۷ تغییر بزرگ بدن انسان در ۱۵۰ سال گذشته

برخی تصور می کنند فرآیند تکامل انسان با از میان رفتن انسان هایدلبرگی به پایان رسید، در حالی که بدن انسان امروزی هم در سال های اخیر دستخوش سازگاری هایی شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در مدرسه از منشأ و تکامل گونه‌ی انسان به عنوان رویدادی یاد می‌شود که هزاران سال قبل رخ داده. در حقیقت به این فرآیند طوری پرداخته می‌شود که گویی مقوله‌ای تاریخی است، نه دقیقاً بحثی در حوزه‌ی بیولوژی. ما تصور می‌کنیم فرآیند تکامل انسان با از میان رفتن اجدادمان، هومو رودسینسیس‌ها یا همان انسان هایدلبرگی به پایان رسید، در حالی که حقیقت آن است که بدن انسان امروزی هم در سال‌های اخیر دستخوش سازگاری‌هایی شده.

در ادامه به تحولات بدن انسان معاصر خواهیم پرداخت.

۱- افزایش قد

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قد انسان در ۲۰۰ سال گذشته افزایش یافته. تحقیقات نشان داده هم مردان و هم زنان در کشور‌های مختلف دنیا با افزایش قد رو به رو بوده اند، به ویژه زنان کره جنوبی و مردان ایرانی که به ترتیب، به طور متوسط ۲۰/۲ سانتیمتر و ۱۶/۵ سانتیمتر افزایش قد داشته اند.

۲- دمای بدن

اگرچه دمای هوای کره زمین در حال افزایش است، اما دمای بدن انسان روندی صعودی دارد. محققان دانشگاه استنفورد آمریکا تأیید کرده اند که دمای بدن و زنان مردان قرن ۲۱ در مقایسه با اطلاعات مربوط به قرن نوزدهم، با کاهش رو به رو بوده.

۳- بلوغ زودرس

پسران و دختران حالا زودتر از بچه‌های یک قرن قبل به بلوغ می‌رسند. علت این مسأله تغذیه‌ی خوب و برخورداری از سلامت است. طبق تحقیقات دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، دوران بلوغ ۱۵ درصد دختران از سن ۷ سالگی آغاز می‌شود. طبق ارزیابی‌ها بلوغ دختران و پسران حالا یک تا دو سال زودتر از آنچه در قرن بیستم بود رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید


۴- افزایش طول عمر

امید به زندگی انسان‌ها به دلیل پیشرفت‌های رخ داده در امر بهداشت، تغذیه، بهداشت شخصی و دیگر عوامل با افزایش رو به رو بوده. محققان پیش بینی می‌کنند روند افزایش طول عمر در انسان‌ها ادامه پیدا کند و تا پایان قرن ۲۱ به ۱۲۰ سال برسد. با مقایسه‌ی اطلاعات مربوط به اوایل قرن بیستم که نشان می‌دهد فقط ۲۶/۲ درصد از جمعیت دنیا به سن ۶۵ سال می‌رسیدند، می‌توان انتظار داشت که بسیاری از اعضای نسل هزاره (متولدین دهه‌ی ۶۰ تا ۸۰ هجری شمسی) ۱۰۰ ساله شوند.

۵- به وجود آمدن بخش‌ها و اندام‌های جدید در بدن

به لطف پیشرفت علم و فناوری، تحقیقات جدید از ظاهر شدن اندام‌های جدیدی در بدن انسان حکایت دارند که تا پیش از این برای ما ناشناخته بودند. یکی از این بخش‌های جدید، اینترستیتیوم است. این اندام که در میان دانشمندان بسیار بحث برانگیز شده، شبکه‌ای از حفره‌هایی متشکل از کلاژن و الاستین در سرتاسر بافت‌های بدن است. در سال ۲۰۱۳ هم یک لایه‌ی چشمی دیگر در چشمان انسان کشف شد. این لایه که Dua’s layer نام دارد تنها یک میلیمتر ضخامت دارد.

۶- بخش‌هایی از بدن که از میان رفته اند یا از میان خواهند رفت

۷ تغییر بزرگ بدن انسان در ۱۵۰ سال گذشته

برعکس مورد قبل، بعضی بخش‌های بدن انسان ظرف چند سال آینده به طور کامل از میان خواهند رفت. همین حالا هم بعضی افراد بدون دندان عقل متولد می‌شوند. علت این مسأله کوچک‌تر شدن اندازه‌ی فک ما است که در نتیجه‌ی تغییر رژیم غذایی ما رخ داده است. یک نمونه‌ی دیگر، ماهیچه دراز کف دستی است که از آرنج تا مچ دست‌ها امتداد می‌یابد. حالا بسیاری از افراد بدون این ماهیچه متولد می‌شوند، چون این ماهیچه اساساً برای بالا رفتن از ارتفاع است.

۷- چاقی

کم شدن قدرت بدنی انسان‌ها امر عجیبی نیست، چرا که ما حالا تنقلات زیادی مصرف می‌کنیم. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، چاقی در دنیا از سال ۱۹۷۵ سه برابر شده. طبق اطلاعات سال ۲۰۱۶، بیشتر از ۱/۹ میلیارد فرد بزرگسال در دنیا دچار اضافه وزن بودند و از این میان، بیشتر از ۶۵۰ میلیون نفر از چاقی رنج می‌بردند. کارشناسان می‌گویند تغییر در عادات غذایی و فعالیت فیزیکی ما نتیجه‌ی عدم توجه به این مسأله در حوزه‌هایی همچون سلامت، آموزش، برنامه ریزی شهری، محیط زیست، حمل و نقل و دیگر موارد است.

منبع:روزیاتو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام زیست سناست کارمند حقوق بگیر دلش برای مردم نسوخته ..
زیست بر کارخانه در میکنه..
زیست شناس ولی کارخانه دار..
Germany
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام
درخت نمیکاریم کارخانه میکاریم..
کشت کشته کارخانه هم کشت است
به هر حال جاگزین درخت است
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۲۳:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
همش چرت بود
شما تو ایرانی ها تحقیق کنی ده درصدش هم صدق نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
ممنون واقا تغیراتی رو که گفتین خیلی بی ربط بود.قد آدما و عمر آنها در گذشته خیلی بیشتر بوده
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۹:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
بابا من که ۱۵ سالمه قدم ۱۶۵ و دندون عقلم تا پارسال نداشتم حتی وقتی ۱۴ سالگیم دندون درآوردم همه تعجب کردن چون تو خانواده ما ۱۸ سالگی دندون عقل در میارن ولی عجیبه یدفعه از یه نسل به بعد دندون نداشته باشن چون نظریه تکامل در طولانی مدت هستش و باید گفت خیلی ها از دانشمندان گرفته تا مردم معمولی بر تاثیر عوامل محیطی بر ویژگی های انتسابی اعتقاد ندارن اما من باور دارم هر چند که نه به این سرعت و در عرض ۱۵۰ سال
Iran (Islamic Republic of)
ناصراحمدی
۱۷:۵۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
افزایش طول قد وطول عمر درمورد ایرانیها صدق نمی کنه.اکثر ما ایرانیها سوء تغذیه داریم ومواد غذایی حیاتی به بدنمان نمی رسد چطور قدمان اینقد رشد کرد وبه سن صد سالگی میرسیم.این تحقیق در ایران انجام نشده و اگرهم شده این تازگی ها نبوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
از نظر من بهتره انسان مفید زندگی کنه در هر سنی که باشد مهم نیست فقط بتواند کار روزمره خودش را خودش انجام دهد تا این زمان در هر سنی باشی مفید است فقط وابسطه به دیگری شود و باید از ان فرد نگهداری شود مرگ بهتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
این چیزی نیست دولتهایمان هم بر اثر گذشت زمان دچار تغییر شده اند اوایل انقلاب چی بودن کم کم مسئولین آقا شدن وآقا زاده ها بوجود آمدن و برعکس قشر کارگر بدبخت وبدبختر شدن قانون طبیعت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
البته اگر کرونا بذاره طول عمر انسان افزایش پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۰۷:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
دمای بدن چی شد آخرش؟ صعودی یا کاهش؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
در گذشته مردم بیشتر عمر میکردن الان شرایط آب و هوا عمر و کم کرده اندامی اضافه نشده و چیزی ازبین نرفته ماهیچه دیت فقط برای ارتفاع نیست که حالا بخواداز بین بره فقط بلوغ زودرس درسته اونم که دلیل اطلاع وآگاهی بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۴:۲۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
منم دبدون جوانه دندان عقل متولد شدم و دردسر کشیدن دندان عقل را نداشتم.
Iran (Islamic Republic of)
نبی
۰۲:۵۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
حالا دیگه باید بگیم ان شاء الله ۲۴۰ ساله بشی جوون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
همه این هایی که گفتید اکتسابی است و تغییر بدنی و ژنتیکی نیست. اگه شرایط خوب نباشه، دوباره همون روال سابق اتفاق میفته
Iran (Islamic Republic of)
mobina
۲۲:۱۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
افزایش عمر غلط بود
Iran (Islamic Republic of)
. و.
۲۲:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چه شگفت انگیز. ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
عالی باید از این به بعد بچه همون 16 سالگی زن بدیم،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
دولت روحاني ما را بيچاره كرد ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
زیاد مصرف کردن مواد غذائی پروتئین و برنج هر روز و تعداد دفعات خوردن در روز مصرف نوشیدنی قندی و شیرینی
France
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
من قدم ۱۸۰ هست و وزن ۹۵ کیلو و سن ۳۲ سال براورد میکنم ۱۰۴ سال عمر کنم چون امید به زندگی در مم زیاد هست با وجود اینکه ورزش نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
انشاالله که عمر طولانی داشته باشید. چقدر خوبه روحیه خوب داشتن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
باریک ا....
ان شاءالله عمر با عزت داشته باشي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
کار داری یا نه؟ درآمد خوب داری یا نه؟ با 32 سال سن خونه و ماشین داری یانه؟ اگر نداری ول معطلی حتی با 104 سال سن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
هر حرفی که غربیها می زنن چرا شما باور می کنید؟
!:بوجود آمدن بخشهای جدید نوشتید ،در حالیکه کشف بخشهای جدید است ! و قبول بوجود آمدن بخشهای جدید یعنی نظریه داروین!!!!!
2: نوشتید بعضی بدون دندان عقل به دنیا می آیند در حالیکه همه بدون دندان عقل به دنیا مایآمدند و می آیند و بعدا ، بعد از در آمدن تمام دندانها دندان عقل در می آید.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۸:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
طولانی تر شدن عمر انسان هارو اصلا قبول ندارم حداقل تو ایران!ما مردم عادی نمیدونیم ساله دیگه قراره چی بشه تو این مملکت قراره قهطی بیفته از گشنگی بمیریم یا یه معجزه ای اتفاق بیفته یکم اقتصادمون سرو سامون بگیره سفره هامون یکم بزرگ بشه 120سال عمر کردن پیشکش!!
Germany
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
نظریه تکامل پس دروغ نبوده
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۷:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
جالب بود ممنون
آخرین اخبار