف کوتاه مدت و یا بلند مدت آمریکا و سناریو‌های مطلوب آمریکا قرار دارند و بنا به شرایط ویژه زمانی و مولفه‌های مختلف امنیتی، سیاسی و اقتصادی از آن بهره می‌گیرد.

روش و مدل تروریسم در اندیشه‌های امنیتی و نظامی آمریکا آنچنان تکامل یافته که گاه سخن از تروریسم خوب و تروریسم بد می‌رانند. یعنی اگر تروریسم در خدمت منافع و امنیت آمریکا و کشور‌های استعماری باشد، مطلوب و مورد تایید و اگر همسو با آن‌ها نباشد، باید سرکوب و نابود گردد.

تکامل پذیری اندیشه و ابزار ترور و تروریسم به نحوی ارتقاء یافته که گاه برای باز کردن یک مسیر و مرحله جدید و یا بهانه سازی برای موجه نمودن سیاست‌های دیگر و مطلوب آمریکا، از آن استفاده شده و حتی خود زنی هم می‌کنند، همانگونه که ده‌ها سال قبل صهیونیست‌ها در آلمان با انفجار یک رستوران یهودی، زمینه مهاجرت یهود به فلسطین را تشویق کردند.

ایالات متحده در شرایط فوق العاده‌ای در عرصه داخلی و بین المللی و خصوصا در غرب آسیا بسر می‌برد و اولویت‌ها و فوریت‌های فراوانی آنرا احاطه کرده است. در عراق اگر نتوانند بر روند‌ها و شتاب تحولات مسلط شوند، باید یکبار دیگر با سرافکندگی اخراج، مواجه شوند و آن را بپذیرند. یک میلیون کشته در اشغال عراق و ویرانی کامل زیر ساخت‌ها و اجبار مردم در پذیرش محرومیت از حداقل‌های زندگی و خدمات، ترویج داعش و جنایات وحشیانه که حتی بر اهل سنت عراق بی‌رحمی را به نهایت رساند، همراه با نقض حاکمیت و سرقت قلدرانه ثروت‌های مالی و نفتی عراق که در نقطه اوج جنایت‌های خود به ترور سردار کبیر «قاسم سلیمانی» و فرمانده بزرگ «ابومهدی مهندس» منتهی شده، همگی عاملی برای انتقام مردم این کشور و اخراج آمریکا خواهند بود.

با این وجود آمریکا قصد ندارد واقعیت تلخ اخراج را بپذیرد و لذا یکبار دیگر پس از نابودی حاکمیت داعش در سوریه و عراق، باقیمانده‌های یتیم داعش را جمع آوری و فعال کرده و برای تسهیل دیگر سیاست‌های خود، از ابزار تحریک آمیز ترور بهره می‌گیرد. اگر از ترور‌های سال گذشته در خلال اعتراضات مردمی عراق عبور کنیم، امروز آمریکا با یک هسته پرقدرت و پرانگیزه به نام مقاومت عراقی روبروست که باید مقدمات تضعیف و انزوا و محدودسازی آن‌ها را فراهم کند.

از آنجا که عراق در شرایط بسیار دشوار اقتصادی، سیاسی و نارضایی عمومی و بیماری کرونا بسر می‌برد، افکار عمومی مردم و مقامات را باید چنان هدایت کرده که منجی امروز عراق، آمریکا و شبکه توانمندی‌های آمریکایی و متحدان آن بشوند و پیش شرط نجات را کنترل سلاح در عراق که همان مقاومت است، قرار داده و تلاش دارد تا نقطه اقتدار ملی عراق را با ایجاد تقابل در درون دستگاه سیاسی، امنیتی و نظامی روبروی هم قرار دهد. جلوگیری از حمله به مراکز و پایگاه‌های آمریکایی و لیستی از شروط دیگر از نگاه آمریکا، مقدمه هر اقدام حمایتی از سوی آمریکاست. کما اینکه در لبنان نیز شرط اجازه ورود دلار به عرصه اقتصاد داخلی لبنان را خلع سلاح مقاومت و حزب الله قرار داده است و از هر کمک و تلاش در لبنان ممانعت بعمل می‌آورد.

با اینکه «مصطفی الکاظمی» در وسوسه راضی کردن آمریکایی‌ها، در حل برخی مشکلات گرفتار است، ولی آمریکا بر این رویکرد شتاب می‌دهد. از جمله اینکه هشام الهاشمی را که به عنوان استراتژیست گروه‌های دینی و جهادی در رسانه‌ها ظاهر می‌شد و به ایران و الحشد الشعبی و مقاومت ضد آمریکایی حمله ور می‌شد و کاظمی را منجی و حمایت از وی را مورد تاکید قرار می‌داد، بعنوان طعمه‌ای فتنه ساز هدف ترور در جلوی منزلش قرار دادند. جالب است که تمامی دوربین‌های این منطقه از بغداد، بجز دوربین منزل وی از دو ساعت قبل، از کار می‌افتند و دکتر هشام الهاشمی قربانی می‌شود تا حکومت عراق، مسلح بودن بخشی از مردم را دلیل این ناامنی دانسته و برمقاومت ضد آمریکایی فشار بیاورد. این فتنه شعله‌ای تولید نکرده و بقیه مسیر را باید داعش تکمیل کند. سرلشکر «علی حمید غیدان» فرمانده تیپ ۵۹ از لشکر ششم پیاده عراق در یک کمین امنیتی توسط داعش در شمال بغداد به شهادت می‌رسد و دستگاه‌های امنیتی عراق بدستور نخست وزیر عراق، مسئولیت کشف این جنایت را عهده دار می‌شوند؟!.

گام سوم در فاصله زمانی کمی که علیه یکی از فرماندهان «سرایا السلام» وابسته به مقتدا صدر و بخشی از الحشد الشعبی اجرا می‌شود که ناموفق بوده و «جمال الدراجی» آسیب ندیده، ولی دختر ۵ ساله‌اش پس از اصابت و کمای سه روزه به شهادت می‌رسد. انتخاب این هدف برای ترور، هوشمندانه بوده تا واکنش مقتدی صدر و سرایا السلام را موجب شده و رخداد‌های پیاپی دومینوار را تولید کنند. نکته مهم این است که مردم عراق تا حدود زیادی با روش‌های تولید فتنه و هرج و مرج آشنا شده‌اند و در دام بی‌رمق آن‌ها گرفتار نمی‌شوند.

آمریکا امیدوار است با تکرار و استمرار این اقدامات، فضای عراق را امنیتی‌تر کرده و حکومت را وادار به اقدام برای خلع سلاح مقاومت ضد آمریکایی در عراق نماید و با اینکار خود، هرج و مرج را به اوج خود رسانده و فرصت اخراج آمریکا را از عراقی‌ها سلب نماید. فرماندهان و مسئولین و مردم عراق عزمی قطعی برای اخراج آمریکا دارند و هیچ مانع و فتنه‌ای را موجب توقف این اراده و خواست نمی‌دانند.


بیشتر بخوانید


منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.