شهرک‌های صنعتی فارس در مدار توسعه

از سال ۹۲ تاکنون یک هزار و ۳۴۴ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روند توسعه شهرک‌های صنعتی فارس و استقرار واحد‌های تولیدی در این شهرک‌ها در دولت تدبیر و امید روند قابل توجهی بوده است، به گونه‌ای از سال ۹۲ تاکنون یک هزار و ۳۴۴ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس به بهره‌برداری رسیده است.

اواخر نیمه اول سال ۱۳۶۸ شرکت شهرک‌های صنعتی جنوب با حوزه فعالیت سه استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد تاسیس شد و در سال ۱۳۷۱ با انتزاع ۲ استان بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد، شرکت شهرک‌های صنعتی فارس فعالیت خود را ادامه داد.

این شرکت علاوه بر رسالت اصلی خود که همانا ایجاد بستر مناسب، جهت استقرار و تمرکز واحد‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی است، سعی در حمایت‌های فکری و معنوی از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی داشته و این امر را به روش‌های مختلفی تا ارتقای کامل سطح آموزشی و تکنولوژیکی صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خصوصا صنایع کوچک ادامه می‌دهد.

در دولت تدبیر و امید روند توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان فارس به گونه‌ای بوده که نه تنها شهرک‌ها و نواحی صنعتی گسترش قابل توجهی داشتند بلکه واحد‌های زیادی نیز در این شهرک‌های فعالیت خود را آغاز کردند و به رونق و جهش تولید کمک می‌کنند.

۶۱ شهرک صنعتی از ۷۱ شهرک مصوب فارس به مرحله واگذاری رسیده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس، گفت: در حال حاضر استان فارس دارای ۷۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب می‌باشد که از این تعداد ۶۱ شهرک و ناحیه صنعتی به مرحله واگذاری رسیده است.

احد فتوحی افزود: مساحت اراضی در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، ۶ هزار و ۹۹۸ هکتار می‌باشد که پنج هزار و ۳۵۲ هکتار آن عملیاتی شده و در هزار و ۸۸۴ هکتار زمین صنعتی در قالب ۶ هزار و ۷۱۸ قرارداد واگذار شده است.

او ادامه داد: تا کنون سه هزار و ۲۸۹ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده و بقیه نیز در مراحل مختلف آماده سازی و ایجاد قرار دارند.

شناسایی ۲۰ خوشه صنعتی در فارس

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس گفت: ۲۰ خوشه صنعتی در فارس شناسایی شده است و امکان سنجی تعداد ۱۱ خوشه صنعتی به اتمام رسیده و از این تعداد ۴ خوشه شامل گلاب و عرقیات گیاهی میمند، سنگ شمال فارس و رب گوجه و شوریجات و فرش دستباف خاتمه یافته و به انجمن‌های مربوطه تحویل شده است.

فتوحی افزود: همچنین ۲ خوشه صنعتی گیاهان دارویی و خرمای جنوب استان در دست اجرا است.

وضعیت امکانات زیربنایی در شهرک‌های صنعتی فارس

او، همچنین در خصوص وضعیت امکانات زیربنایی شهرک‌های صنعتی استان فارس بیان کرد: بر اساس آخرین آمار موجود، از ۶۱ شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده ۶۲ شهرک دارای آب، ۶۰ شهرک دارای برق و ۶۱ شهرک دارای تلفن ثابت، ۴۳ شهرک دارای گاز و ۲۳ شهرک دارای فیبر نوری است.

او ادامه داد: تاکنون ۱۷ تصفیه خانه فاضلاب در ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره برداری می‌باشند، شهرک صنعتی شیراز نیز دارای ۲ مدول تصفیه خانه است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس گفت: همچنین سه شهرک و ناحیه نیز دارای سیستم استفاده مجدد برای آبیاری فضای سبز است.

فتوحی افزود: ایجاد فضای سبز و توسعه آن جهت حفاظت از محیط زیست همواره مورد تاکید شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار داشته و در این راستا ۵۴۳ هکتار فضای سبز با ۴۰۱ هزار اصله درخت،۲۰۳ هزار اصله درختچه و ۱۰ هکتار گلکاری و چمنکاری در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایجاد شده است.

فتوحی اظهارکرد: به منظور مدیریت خدمات ایمنی واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، تاکنون ۱۶ ایستگاه آتش نشانی احداث شده که از این میان ۱۴ ایستگاه، به خودرو و تجهیزات آتش نشانی مجهز شده اند و ایجاد ایستگاه‌های آتش نشانی در سایر شهرک‌ها نیز جزو برنامه‌های پیش رو است.

او ادامه داد: همچنین در راستای ارتقای ایمنی واحد‌های مستقر ممیزی ایمنی بهداشت هزار و ۳۵۵ واحد صنعتی و فعال بهره بردار انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس گفت: همچنین تعداد پنج درمانگاه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شده، که از این بین درمانگاه شهرک صنعتی بزرگ شیراز فعال است.

فتوحی افزود: ایجاد شناسنامه ایمنی و بهداشت جهت شهرک‌های صنعتی ملوسجان و آب باریک از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وضعیت واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی فارس و اشتغال ایجاد شده

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس گفت: تاکنون ۶ هزار و ۷۱۸ فقره قرارداد بین شرکت شهرک‌های صنعتی و سرمایه گذاران منعقد شده که منجر به احداث و بهره برداری از سه هزار و ۲۸۹ واحد تولیدی با ۲۷ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغالزایی بیش از ۳۷ هزار و ۶۱۸ نفر شده است.

فتوحی افزود: از این تعداد واحد تولیدی به بهره برداری رسیده ۴۲۶ واحد در گروه صنعتی غذایی و آشامیدنی، ۷۵ واحد نساجی،۳۲۱ واحد سلولزی، ۴۳۳ واحد گروه شیمیایی، ۴۶۶ واحد گروه کانی غیر فلزی، ۸۵۲ واحد فلزی، ۱۱۰ واحد گروه برق و الکترونیک و ۶۰۶ واحد گروه خدماتی قرار دارند.

عملکرد شهرک‌های صنعتی فارس در دولت تدبیر و امید

او به عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس از سال ۱۳۹۲ تا کنون اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۹۲ تاکنون سه هزار و ۳۳ قرارداد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان منعقد شده و ۶۲۴ هکتار زمین واگذار شده است.

فتوحی ادامه داد: همچنین در دولت تدبیر و امید، یک هزار و ۳۴۴ واحد به بهره برداری رسیده که سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای بهره برداری از این واحد‌های تولیدی ۱۴ هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال است و ۱۲ هزار و ۸۱۳ نفر در این واحد‌ها مشغول بکار شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس گفت: همچنین چهار شهرک و ناحیه صنعتی از سال ۱۳۹۲ تاکنون به بهره‌برداری رسیده و آماده واگذاری است.

فتوحی افزود: بهره برداری از سه مرکز خدمات کسب و کار، اخذ اسناد ثبتی ۴۳۷ هکتار شهرک و ناحیه صنعتی، اخذ اسناد تفکیکی ۲ هزار و ۶۰۵.۵ هکتار، اجرای فاز عملیاتی ۳۵۹ هکتار و ایجاد زمین صنعتی به مساحت ۱۹۰ هکتار از دیگر اقدامات صورت گرفته از سال ۱۳۹۲ تاکنون است.

او ادامه داد: در دولت تدبیر و امید برای ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی تامین آب شد و ۲۳۱ مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی تامین شده است.

فتوحی اضافه کرد: همچنین گاز رسانی به ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی، برقراری خط تلفن ثابت برای ۲۲ شهرک صنعتی؛ برخورداری ۱۴ شهرک از اینترنت از طریق شبکه فیبر نوری، ایجاد ۸۱ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت فضای سبز و حمایت از ۱۴ پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا از دیگر اقدامات صورت گرفته در شهرک‌های صنعتی فارس در دولت یازدهم و دوازدهم است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار